13 687 läst · 24 svar
14k läst
24 svar
Biltema/Bauhaus tätskikt
ang. LIP så har jag aldrig provat det men skulle tro att det är bra produkter pga att dom är stora och välkända innom plattsättningsbranschen fastän dom enl. är billiga iaf om man köper via sigro
fackbutiker kan jag inte säga nått om annat än att dom jag har varit i här på hemmaplan är ok.
Då blir det härdplast produkter du menar (epoxi) inget jag vill använda...
fackbutiker kan jag inte säga nått om annat än att dom jag har varit i här på hemmaplan är ok.
Då blir det härdplast produkter du menar (epoxi) inget jag vill använda...
Även Bauhaus produkt Probau är deras eget märke och jag är övertygad om att det är samma leverantör som till Biltema. Mycket tyder på det, och det är fler än jag som dragit den slutsatsen upptäckte jag när jag surfade runt lite här på forumet.Mikael_L skrev:
Jo, egentligen ska man väl det. Butiken bör kunna svara på de frågor man har. Men som jag sa. med biltema är det inte så och det vet nog de flesta som handlar där. Att behöva ringa till importörsledet för att få svar känns inte heller ok.Du ska inte bara fokusera på vad butiken kan göra för dig, utan även importörsledet.
När jag hade frågor om Biltemas system gapade dom som fågelholkar både i butiken och när jag ringde Biltema centralt. Så för att få svar skulle jag nog ha varit tvungen att gå en Italiensk språkkurs och ringa Litokol direkt. Jag hoppas det kommer fungera bättre om jag behöver ringa LIP-sverige.
Vad för plastmatta ska du använda på golvet?thomasx skrev:Du är inte den första som inte inser att många bäckar små bildar en väldigt stor å. Världens största flod också, för den delen
Jag renovererar hela huset för mycket mer än så, och sparar flera tiopotenser mer än några hundralappar på att välja rätt produkter, entreprenörer och försäljare.
Bauhaus tätskiktsfolie är 1000:-/rulle billigare än Kiilto. Biltemas Hidroflex är 500:-/burk billigare än Bauhaus motsvarande, som också är lågpris, har inte priset på Kiilto, casco etc i huvudet. Det handlar alltså inte om hundralappar utan tusenlappar ganska omgående. Jag frågade inledningsvis i tråden om de dyrare systemen var värda pengarna. Det skriver du ingeting om, jag förmodar att du egentligen inte har en aning. Men det faktum att jag frågar hänger du upp dig på!? Använder du alltid dom dyraste produkterna, eller försöker du spara några hundralappar på att inte göra det?
När det sedan gäller mitt badrum, så har du ju egentligen ingen aning om vad jag har valt. Att jag ställer frågor här av intresse innebär inte att jag har valt just de produkterna.
Som jag skrivit i andra trådar är det viktigaste för mig att sova gott om natten. Jag sover bättre med vetskapen om att jag har ett tätt badrum. än med tron på att försäkringsbolaget kommer ta en eventuell skada. Därför väljer jag att göra konstruktionen i mitt badrum på det sätt som jag finner bäst, jag följer lagen och jag följer GVK's regler så långt möjligt. Ex.vis kommer jag att ha plastmatta som tätskikt på golvet (inte ytskikt alltså). Jag kommer inte att göra något så totalt vansinnigt som att följa rekommendationen att använda fix som suger fukt.
Men vem vet, kanske blandar jag probau och hidraflex för att spara ett par tusenlappar, jag menar, det är ju ändå samma produkt
Det spelar väl ingen roll om fixet suger fukt så länge tätskiktet är rätt utfört? Annars så finns det ju produkter som är mer som epoxy än cement, men jag tror att man istället riskerar att spärra in fukt med täta fästmassor.
Jag kör med en av forbos godkända mattor.BjörnBygg skrev:
Det är klart att det spelar roll. Om du har ett skikt i din vägg där det är 100%+ fuktighet hela tiden, så ökar ju risken monumentalt för en fuktskada jämfört med om du har enbart täta skikt och ingen fuktighet alls.
Vet inte riktigt hur du menar att fukten skulle komma in innanför täta fästmassorna. Det är ju med fix som man mer eller mindre spärrar in fukten, den sugs in mellan kakelplattan och tätskiktet, och där stannar den så länge det t.ex. duschas regelbundet.
Ett test för inte så länge sedan som SP utförde visade att så gott som alla tätskikt inte var helt bra, utan släppte igenom mer eller mindre fukt i skarvar etc. Jag har inte testet helt i huvet nu med det har diskuterats på forumet så det är nog lätt att hitta om du söker.
Inget kul då med en massa fukt i fixet. Men ganska skönt med en vattentät fog mellan kakel och tätskikt.
Jättebra sida !
Jag vill uttala mig om t.e.x Biltemas gentemot andra aktörer
Folie,fix,fog,mancheter,flytspackel,primer,fogband,tätmembran.
Altt detta från biltema till ett litet badrum på 6 kvm av priset på ca 3000 kr och deras produkter är godtjända från BKR (byggkeramik rådet som också har ett samarbete med GVK http://www.gvk.se/
Jag fick en offert idag av ett företag som håller på med klinker / kakel.
