Jag skulle ha häftat upp en plastfolie när jag ändå höll på. Rätt vad det är vill du bättra på värmen och isoleringen där och då är det onödigt att riva allt igen.
Plasten gör ju liksom ingen skada bara av att finnas där.

• Gilla
naikon
  • Laddar…
Om jag förstår rätt är det bostadsutrymme ovanför garaget. Mig veterligen är det bara i ytterväggar och tak man har ångspärr. Inte i innerväggar och mellanbjälklag.

• Gilla
naikon
  • Laddar…
I mitt garage med snickeri har jag vissa fästen/hängare i tak samt eluttag. Kan vara värt att tänka på nu när du ser vart bjälkar går. El kan man ju dock dra utanpåliggande om det bara är garage.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag skulle ha häftat upp en plastfolie när jag ändå höll på. Rätt vad det är vill du bättra på värmen och isoleringen där och då är det onödigt att riva allt igen.
Plasten gör ju liksom ingen skada bara av att finnas där.
Ah alright. Ja garaget är ouppvärmt men uppvärmt boutrymme ovanför. Tänker långsiktigt bo här i 50 år så ja jag passar gärna på ifall det gör någon nytta.

A Avemo skrev:
Om jag förstår rätt är det bostadsutrymme ovanför garaget. Mig veterligen är det bara i ytterväggar och tak man har ångspärr. Inte i innerväggar och mellanbjälklag.
Nä jag har ingen aning, det var som sagt när jag googlade som flera sidor säger att man ska sätta ångspärr innan takgips typ oavsett scenario. Men jag själv vet inte
G g.kraft skrev:
I mitt garage med snickeri har jag vissa fästen/hängare i tak samt eluttag. Kan vara värt att tänka på nu när du ser vart bjälkar går. El kan man ju dock dra utanpåliggande om det bara är garage.
Ser tyvärr inte bjälkarna pga råsponten som jag tänker låta sitta kvar ☹️
Men bra input. Jag drar elen utvändigt till lysrör

N naikon skrev:
Nä jag har ingen aning, det var som sagt när jag googlade som flera sidor säger att man ska sätta ångspärr innan takgips typ oavsett scenario. Men jag själv vet inte
Det finns flera angreppspunkter här. För det första. Du har ett gammalt hus som är byggt utan ångspärr någonstans. Det går att fortsätta på det viset.

Scenariot man vill skydda mot med en ångspärr är att varm fuktig luft från ett uppvärmt utrymme vandrar ut genom konstruktionen mot den kalla utsidan. Då kan fukt kondensera där och skapa fuktskador. Så en förutsättning för att ångspärren skulle göra nytta i ditt fall är att det vanligtvis är varmare i garaget än i bostadsutrymmet ovanför. Därför tror jag att sidorna du hittade förutsatte att det var ett tak som mynnade utåt och inte ett mellanbjälklag.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det finns flera angreppspunkter här. För det första. Du har ett gammalt hus som är byggt utan ångspärr någonstans. Det går att fortsätta på det viset.

Scenariot man vill skydda mot med en ångspärr är att varm fuktig luft från ett uppvärmt utrymme vandrar ut genom konstruktionen mot den kalla utsidan. Då kan fukt kondensera där och skapa fuktskador. Så en förutsättning för att ångspärren skulle göra nytta i ditt fall är att det vanligtvis är varmare i garaget än i bostadsutrymmet ovanför. Därför tror jag att sidorna du hittade förutsatte att det var ett tak som mynnade utåt och inte ett mellanbjälklag.
Ok tack jättebra info. Då kanske jag hoppar det steget 👍🙂

N naikon skrev:
Ja garaget är ouppvärmt men uppvärmt boutrymme ovanför. Tänker långsiktigt bo här i 50 år så ja jag passar gärna på ifall det gör någon nytta.
Ok. Jag trodde det var yttertak ovanför. Är det bara ett mellanbjälklag så behövs ingen plast.

• Älska
naikon
  • Laddar…
Tack för all er hjälp, fantastisk input man får från alla.
Idag har jag åkt iväg med allt gips till tippen, allt kom med på två vändor i bakluckan.

Byggmax har öppet imorgon och sen på fredag som tidigast, funderar på om jag ska chilla lite över jul eller om jag ska få köpt några plattor imorgon.

Redigerat:
N naikon skrev:
Ser tyvärr inte bjälkarna pga råsponten som jag tänker låta sitta kvar ☹️
Men bra input. Jag drar elen utvändigt till lysrör
I och med att det inte var en synlig råspont bör den vara spikad direkt mot bjälklaget.
Dvs, du ser visst bjälkarna, i from av spik-rader. :)

(Hade det varit ett synlig trätak finns det ju risk att man har reglat upp först för att få brädorna i "rätt riktning" estetiskt sett.)

• Gilla
naikon
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
I och med att det inte var en synlig råspont bör den vara spikad direkt mot bjälklaget.

(Hade det varit ett synlig trätak finns det ju risk att man har reglat upp först för att få brädorna i "rätt riktning" estetiskt sett.)
Jag funderade också ifall de vart spikade mot bjälkarna, men det känns jättekonstigt. I så fall betyder det att mina bjälkar går längst med husets långsida istället för kortsida? Så bygger man väl inte hus? Haha
Det är från 1961
Planritning av ett hus med garage vid sidan, som diskuterar balkarnas riktning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Uppdatering: lyste upp i taket och ja du verkar ha rätt. Jag trodde att alla bjälkar i huset gick längs kortsidan men i garaget verkar dom gå på husets långsida. Där ser man.
Himla synd att jag inte har några ritningar från när det byggdes...

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
N naikon skrev:
Uppdatering: lyste upp i taket och ja du verkar ha rätt. Jag trodde att alla bjälkar i huset gick längs kortsidan men i garaget verkar dom gå på husets långsida. Där ser man.
Himla synd att jag inte har några ritningar från när det byggdes...
Låt mig gissa att du har något fler väggar än så i våningsplanet?
I så fall är det vanligt att ha bjälklaget mellan några av väggarna. De får då namnet bärande väggar. Dvs, de bär upp bjälklaget ovanför.
Då kan man köra med kortare/klenare bjälkar än om det ska ta hela bredden.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Låt mig gissa att du har något fler väggar än så i våningsplanet?
I så fall är det vanligt att ha bjälklaget mellan några av väggarna. De får då namnet bärande väggar. Dvs, de bär upp bjälklaget ovanför.
Då kan man köra med kortare/klenare bjälkar än om det ska ta hela bredden.
Toppen tack för infon! Hade fått för mig att bjälklaget alltid låg åt samma riktning 😁 Men då är det förmodligen lite blandat i huset 👍

Ofta ligger de åt samma håll. av rent praktiska skäl
Men om du verkligen inte har fler väggar än så på våningsplanet är det nog blandat ja.

• Gilla
naikon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.