10 553 läst · 23 svar
11k läst
23 svar
Billig släpkärra i Stockholmsområdet?
Sida 1 av 2
Var köper man en släpkärra, gärna men inte nödvändigtvis med galler, i Stockholmsområdet?
Är det på K-Rauta, eller har ni andra tips?
Tackar!
Är det på K-Rauta, eller har ni andra tips?
Tackar!
Medlem
· Västra Götaland
· 190 inlägg
Ett bra alternativ är Tiki-trailer, dom är av mycket högre kvalitet än dom popnitade byggmarknadssläpen. Basmodellen brukar gå att hitta nya för ca 9000:- på Blocket
Exempel:
http://www.blocket.se/vi/18867046.htm?ca=15_s
Exempel:
http://www.blocket.se/vi/18867046.htm?ca=15_s
Bastefallarn hann före!
Blocket, Blocket och sen kollar du Blocket igen.
Släpkärra är väl en av de saker man absolut inte behöver köpa en ny dyr variant av? Jag har en gammal vagn från -77 som jag gav 500 spänn för. Visserligen var golvet uppruttnat men med några skivor formplyfa blev den som ny igen. Det är ingen höghjuling ens utan en riktig vagn med broms och lysen..
Sen av princip vägrar jag registrera in den utan kör med LGF-skylt istället. Att betala lika mycket i besiktning varje år som jag gav för vagnen känns fel.
Funkar lika bra att lasta skrot på den som på en vagn som kostar 20-30 ggr mer.
Blocket, Blocket och sen kollar du Blocket igen.
Släpkärra är väl en av de saker man absolut inte behöver köpa en ny dyr variant av? Jag har en gammal vagn från -77 som jag gav 500 spänn för. Visserligen var golvet uppruttnat men med några skivor formplyfa blev den som ny igen. Det är ingen höghjuling ens utan en riktig vagn med broms och lysen..
Sen av princip vägrar jag registrera in den utan kör med LGF-skylt istället. Att betala lika mycket i besiktning varje år som jag gav för vagnen känns fel.
Funkar lika bra att lasta skrot på den som på en vagn som kostar 20-30 ggr mer.
Moderator
· Stockholm
· 52 947 inlägg
Vad är LGF skylt?
Den lösningen är tyvärr inte tillåten..Cheesus skrev:
Men risken för att åka dit är kanske inte så stor om man bara åker kortare sträckor vid enstaka tillfällen.
Ett efterfordon är inte avsett för att frakta gods, med undantag för Ofjädrade båtvagnar, husvagnar, tankvagnar.
Står att läsa om på http://www.vv.se/templates/page3____2872.aspx
Registerade släpvagnar skall in för besiktning vartannat år, och klara man sig med ett litet EU-släp (obromsat men registrerat och max totalvikt på 750kg) så är besiktningen något billigare än för ett bromsat som brukar vara i behov av bromsunderhåll/renovering ganska ofta pga långa stillestånd.
Usch. Jag skulle aldrig köpa en begagnad f.d hyrkärra... Tänk på alla gigantiska lass med jord/sand/grus/tegel m.mm man ser på dessa kärror vid byggvaruhusen..
Sån överlast sätter sina spår även om det finns en del marginaler på hållfastheten i kärrorna.
Köper man nytt kan man i alla fall vara ganska säker på att inte någon har kört omkring med 1200 Kg grus i en kärra som bara får lasta 500 Kg
Sån överlast sätter sina spår även om det finns en del marginaler på hållfastheten i kärrorna.
Köper man nytt kan man i alla fall vara ganska säker på att inte någon har kört omkring med 1200 Kg grus i en kärra som bara får lasta 500 Kg
Med tanke på vad det kostar att hyra en kärra så skulle jag aldrig köpa en - även om jag ser det praktiska i att ha den som större soptunna och åka till tippen när den börjar bli full... Kostnad för att köpa och underhålla en skulle anldrig löna sig för mig.
Alltid lär man sig något! Fast då skruvar jag väl dän skylten och kör fortare och tar böterna som en man om jag torskar. Jag använder den mest som vedvagn men det kanske blir 5 vändor till tippen per år vilket är 10 mil och jag pröjsar inte 50 kronor milen för att få köra runt en gammal vagn....Besiktningen på en sketen släpvagn som körs 10 mil om året och kostar 4-500 kr om året känns onödigt. Sen ska väl skattmasen ha en eller några hundringar om året.Uffe_xx skrev:
Jag tar mig friheten att vara en rättshaverist i släpvagnshänseende. Någon måtta på att kröka rygg för överheten får det vara.
Ska jag längre sträckor hyr jag mig en vagn för ett par hundralappar.
Tyvärr är priserna ofta fel även här. Min lokala OKQ8 mack har just nu skyltar om begagnade släp till salu, antar att de har bytt ut sina hyrsläp, och vill bli av med de gamla släpen. Fast det verkar inte vara nån rusning, trots att man "bara" vill ha 10' för ett släp. 8-((injonil skrev:
Besiktningen vartannat år kostar om jag inte minns fel 370kr, dvs en kostnad på 185kr/år, och är släpvagnens totalvikt 750kg eller mindre är skatten=0kr, endast registerhållningsavgift på runt en 40-lapp för att få en uggla tillkommer. Försäkring för att dra runt kärran i trafiken behövs inte då bilens försäkring även täcker in efterfordon. En släpvagns "trafikeringsskostnader" är alltså i storleksordningen "att hyra en släpvagn en dag", men då tillkommer ju kostnaderna för att hålla den i skick, ett par begagnade bildäck då de gamla torkat sönder, nån lampa nu och då, lite smörjfett, nåt hjullager och nån ny kulhandske. Om man bortser från kapitalkostnaden så är jag ganska övertygad om att man kör en 750kg släpvagn i normalt villaägarbruk för runt 500kr/år utslaget på en tioårsperiod, förutsatt att man håller vagnen i skick själv och inte tar den på verkstad vid minsta problem.Cheesus skrev:
Så enkelt är det inte heller.Uffe_xx skrev:
Cheesus lösning fungerar om man låser fjädringen på lämpligt sätt, det blir då en traktorkärra som får köras i max tretti, går det fortare blir det fortkörning...