T Toogoodtobetrue skrev:
Har slutvärderingen av era ÄH motsvarat produktionskostnaden, inkl markarbeten, tomt mm?
Eftersom jag inte betalat för tomten (avstyckad från mina föräldrar) så blev slutvärderingen över det dubbla mot slutkostnaderna.
Med uppskattat tomtvärde inräknat hade slutkostnaden landat på kanske 65-70% av värdering.

• Gilla
Dkarlsson84
  • Laddar…
J JoKalle skrev:
Jag skulle tro att du hamnar där någonstans ja, bygglov och andra administra avgifter är ju svåra att hålla ner, men sedan är det ju mycket ber på vilka lösningar man vill ha eller måste ha ang Va och markarbetet...
Prata gärna med en säljare från Älvsbyhus, att få fram en offert är väl kostnadsfritt, och det är sedan den banken utgår ifrån när du vill snacka finansiering. Det kostar ju egentligen bara lite tid att kolla upp. ;)

Edit: Våran brun med installation av pump osv landade på 120. Avloppet gick på runt 100 i meterial, var tvungen att installera dubbelsystem med tank till wc & infiltrationssystem till BDT.
Jag är inte riktigt så långt kommen i planerna att det är dags att be om offerter. Håller fortfarande på att räkna på om det ens finns en mikroskopisk chans att inom rimlig framtid kunna ta mig ifrån hyresboende. Har inte tillräcklig kontantinsats, det kommer aldrig ut några intressanta objekt på marknaden och tror inte att en byggkalkyk skulle gå ihop sig här. Dvs värdet skulle bli lägre än produktionskostnaden vilket skulle kräva en mycket högre insats, som jag inte har.

T Toogoodtobetrue skrev:
Jag är inte riktigt så långt kommen i planerna att det är dags att be om offerter. Håller fortfarande på att räkna på om det ens finns en mikroskopisk chans att inom rimlig framtid kunna ta mig ifrån hyresboende. Har inte tillräcklig kontantinsats, det kommer aldrig ut några intressanta objekt på marknaden och tror inte att en byggkalkyk skulle gå ihop sig här. Dvs värdet skulle bli lägre än produktionskostnaden vilket skulle kräva en mycket högre insats, som jag inte har.
Ok. Ja det är ju ruttet att det skiljer så stort vart i landet man bor, kostnaderna att bygga är ju mer eller mindre densamma...
Ska se om jag får tid å gå igenom fakturor och offerten och sammanställa det hela. Kan kanske vara till hjälp för någon iaf, vet själv att mycket av den infon var svår att hitta när vi började titta på att bygga. Man har ju så många funderingar och frågor men ingen att fråga.
Men som jag nämnde tidigare, att begära en offert och sedan prata med banken om vilka förutsättningar man har kostar ju inte mer än tid, och då vet man iaf vad man ska utgå ifrån.
Vart själv mycket förvånad över att det blev billigare per månad att bygga ett helt nytt hus än att hyra, trots att vi hade extremt fördelaktig hyra innan.

• Gilla
Toogoodtobetrue
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.