M
Det hade varit intressant om man även tagit med Jem&Fix i jämförelsen. Upplever dem snäppet billigare än Byggmax. Sedan är väl kundservicen lite sisådär.
 
Hornbach är min favorit alla punkter.

+Bra priser
+Bra kvalitet överlag
+Kunnig och HJÄLPSAM personal (kan inte betona detta tillräckligt mycket, men skillnaden i kunnighet och hjälpsamhet mellan Hornbach och Bauhaus är som natt och dag)
 
  • Gilla
Guffy och 4 till
  • Laddar…
D
Hur gör ni som får "riktiga" bygghandlare att matcha priset hos konsumentinriktade handlare?
 
AXS
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Hur gör ni som får "riktiga" bygghandlare att matcha priset hos konsumentinriktade handlare?
Du går dit, tar i hand och säger "hej, jag ska bygga en altan och vill ha offert på den här listan som jag kan maila eller så får du den på papper". Sen återkommer de efter någon dag eller två. Upplever att virket kostar som byggmax, skruv mycket dyrare och allt annat okej pris.

Lägg till att du vill ha utkörning inkluderad i priset och att du är flexibel på datum om du är det. Du kan även be att dom packar i ordning du ska använda det, reglar först osv.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
K Kanotisten skrev:
Hornbach är min favorit alla punkter.

+Bra priser
+Bra kvalitet överlag
+Kunnig och HJÄLPSAM personal (kan inte betona detta tillräckligt mycket, men skillnaden i kunnighet och hjälpsamhet mellan Hornbach och Bauhaus är som natt och dag)
Kan inte annat än hålla med till 100 %. Personalen i Sundbyberg är fantastisk. Gott om personal, kunniga, vänliga. Lätt att hitta grejerna jämfört med Bauhaus. Och priserna är mycket bra! *Varje* gång jag istället går in på Bauhaus i Järfälla så får jag springa eller vänta ihjäl mig för att få hjälp. Och hjälpen är ofta väldigt vinglig.
 
  • Gilla
Hank_Ö och 2 till
  • Laddar…
C cosmic skrev:
Kan inte annat än hålla med till 100 %. Personalen i Sundbyberg är fantastisk. Gott om personal, kunniga, vänliga. Lätt att hitta grejerna jämfört med Bauhaus. Och priserna är mycket bra! *Varje* gång jag istället går in på Bauhaus i Järfälla så får jag springa eller vänta ihjäl mig för att få hjälp. Och hjälpen är ofta väldigt vinglig.
Jag har samma upplevelse om just den butiken! 👍 Utbudet är det närmaste vi kommer Home Depot här i Sverige. Tyvärr ligger den lite för långt bort för mig för att köpa smågrejer. 😕 Dock handlade jag där när jag klädde in alla våra köksfronter med masonit. Fick allt sågat enligt mina mått så jag kunde transportera skivorna i bilen. Grym service!

Jag önskar att Hornbach ville öppna en butik nordost om Stockholm också...då skulle jag aldrig handla byggrejer någon annanstans.
 
Mats-S
Min lokala bygghandel Karl Hedin i Karlstad alla dagar i veckan :)

Byggde ett nytt uthus förra sommaren. Fick en offert av dem som matchade Byggmax lägre utan problem. Fick konto, sedan var det bara att köra ner med släpet och lasta löpande vad jag behövde. Virket är av högsta kvalitet, mycket fint och rakt. Supertrevlig kunnig personal, alltid hjälp med lastningen. Blev en hel del fika och skitsnack med dom också 😎

Plockade ofta lite extra eftersom jag utan problem kunde lämna tillbaka överblivet mtrl. Som extra bonus ligger dom närmst mig av alla bygghandlare i Karlstad :)

Så inge mer Byggmax för min del, den här handlaren skulle jag valt för många år sedan, som tur fick jag rådet av en granne när jag berättade om mina byggplaner.
 
