D
Min vän som är behörig elinstallatör och som hjälpt (och lärt) mig mycket genom åren skall nu hjälpa mig, till slut, med att byta ut elcentralen i min villa från en gammal diazed till dvärgbrytare. Skälet till bytet är att jag vill ha JFB centralt, inte som det är just nu, med en massa perifera JFB som skyddar särskilt känsliga ställen. Tyvärr går det inte att behålla diazedsystemet. Orkar inte gå in på varför.

Min elektriker är lite ovanlig på så vis att han är förtjust i billighetsmärken (han har Biltema i centralerna själv hemma), och han skall skicka mig dit med en lista för att handla i veckan. T ex gillar han inte fjäderkopplingar utan vill skruva fast trådarna själv.

Det är en rätt stor anläggning med 25 grupper.

Vad säger de erfarna männen här om en fullständig Biltemacentral i villan?

Nästan alltid så får man vad man betalar för, så valet är helt och hållet ditt. Värt att ha i åtanke är att antagligen är det en engångskostnad som håller livet ut, i alla fall om du väljer nått annat än bottenskrapet i billighetsträsket.

D
Tack för svar. Vore till exempel AEG på Clas ett bättre märke?

Nu har ju Biltema m.fl olika leverantörer över tid så det är osäkert om det är vettiga grejer vid ett givet tillfälle och ganska ofta skulle åtminstone jag hålla dem ganska lågt. AEG som du nämner skulle jag däremot se som bra och med stabil nivå fullt acceptabelt för en bostad. Spridningen i pris mellan topp-botten är förvånansvärt liten om man har rätt kanal för inköp men det kommer ju mer sällan slutkunden till del.

• Gilla
datja
  • Laddar…
tommib
Automatsäkringar från Clabbe, 49 kr/st
http://www.clasohlson.com/se/Automatsäkring/Pr363077000

Hager, från Elbutik.se, kring 56 kr/st
http://www.elbutik.se/product.html/...nabbanslutning-quick-connect?category_id=1792

Jag vet vad jag valde.....

Hager är också ett märke som elektrikerna själva använder, så det blir inget gnäll om undermålig materiel (längre fram, när någon annan ska koppla). Köper du en färdig central att utgå ifrån blir det ännu lite billigare. Dessutom är det väldigt smidigt att koppla med fasskenor, t.ex. Quick Connect, även om det spelar mindre roll när man bara bygger en central hemma.

Om han som ska göra jobbet gillar att skruva fast RK6 i säkringarna själv så är det väl upp till honom, men en vettig fasskena med klämkoppling ger bättre kontakt i längden.

Redigerat:
  • Gilla
datja
  • Laddar…
En nackdel med en Biltemacentral är att alla som ser den kommer tro att du har monterat den själv. Ur den synvinkeln kan möjligen Malmbergs vara snäppet bättre, och AEG ännu bättre.

Samtidigt är jag lite förvånad. Jag var övertygad om att elektriker handlar billigare hos de vanliga grossisterna än hos Biltema, så att t.o.m Hager skulle bli billigare.
Hager är omvänt mot Biltema, dvs alla som ser centralen kommer tro att en elektriker har monterat den.

Kolla Hager-priser hos Hornbach. Det kan vara billigare, men det kan t.ex vara tysk text och nollan "på fel sida" för JFB.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Och OM din vän verkligen är din vän så låter han dig handla med sina rabatter hos grossisten och då finns det ingen orsak kvar att inte köpa det bästa.

D
Jag har ju inga speciella kanaler utan måste handla på konsumentladorna. Jag själv gillar Hornbach för de har många roliga märken. Jag tror att de har Hager också. Men jag blir lite matt på att det alltid skall vara Hager.

Vilken butik skulle ni skicka mig till som vanlig konsument? AEG och Hager skall alltså vara bra. Fler bud?

D
Det är verkligen en vän med full behörighet och försäkring som gäller för installation. Han har dock inga rabatter längre för han har lagt ner sin firma och vill vara pensionär.

Han muttrade lite när jag kom med en Hager-JFB som han satte dit tidigare. Tyckte att jag lagt onödiga pengar på märkesköp. Han blev gladare när all FK:n kom från Biltema...

Redigerat:
tommib
Hornbach kör Hager och det är bra så. De har likartade priser som elbutik.se. Precis som b_hasse säger så kommer det att signalera "inget hempul" om man tittar hastigt på centralen. Det är en effekt man önskar....

Om du nödvändigtvis inte vill ha hager så kan du också kolla på Garo. Samma grej, signalerar "inget hempul"...

• Gilla
datja
  • Laddar…
Vad du än gör, snåla inte in på ett par tior för att få billigaste möjliga. Jag har ratat hus delvis på grund av att centralen har bestått av billigt skräp. Även om det säkert inte är fel på grejerna, så tycker jag det säger en del om den som jobbat.

• Gilla
Carl-Olof Almbladh
  • Laddar…
Legrand, ABB, Garo, GE, Simens, och jag dristar mig till att nämna ett lågprisfabrikat som fyller dina krav, Malmbergs.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
D
Kanske en härlig blandning: Biltemakapsling och Hagerbrytare!

Inga problem.

K
Schneider-electric är ett bra alternativ också, Bauhaus säljer deras line-up av normapparater. Har dock inte någon uppfattning om priset.
Även ABB och GE är bra grejor om man lyckas få tag på dom som konsument.

Hornbach kör grå-import på Hager, huvudbrytarna t.ex finns inte på svenska marknaden egentligen och om jag inte missminner mig så har dom nollan på motsatt sida på JFB mot vad vi brukar ha i Sverige.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.