ullberg ullberg skrev:
Typskylt:

[bild]
Hej! På min typskylt är den då CE-märkt.

Typskylt för en Stanley STAR 7000 med CE-märkning, streckkoder, och specifikationer på gul bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ullberg ullberg skrev:
Ser jag fel eller går skalan vid inställningen för strömstyrka bara upp till 160A?

[länk]
Det är nog en gammal bild från en tidigare modell. Min ratt går upp till 200 A.

Reglagepanel på svetsmaskin med ampereratt som skalan visar upp till 160 A och texten "Made in Italy".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

F
pools pools skrev:

[bild]
Lustigt. Har du den andra skylten som Ullberg la ut bild på med eller har du bara denna?

ullberg
pools pools skrev:
Det är nog en gammal bild från en tidigare modell. Min ratt går upp till 200 A.
japp, det konstaterade ju jag även på min i inlägg #30

pools pools skrev:
Det är inte jag som sagt att den inte är CE-märkt, det är @fsn som gjort, det jag fotade var typskylten under under maskinen som fsn bad om, jag vet mycket väl att den är CE-märkt, både enligt etiketten på kartongen som du fotat och på framsidan av själva maskinen - men fsn drog så stora växlar på hemskheterna att den ev. inte var CE-märkt att jag tyckte det var lite roligt att inte rätta honom/henne (förlåt @fsn... :))

Hoppas du blir nöjd, jag tycker den har funkat bra för de få arbeten jag gjort än så länge - man ska bara vara medveten om att det är en produkt i det allra lägsta segmentet, vilket inte minst de urusla itermittenssiffrorna gör gällande, men så som jag använder den spelar det ingen roll...

/U

EdIt: @fsn - det @pools fotat är alltså etiketten på kartongen, jag sätter 100 spänn på att typskylten under maskinen ser ut precis som min...

F
ullberg ullberg skrev:

Det är inte jag som sagt att den inte är CE-märkt, det är @fsn som gjort, det jag fotade var typskylten under under maskinen som fsn bad om, jag vet mycket väl att den är CE-märkt, både enligt etiketten på kartongen som du fotat och på framsidan av själva maskinen - men fsn drog så stora växlar på hemskheterna att den ev. inte var CE-märkt att jag tyckte det var lite roligt att inte rätta honom/henne (förlåt @fsn... :))

Hoppas du blir nöjd, jag tycker den har funkat bra för de få arbeten jag gjort än så länge - man ska bara vara medveten om att det är en produkt i det allra lägsta segmentet, vilket inte minst de urusla itermittenssiffrorna gör gällande, men så som jag använder den spelar det ingen roll...

/U

EdIt: @fsn - det @pools fotat är alltså etiketten på kartongen, jag sätter 100 spänn på att typskylten under maskinen ser ut precis som min...

Då är det inte typskylten han fotat. Den skall enligt standard sitta på utsidan av maskinen på en inte demonterbar del om jag inte minns fel. Sen kan jag ha fel eller så är det tolkningsföreträde i standard men jag har helt klart för mig att typskylten skall ange standard (60974-1) och märkning CE. Men det skiter ju ni i och Jula med tills nån dör men jag tycker det är viktigt... jag har kikat på några maskiner som är potentiella dödsfällor designmässigt.

ullberg ullberg skrev:

/U

Ska kolla det nästa vecka. Åker på en liten semestertripp i morron.

ullberg
Maskinen är märkt, titta på Pools bild i inlägg #47, strax ovan/vänster om inställningen för strömstyrka. formuleringen som jag minns från när detta CE-märkning var intressant för mig var ung. att den ska vara synligt och varaktig under förväntad livstid vilket detta också är.

Jag har aldrig sett en formulering om att CE-märkningen ska sitta på just typskylt men visa mig gärna en sådan formulering.

F fsn skrev:
Men det skiter ju ni i och Jula med tills nån dör men jag tycker det är viktigt...
Jösses, det var hårda ord och jag skulle uppskatta om du inte lägger ord i min mun, jag skiter inte alls i säkerhet, återigen - den är CE-märkt! Det känns nästa som att du (som verkar väldigt kunnig, all heder för det, nästan så jag gissar att du jobbar/jobbat för någon svetstillverkare) gett dig tusan på att smutskasta denna svets?

Jag (som till skillnad från vissa andra faktiskt sett den i verkligheten och använt den) fortsätter hävda att man får exakt vad man betalar för, och den var ju väldigt billig...

Edit: på konsumentverkets sida för företag står att läsa:
CE-märkets utformning och placering
CE-märkningen ska vara väl synlig, läslig och varaktig under produktens förväntade livstid.
Japp - uppfyllt på denna produkt...

• Gilla
johel572
  • Laddar…
F
ullberg ullberg skrev:
Maskinen är märkt, titta på Pools bild i inlägg #47, strax ovan/vänster om inställningen för strömstyrka. formuleringen som jag minns från när detta CE-märkning var intressant för mig var ung. att den ska vara synligt och varaktig under förväntad livstid vilket detta också är.

Jag har aldrig sett en formulering om att CE-märkningen ska sitta på just typskylt men visa mig gärna en sådan formulering.

Jösses, det var hårda ord och jag skulle uppskatta om du inte lägger ord i min mun, jag skiter inte alls i säkerhet, återigen - den är CE-märkt! Det känns nästa som att du (som verkar väldigt kunnig, all heder för det, nästan så jag gissar att du jobbar/jobbat för någon svetstillverkare) gett dig tusan på att smutskasta denna svets?

Jag (som till skillnad från vissa andra faktiskt sett den i verkligheten och använt den) fortsätter hävda att man får exakt vad man betalar för, och den var ju väldigt billig...

Edit: på konsumentverkets sida för företag står att läsa:

Japp - uppfyllt på denna produkt...
Du missförstår mig, jag förväntar mig inte att en privat slutanvändare bryr sig så mycket om det helt enkelt. Och maskinen blir inte säkrare eller farligare för att CE märket sitter på rätt eller fel ställe.

Angående CE-märket, du kan ha rätt. Jag jobbade med CE-märkning när det var nytt och då med enstycks eller väldigt små serier, jag har läst maskindirektivet många gånger. Har dock för mig att vissa elektriska maskiner skall ha det på märkskylt men jag kan ha drömt det, skall kolla.

Sen har jag för mig att jag har sagt två saker om maskinen, det ena var att den duty cycle som presenterades på 40% (eller var det tom 60%?) var fullständigt orimligt (vilket det också visade sig vara när korrekta datablad presenterades) och att det var ett fantastiskt bra pris och säkert bra bang för pengarna. Ser inte att jag har sågat den mer än den förtjänar. Dock så var intermittensen en klar besvikelse, den var betydligt sämre än jag hade förväntat mig. Jag hade gissat på minst 15% vid fullt ös.

Är det någon av er med denna Stanley svets som kört med OK48 pinnar.
Jag får inte dessa att tända, (eller snarare med extrem svårighet) se denna tråd:
https://www.byggahus.se/forum/threa...med-ny-stanley-mma-svets.301390/#post-2781824

Nu har jag lämnat in den till Jula för kontroll, men det skulle ändå vara intressant att höra era erfarenheter av vilka pinnar ni kör och inställningar på ratten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.