  • Gilla
MasterP
  • Laddar…
Karl Hedin... de finns ett par mil bort här. Dyra så ini he.... Sist jag köpte två väldigt vanliga galvade 10 mm träskruvar så kostade det mig 54 spänn. Men då fick jag ju muttrar också😂
 
C cosmic skrev:
Kan inte annat än hålla med till 100 %. Personalen i Sundbyberg är fantastisk. Gott om personal, kunniga, vänliga. Lätt att hitta grejerna jämfört med Bauhaus. Och priserna är mycket bra! *Varje* gång jag istället går in på Bauhaus i Järfälla så får jag springa eller vänta ihjäl mig för att få hjälp. Och hjälpen är ofta väldigt vinglig.
Samma sak i Malmö! Bauhaus letar man ihjäl sig på och hjälpen är sisådär.

Jag fick hjälp men golv av en som arbetade på Bauhaus, kom till kassan och då var det ett helt annat kvm/pris än säljaren get mig. De vägrade dessutom gå med på vad säljaren sagt då jag själv skulle jämfört ean-nummret på paketet med de ean-nummer som fanns under produktspecifikationen på hemsidan... Vi stod över 1h och dividerade innan jag lämnade smått irriterad, självklart utan golv.

Hornbach däremot kör prisgaranti plus att man får 10% rabatt som tack för att man hittade prisskillnanden. Hornbach for the win!
 
K Kanotisten skrev:
Hornbach är min favorit alla punkter.

+Bra priser
+Bra kvalitet överlag
+Kunnig och HJÄLPSAM personal (kan inte betona detta tillräckligt mycket, men skillnaden i kunnighet och hjälpsamhet mellan Hornbach och Bauhaus är som natt och dag)
Som flera andra här säger. Hornbach (Sundbyberg för min del) är GRYMMA!

Generellt bra priser, annars prisgaranti, alltid glad och extremt hjälpsam personal. Dessutom finns alltid personal till skillnad hos Bauhaus.

Att de dessutom är glada att hjälpa en Prismatcha gör det dessutom ännu roligare.

Någon som har koll på om de har någon "Projekthjälp" liknande K-rauta? Tänker att de antagligen är grymma då och man får den lite extra hjälpen man behöver...

Ska eventuellt bygga altan i vår och tänker att det är Hornbach som gäller i första hand.


/Jocce
 
  • Gilla
Hank_Ö och 1 till
  • Laddar…
Brukar det gå att pruta nått på hemleverans på Hornbach? Är ca 2500 när jag kollar nu.

Brukar det finnas fler storlekar än på nätet? Ser bara 4200 på 28x145
 
Redaktionen Redaktionen skrev:
När vi jämför pris på material till en altan hos 6 olika byggvaruhandlare seglar en ny butik upp som billigaste. Dessutom har det inte varit så här billigt att bygga altan sedan 2021.

Du kan läsa artikeln här: Billigaste altanen 2024 – prisjämförelse 6 stora byggvaruhandlare
Det är ju bara byggmarknader som säljer virke online. Borde framgå tydligare.


Jem & fix ligger i princip alltid snäppet lägre än de andra, när jag kollat, brukar gå smidigt och har bra skruv till bra pris också.
 
Började kika på virke nu då jag tänkt bygga altan strax (Hade jag inte blivit magsjuk hade nog materialet varit beställt redan).

Priserna i en sådan här jämförelse är verkligen knepig i marknadsföringssynpunkt.

Hornbach använder artikeln i sin reklam (Med sin fulla rätt), men de är inte alls lika mycket billigare som i artikeln.

Konstigt att alla Byggvaruhusen ligger farligt nära varandra i priserna, och att de verkar gått upp en del, lagom till Trallsäsongen ;)

Så klart kan saker fluktuera, men vissa saker har en konstant, ungefär som bensinpriset strax innan semestrar...


/Jocce
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.