6 979 läst · 21 svar
7k läst
21 svar
Billiga, bra dvärgbrytare
Men att nollan är på omvänd sida gör väl inget?KjellTimell skrev:Schneider-electric är ett bra alternativ också, Bauhaus säljer deras line-up av normapparater. Har dock inte någon uppfattning om priset.
Även ABB och GE är bra grejor om man lyckas få tag på dom som konsument.
Hornbach kör grå-import på Hager, huvudbrytarna t.ex finns inte på svenska marknaden egentligen och om jag inte missminner mig så har dom nollan på motsatt sida på JFB mot vad vi brukar ha i Sverige.
Hm. Undras om min elektriker blir extra irriterad ifall jag köper dyra saker som dessutom är felvända.tommib skrev:
Angående Bauhaus ser jag att de har Schneider och Gelia. Gissar att Gelia också klassas som ful-el här.
Redigerat:
Om elektrikern nöjer sig med biltema och du nöjer dig med det så kör på det. En riktig kapsling med bra "brandskydd" och N/PE plint kan dock vara värt att betala lite extra för oavset biltema eller hager inanmäte.
Gelia och Biltema ser lite väl lika ut för att vara en slump, båda köper in från samma ställe troligtvis och brandar, så det kvalar nog in som fulel per automatik.
Det är ju ingen jättebesparing på att köpa fulel i detta fall heller om man slår ut det på den tiden grejorna skall sitta installerade. Jag hade hållt mig till erkända märken som nämnts i tråden.
Det är ju ingen jättebesparing på att köpa fulel i detta fall heller om man slår ut det på den tiden grejorna skall sitta installerade. Jag hade hållt mig till erkända märken som nämnts i tråden.
Moderator
· Stockholm
· 52 298 inlägg
Hornbach ligger ca 10 kr upp för en hager säkring, jämfört med Biltema. Även om man nu skall ha 30st, så är det för lite pengar att försöka spara.
Dessutom så är de fjäderbelastade kopplingarna bättre än skruvkopplingar (om de är av bra fabrikat...). En skruvkoppling "flyter" alltid, skruven brukar kunna das åt ytterligare ett kvarts varv ungegfär var 10e år. Fjäderbelastade kopplingar följer med när koppartråden ändrar storlek i temperaturskiftningarna.
Dessutom så är de fjäderbelastade kopplingarna bättre än skruvkopplingar (om de är av bra fabrikat...). En skruvkoppling "flyter" alltid, skruven brukar kunna das åt ytterligare ett kvarts varv ungegfär var 10e år. Fjäderbelastade kopplingar följer med när koppartråden ändrar storlek i temperaturskiftningarna.
Jag tycker framförallt att det är alldeles för liten prisskillnad på Biltema/Jula osv gentemot lite mer kända märken.
På grossen kostar en hagercentral mindre än en Rutab ifrån Jula och ungefär samma som en Biltema-central.
Sen beror det på om man känner ett tvång att tjäna pengar på sälja materialet eller inte.
Elektrikerna väljer inte Hager för att det är bästa märket (=högst kvalitet) utan för att det är det som är mest snabbjobbat och lättjobbat och smartast (dvs = bästa märket ).
Bättre kvalla hittar du antagligen med Siemens och franska Merlin Gerin.
Jag kan också tänka mig att t.ex ABB och GE ligger bra till, men har inte egentligen någon koll.
Det finns massor med fabrikat, t.ex. italienska Gewiss har precis allt inom normkomponenter, och en del smarta produkter. Deras dvärgar är kanske jättebra, vad vet jag. Jag har bara satt in en JFB från Gewiss, den verkade rätt schysst och mätte bra också när jag testade.
I dina kläder hade jag alla dagar i veckan valt en AEG ifrån classe, eller en Hager ifrån elbutik/hornbach eller från grossen ifall din vän kan få loss en. Har man varit kund länge brukar man kunna köpa med kontokort direkt i butiken till någorlunda schysst pris.
Detta för att det inte skriker hempul på samma vis, och antagligen blir lite bättre kvalla. sakerna ska väl ändå sitta där minst 30 år framåt sen.
På grossen kostar en hagercentral mindre än en Rutab ifrån Jula och ungefär samma som en Biltema-central.
Sen beror det på om man känner ett tvång att tjäna pengar på sälja materialet eller inte.
Elektrikerna väljer inte Hager för att det är bästa märket (=högst kvalitet) utan för att det är det som är mest snabbjobbat och lättjobbat och smartast (dvs = bästa märket ).
Bättre kvalla hittar du antagligen med Siemens och franska Merlin Gerin.
Jag kan också tänka mig att t.ex ABB och GE ligger bra till, men har inte egentligen någon koll.
Det finns massor med fabrikat, t.ex. italienska Gewiss har precis allt inom normkomponenter, och en del smarta produkter. Deras dvärgar är kanske jättebra, vad vet jag. Jag har bara satt in en JFB från Gewiss, den verkade rätt schysst och mätte bra också när jag testade.
I dina kläder hade jag alla dagar i veckan valt en AEG ifrån classe, eller en Hager ifrån elbutik/hornbach eller från grossen ifall din vän kan få loss en. Har man varit kund länge brukar man kunna köpa med kontokort direkt i butiken till någorlunda schysst pris.
Detta för att det inte skriker hempul på samma vis, och antagligen blir lite bättre kvalla. sakerna ska väl ändå sitta där minst 30 år framåt sen.
Liknande trådar
-
Billigaste komposittrallen?
Altan & Uteplats -
Hur du ordnar billiga filter till din Östberg Heru 70 K
Ventilation -
Prisförändringar på midsommarbordet 2024: Vad blir dyrare och billigare?
Artikelkommentarer -
Vad är billigast; limträ-, lätt- eller kertobalk?
Byggmaterial & Byggteknik -
Segway vs RoboUp - Billiga RTK-klippare 2024
Robotgräsklippare