Jag är nog torsk på det där juridiska kring släpet. Besiktar man bara vartannat år?

Skit samma...ligisten i mig säger åt mig att köra oreggat, obesiktat, oskattat...bara för att....Lite trotsig får man vara och detta lär vara ett av de lindrigare sätten.

H
Här har du Easyline 200. http://www.caravania.se/slapvagnar/varor.asp?tid=3&pid=2
Gå sedan till Bauhaus i Barkarby eller Bromma som har samma vagn och visa upp annonsen så får du 12,5% lägre pris pga. prisgaranti.
Obromsad vagn räcker långt och behöver inte besiktas. Ska du frakta något riktigt tungt så hyr den gången.

Bauhaus säger sig sälja något de kallar Bauhaussläpet, men det var svårt att få några vettiga svar via telefon. Någon som vet ungefär vad deras olika modeller kostar, och hur stora flaken och hjulen är på dessa?

Det känns självklart att köpa vagn på blocket - dock får man vara snabb som en hök om man ska fynda.

Det viktigaste är väl att fundera på vad man ska ha vagnen till. De vagnar man hittar på den vanliga byggmarknaden är ju rätt hopplösa egentligen. För korta för att köra ett lass virke, för klena för att ta ett lass grus. Vill man bara slippa köra säckarna med löv i bilen är det ju dock ett bra alternativ.....

Ska du ha ett släp som är din kompis under en längre renovering - satsa på en 1300kg kärra med långt flak, absolut minst 3m längd på flaket. Ett högbyggt släp är ännu trevligare och har du BE så går det ju att titta på kärrorna som får lasta ännu lite mer också. Högbyggda boggie kärror försvinner dock snabbt som attan så ska man få tag i en sådan till ett vettigt pris så gäller det att vara på hugget.

holmertz skrev:
Obromsad vagn räcker långt och behöver inte besiktas.
Fel, även obromsade vagnar skall besiktigas. Så fort det är en släpvagn så skall det registreras och besiktigas oavsett om de har bromsar eller inte.

Om det däremot klassas som efterfordon så utgåt registrering och besiktning, men ett efterfordon är inte avsett för att frakta gods. Undantag finns såsom t.ex båttransportvagnar och tankvagnar.

Om man går in på www.vv.se och söker så hittar man en hel del "matnyttigt".

Vad tror ni om en ny Tiki C265 för 8495:-? Då får man någorlunda storlek på flaket, 265x125 cm, och 13"-hjul.
Har byggvaruhusen någon modell med liknande flak- och hjulstorlek till lägre pris?

hakaninorr skrev:
Vad tror ni om en ny Tiki C265 för 8495:-? Då får man någorlunda storlek på flaket, 265x125 cm, och 13"-hjul.
Har byggvaruhusen någon modell med liknande flak- och hjulstorlek till lägre pris?
vad har du tänkt använda vagnen till?

W
hakaninorr skrev:
Har precis en sådan sedan 3 år. Har plastkåpa över min och är extremt nöjd med den om man tänker på vad den kostar. Fyller de flesta behov och har vif flertalet tillfällen last mellan 1-1.5 tom på den utan at axeln givit med sig så den är rätt så stark.

Köpte K-rautas XL 1250 släp när dom hade extrapris i våras.6000:- var helt ok.Jag får i fullstora skivor i den,ngt att tänka på.Men den är popnitad som de flesta billga kärror.Blir nog att dra i vagnsbult om några år känner jag på mig.Det var även bladfjädring på den som är klart billigare om det går sönder än att fixa till torrosionsfjädringen som sitter på de flesta kärror.(se upp med detta speciellt på gamla kärror)Besiktningen på min kärra var det inte tal på,inte på några år iallafall om jag inte minns fel. / Mats

Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.