17 715 läst · 29 svar
18k läst
29 svar
billiga elkontakter och brytare
Precis, petskyddet i de billiga brukar vara ett elände. Ibland vill man använda hammaren när man råkar ut för dem.primeaniac skrev:Köpte nya uttag till vardagsrummet från rusta, tänkte att det kan väl fasen inte skilja nått mellan uttag.... jo tjena tjena mittbena jag trilskas ännu med dessa j***a uttag som det knappt går att få in stickproppen i. Kommer att byta till eljo eller elko helt klart, har upptäckt att det är mycket irriterande att inte bara tjoppa dit en stickpropp utan som nu stå å vicka å trycka några sekunder innan det vill in.
Monteringsmässigt så tyckte jag inte det var nått speciellt mot för andra.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Som med allt, pris och kvalitet har någon sorts samband.
Protte
Protte
ibland funkar det med "kvick-loss" i petskydden, en teflonspray som är dundermedicin för plast som går trögt.
suveränt när man ska byta lysrör. om röret inte går att vrida å man sprejar i båda hållarna så går det sen att vrida minst lika lätt som i en ny armatur. jag använder den även till plastskruvar till locken på plastkapslingar. dyr men väl värt sitt pris..
suveränt när man ska byta lysrör. om röret inte går att vrida å man sprejar i båda hållarna så går det sen att vrida minst lika lätt som i en ny armatur. jag använder den även till plastskruvar till locken på plastkapslingar. dyr men väl värt sitt pris..
När jag skulle montera Classes billiga utanpåliggande kapslade uttag så gick två av tre anslutningsskruvar sönder.
Nej va f-n inte ska jag snåla med elen. Jag lämnade tillbaks och köpte ELKO till tredubbla priset istället.
Jag skulle inte montera de billigaste ens tillfälligt, jag har bara ett hus och det ska inte brinna upp på grund av glappande anslutningsskruvar.
Nej va f-n inte ska jag snåla med elen. Jag lämnade tillbaks och köpte ELKO till tredubbla priset istället.
Jag skulle inte montera de billigaste ens tillfälligt, jag har bara ett hus och det ska inte brinna upp på grund av glappande anslutningsskruvar.
Kör med billiga vägguttag från Byggmax och Biltema och har inte haft några problem med dem. Verkar vara Merten-prylar. Köpte ännu billigare utanpåliggande uttag på Cheapy som funkade lika bra dem. Likadana hade elektrikern med sig vid senaste besöket. Malmbergs var märekt på dem.
Köpte själv Peha Bas från Elbutik.se och det funkar bra, fast uttagen har bara en skruv, lite klent. Sen skulle jag blixthandla några brytare som saknades och då blev det Eljo Trend, helt OK men eftersom det var bråttom handlade jag på Ahlsells och deras priser är INTE roliga, även om jag inte har elektrikerrabatt så hade jag nånstans 20-40 % men hamnar ändå inte i närheten av Elbutik eller för alldel Cheapy, Byggmax mfl. Av detta har jag lärt mig att planera noga och köpa allt, så långt möjligt, på en gång.
Kjell G
Kjell G
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Citat Snailman:
däremot så köper jag tex inte oljefilter där för att tjäna någon tia (när man har en bil för kanske 100 tusen) det är ju en ganska viktig pryl för motorn.
Slut citat.
Däremot så köper jag inte elmaterial på Biltema för att tjäna hundra spänn när man har hus för 3 miljoner, brandsäkerheten är ju ganska viktig för huset.
Viss logik??
Prototypen, jag har för 3 mille. Och eljo.
däremot så köper jag tex inte oljefilter där för att tjäna någon tia (när man har en bil för kanske 100 tusen) det är ju en ganska viktig pryl för motorn.
Slut citat.
Däremot så köper jag inte elmaterial på Biltema för att tjäna hundra spänn när man har hus för 3 miljoner, brandsäkerheten är ju ganska viktig för huset.
Viss logik??
Prototypen, jag har för 3 mille. Och eljo.
Jag tvivlar på att nån ingenjörstitel ger någon kompetensen att avgöra hur bra/dåliga tex biltemas matr. är, jag tror att dom som har största möjligheten att avgöra hur funktionen på lite längre sikt är, är dom som dagligen arbetar med materialet och ser vad som "aldrig" behöver bytas ut och det som har frekventa fel.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 886 inlägg
Världen är bra underlig, i denna tråd tjaffsar vi om brytare för 25 eller 75 spänn, under teknik är det någon som funderar på ljusstyrning för 90 000 kr, nåja det var en som erbjöd för ca 20 papp också. Vilken spännvidd för att lampan ska lysa.
Att bedömma material på ett exemplar är vanskligt, vad är det för legering i kontaktytorna, hur är rörliga delar lagrade, hur åldersbeständig är plasten. Det finns många frågor som är svåra att besvara.
Protte
Att bedömma material på ett exemplar är vanskligt, vad är det för legering i kontaktytorna, hur är rörliga delar lagrade, hur åldersbeständig är plasten. Det finns många frågor som är svåra att besvara.
Protte