T
S Skåning82 skrev:
Hjältevad har samma grund som SMV, thermogrund. Vilket är en modern krypgrund. Den kostar 300' och uppåt. Det lägre för hus på ca 100m2 i bottenarea. Att bygga låt säga 150m2 i 1 plan jämfört med 1.5-plan är dyrare eftersom det större markarbetet är en dyrare post jämfört med det extra material som läggs till framförallt takstolar i 1.5-planshuset. Arbetet att montera takstolar är detsamma. Virke är däremot billigt i sammanhanget. Detta är inget jag tagit ur luften utan det är välkänt. Om du läser på forumet samt vad branschfolk säger så får du det bekräftat. Är därför det diffar ca 200', give or take, om du jämför 1-plans med 1,5-plans med samma yta hos samma tillverkare.
Det stämmer inte att thermogrund kostar från 300’ och uppåt.

Kostnaden för markarbetet beror ju helt på hur marken ser ut!
 
T Thomas' skrev:
Det stämmer inte att thermogrund kostar från 300’ och uppåt.

Kostnaden för markarbetet beror ju helt på hur marken ser ut!
Uppgiften har jag från en av SMVsäljare där jag bor. Kanske varierar eftersom det är certifierade, lokala entreprenörer som gör jobbet? Kanske att Hjältevad har ett bättre pris på grunden? Det är ju isf ett mycket bättre alternativ än SMV. Jämförelsen gäller på min egen tomt så markarbetet är vad det är oavsett husleversntör. Jag gissar att skillnaden det ligger i det häradet men det kan, som du påpekar, variera. Och jag har inte alls bra koll på Hjältevadshus som jag skrivit tidigare. Jämför främst mot SMV
 
T Thomas' skrev:
Folk stirrar sig blinda på dom 150.000-200.000kr man kan ”spara” på ÄH mot konkurenterna, men dom ser inte längre än näsan räcker!
Om man inte vill eller kan lägga 200 000 extra, vad gör man då?

200 000 är ändå nästan 10 utlandssemestrar... Undrar vad barnen minns när de blir stora, att vi hade kakel i badrummet eller åkte på semester tillsammans?
 
  • Gilla
Rediboo och 5 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Nej det är fortfarande en prisfördel på 1,5 plan. Man bör egentligen mäta användbar yta i rum. Och då kan man ofta jämföra ett 160m2 2 planshus mot ett 145m2 enplanshus.
Sen har ju 1 eller 2 plan lite karaktäristiska skillnader som jag tycker bör avgöra i större utsträckning
Håller med dig i det. Även om ytan är samma enl de definitioner som är satta så är det ju ett snedtak som ger ganska ordentliga begränsningar i 1.5-planshuset. Tycker själv att 1-planshus är att föredra om man kan välja helt utan några randvillkor. Generellt svårt att jämföra priser mellan tillverkare, även i samma segment. Till syvende och sist är det budget, tomt som sätter gränsen för vad som går att göra.
 
Jag vill inte ha en oresonlig debatt. Jag förstår din poäng och det finns såklart fördelar hos Hjältevad jfr med ÄH. Och kostnader är notoriskt svåra att jämföra. Min jämförelse är säkert i det övre spannet. I slutändan får man göra sin egen. Min poäng är bara att ÄH inte är så usla som många vill göra gällande. Och det är inget dåligt alternativ om man har en snäv budget. Vi hade själva, som sagt, förmodligen byggt med annan tillverkare om det hade passat våra prioriteringar. Jag tycker man ska bygga det hus man är nöjd och har råd med. Känner man att det gnager så väljer man något annat eller låter bli.
 
har somsagt kollat på eksjöhus prio 143 och upplever de som ett fantastiskt hus med mycket standard som är tillval hos andra leverantörer, om jag ska spalta upp nu vad jag värdesätter så får ni gärna komma med andra förslag om de finns ;)

1 PLAN
betongplatta och golvvärme
ryggårdstak
låga fönster i vardagsrum
öppen planlösning
gärna minst 130 kvm
 
  • Gilla
Skåning82
  • Laddar…
T
S Skåning82 skrev:
Jag vill inte ha en oresonlig debatt. Jag förstår din poäng och det finns såklart fördelar hos Hjältevad jfr med ÄH. Och kostnader är notoriskt svåra att jämföra. Min jämförelse är säkert i det övre spannet. I slutändan får man göra sin egen. Min poäng är bara att ÄH inte är så usla som många vill göra gällande. Och det är inget dåligt alternativ om man har en snäv budget. Vi hade själva, som sagt, förmodligen byggt med annan tillverkare om det hade passat våra prioriteringar. Jag tycker man ska bygga det hus man är nöjd och har råd med. Känner man att det gnager så väljer man något annat eller låter bli.

Hade du valt en annan husleverantör än ÄH om du haft råd?
 