Också godtkända men för samma typ av produkter så kostade det 7500 kr
Så visst är det pengar att tjäna.
I helgen blir det att lägga ett billigt golv som är godkänt.
Lycka till alla
Jag vill uttala mig om t.e.x Biltemas gentemot andra aktörer
Folie,fix,fog,mancheter,flytspackel,primer,fogband,tätmembran.
Altt detta från biltema till ett litet badrum på 6 kvm av priset på ca 3000 kr och deras produkter är godtjända från BKR (byggkeramik rådet som också har ett samarbete med GVK http://www.gvk.se/
Jag fick en offert idag av ett företag som håller på med klinker / kakel.
Också godtkända men för samma typ av produkter så kostade det 7500 kr
Så visst är det pengar att tjäna.
I helgen blir det att lägga ett billigt golv som är godkänt.
Lycka till alla
Kommer att välja Lip till mina badrum, använde Biltemas gukka till tvättstugan som jag anser som mindre viktig och mindre avancerat.
Men när jag kollade biltemas sortiment fann jag inte deras utbud tillräckligt för mitt projekt, gick in på sigro och fann allt jag behövde, priset blev heller inte så mycket större.
I början av husbygget letade jag minsta lilla besparing med förstoringsglas.
Efter ett tag inser man att behålla förståndet måste få kosta lite extra och vara värt det.
Många gånger man ska ha någonting finns allt, utom den där lilla lilla lilla, lilla avancerade grejen som man bara måste ha för att kunna slutföra projektet.
Så likväl går resan till fackhandeln med det breda utbudet men lite högre priser, men allt finns på lager och allt finns, det som inte finns fixas fram dagen efter.
Men när jag kollade biltemas sortiment fann jag inte deras utbud tillräckligt för mitt projekt, gick in på sigro och fann allt jag behövde, priset blev heller inte så mycket större.
Efter ett tag inser man att behålla förståndet måste få kosta lite extra och vara värt det.
Många gånger man ska ha någonting finns allt, utom den där lilla lilla lilla, lilla avancerade grejen som man bara måste ha för att kunna slutföra projektet.
Så likväl går resan till fackhandeln med det breda utbudet men lite högre priser, men allt finns på lager och allt finns, det som inte finns fixas fram dagen efter.
En exakt blåkopia på mina åsikter och erfarenheter.MrTim skrev:Kommer att välja Lip till mina badrum, använde Biltemas gukka till tvättstugan som jag anser som mindre viktig och mindre avancerat.
Jag har precis som MrTim använt Biltemas rollade på tvättstugans golv, men till badrummet beställt LIP från sigro. Gjorde också samma upptäckt, att prisskillnaden inte var stor. Ja i princip noll, då det var 20% kampanj på LIP just då.
Och jag håller också med om det där med att jaga priser, i början jobbade jag mer med det, men det tar också på ens krafter, så nu vill jag bara undvika idiotiskt dyra grejer, det räcker så.
OT:
Håller med angående prisjakten, även om jag är rätt noggrann i research...sparade någon hundralapp idag på 10-liter färg som var billgast och hustrun ändå skulle förbi på det hållet...
Brukar också gynna lokala bygghandlaren som ligger sådär 10% dyrare än lägsta-pris och som har kranbilsfrakt för 300kr...men igår fick jag en offert som var 40% dyrare än "Byggmax-pris" på totalen..och 300 kr dyrare än Byggmax efter att räkna in Byggmax hutlösa 1500krs frakt...på standardprodukter är det inte ok, så jag minskade min order kraftigt till bara det jag vill ha nu i helgen, och resten lönar det sig att hämta med kärra en solig dag...hundralappar i skillnad är ok när man får bättre service, tusenlappar är det inte...
Håller med angående prisjakten, även om jag är rätt noggrann i research...sparade någon hundralapp idag på 10-liter färg som var billgast och hustrun ändå skulle förbi på det hållet...
Brukar också gynna lokala bygghandlaren som ligger sådär 10% dyrare än lägsta-pris och som har kranbilsfrakt för 300kr...men igår fick jag en offert som var 40% dyrare än "Byggmax-pris" på totalen..och 300 kr dyrare än Byggmax efter att räkna in Byggmax hutlösa 1500krs frakt...på standardprodukter är det inte ok, så jag minskade min order kraftigt till bara det jag vill ha nu i helgen, och resten lönar det sig att hämta med kärra en solig dag...hundralappar i skillnad är ok när man får bättre service, tusenlappar är det inte...
Liknande trådar
-
Rollbart bra tätskikt till enbart tvättrum? Hornbach , bauhaus?
Badrum -
Billig elgräsklippare: Biltema eller Bauhaus?
Trädgårdsmaskiner -
Kompressor från ÖoB, Bauhaus eller biltema?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
hur göra med folien i övergången vägg/golv (Biltema/Bauhaus)?
Badrum -
Biltemas våtrumssystem tätskikt i badrum?
Badrum