T Thomas' skrev:
Hade du valt en annan husleverantör än ÄH om du haft råd?
Det stod mellan Mjöböcksvillan och ÄH men vi valde ÄH för att planlösningen och antalet rum passade oss bättre. Mjöböcksvillan har dock högre standard samt platta på mark. Vi hade säkert kunnat lägga mer också men det var aldrig intressant. Även om belåningsgraden i procent är hyfsat ok så är lånet i absoluta tal stort. För oss är det en risk även om vi skulle klara det utan bekymmer. Jag lägger hellre pengarna på annat och har marginaler om proppen går ur. Hade jag fått samma marginaler med annan tillverkare hade det varit attraktivt. Kanske att vi valt ett Eksjöhus då. Med det sagt hade jag aldrig köpt ett ÄH om jag tyckte det var dåligt. Men det är ett bra hus till vettig peng och vi tycker standarden är likvärdig som andra i segmentet. Det finns skillnader men de är inte avgörande för oss.
 
T twoody skrev:
Kan tyvärr inte jämföra Älvsbyhus med alla hus, men dom husen jag varit inne från älsbyhus är långt långt ifrån standard vi själva bygger på jobbet och vi bygger billigare en älsbyhus.
Känslan jag får i ett älsbyhus är ungefär standarden vi byggde när jag kom ut på bygget i början på 90 talet.
Det måste vara ett spännande koncept med tanke på hur stor marknadsandel Älvsbyhus har. Ni har ju chansen att helt ta över marknaden över en natt om ni sköter era kort rätt.

Jag är själv uppvuxet i ett Älvsbyhus men jag har aldrig tänkt tanken att standarden varit låg eller lidit av det, men mina föräldrar byggde ju 1983 så det var ju några år innan du kom ut på bygget
 
  • Gilla
Garningen och 2 till
  • Laddar…
M mr_bygg skrev:
Det måste vara ett spännande koncept med tanke på hur stor marknadsandel Älvsbyhus har. Ni har ju chansen att helt ta över marknaden över en natt om ni sköter era kort rätt.

Jag är själv uppvuxet i ett Älvsbyhus men jag har aldrig tänkt tanken att standarden varit låg eller lidit av det, men mina föräldrar byggde ju 1983 så det var ju några år innan du kom ut på bygget
Ja har du några 100miljoner att satsa så går det nog konkurrera ut dom, vi bygger lösvirke utan kund där ligger den stora biten med att spara pengar.
Problemet är att ett älsbyhus från 1983 inte skiljer sig så mycket från ett 2019.
 
  • Gilla
Thomas'
  • Laddar…
D dast skrev:
Om man inte vill eller kan lägga 200 000 extra, vad gör man då?

200 000 är ändå nästan 10 utlandssemestrar... Undrar vad barnen minns när de blir stora, att vi hade kakel i badrummet eller åkte på semester tillsammans?
Vart går resan för en familj för 20000? Finland?
 
twoody, även ÄH var små i början men dom har vuxit till en gigant. Så har man bara en vara som är bra nog till rätt pris så kan alla lyckas. Så man behöver inte 100miljoner för att bli "stor".
Och ditt påstående att ett ÄH från -83 inte skiljer sig från ett från 2019 är rent skitsnack. MEN en likhet är att dom fortfarande inte använder dyra onödiga (värdelösa?) lösningar som tex kakel i våtrum. Dom bygger i fabrik under tak och i värme där tillverkningen är mycket mer rationell än att stå ute under bar himmel i ur och skur.
Ps
Du skriver att du jobbar på en byggfirma, det har även jag under mina sista år som anställd satt jag på kontoret på en mindre byggfirma (ca 15 anställda) där jag bla sysslade med arbetsledning, kalkyl, fakturering. Och jag kan lova att vi aldrig skulle ha en möjlighet att bygga hus för samma pris som ÄH. Men tack och lov har folk, speciellt dom lite mer välbeställda, en önskan om att kunna visa av att dom har råd med lite dyrare hus (och även mycket annat) för sina bekanta.
Den egenheten gav oss full sysselsättning med lösvirkeshus och dyrare "halvfabrikat".
 
  • Gilla
Garningen och 2 till
  • Laddar…
T
Detta är lite som att jämföra Hyundai med BMW, Hyundai är billig dock en helt fungerande bil, men går inte att jämföra med BMW som är i en helt annan klass!
 
  • Gilla
Skåning82
  • Laddar…
Och bägge tar en till jobbet eller affären lika snabbt och effektivt.
 
  • Gilla
Mikaelzii och 3 till
  • Laddar…
S svanhalsen skrev:
har somsagt kollat på eksjöhus prio 143 och upplever de som ett fantastiskt hus med mycket standard som är tillval hos andra leverantörer, om jag ska spalta upp nu vad jag värdesätter så får ni gärna komma med andra förslag om de finns ;)

1 PLAN
betongplatta och golvvärme
ryggårdstak
låga fönster i vardagsrum
öppen planlösning
gärna minst 130 kvm
Tror Eksjöhus är ett kanonval. En sak att tänka på är möblering när man har låga fönster. Om planlösningen är sådan att en soffan gärna hamnar med ryggen mot fönstren så kommer man utifrån att se en stor soffrygg. Förtar effekten lite. Många tillverkare har ju mycket fönster i vardagsrummet och det brukar ge fint ljusinsläpp ändå. Men har man ett ganska stort vardagsrum är det ofta inget problem (och det kanske inte är så stort problem iaf). Låga fönster är väldigt snyggt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.