Köpte en 299-kronors på Bauhaus för ett år sen, ser precis ut som Meec, med lite andra färger bara (tror att det är "alpha tools"). Är mycket nöjd med den, även om man självklart kompletterar med seriösa borrar till!

/A
 
Har samma maskin som Alko, alltså Bauhaus-varianten. Typ den enda riktiga ful-maskinen jag har. Använde den för att riva kakel, bila upp klinker+betong+avlopp när jag renoverade badrummet. Min första gav av upp i SDS-chucken rätt tidigt. Fick efter lite tjat en ny, ville inte vänta på reparation. Det mest störande med den är förutom att den väger bly, skakar som fan och väsnas som den samma, är att ergonomin är totalt-kass. Enda sättet att jobba länge med maskinen var att sätta ett buntband på power-switchen. Nackdelen med det märkte jag var att det var rätt enkelt att komma åt omställningsvredet för bilning/rotation från endast-bilning till bilning-och-rotation. Det hände flera gånger, en gång satt dock mejseln så hela maskinen började rotera och gav min en riktig kyss. Ruskig tur att inte tänderna åkte...
 
Hmm, det där sista lät ju inte helt bra... Jag är dock osäker på om Bauhaus version verkligen är likadan som Julas i så fall, för jag kan inte påstå att jag varit ens nära att råka ställa om den till rotation när jag bilat. Det vredet sitter ovanpå och är dessutom relativt trögt...
 
Jo, men om man håller maskinen upp och ner och mejslar liksom längs med golvet så skrapar ju vredet i golvet.
 
yens skrev:
Hmm, det där sista lät ju inte helt bra... Jag är dock osäker på om Bauhaus version verkligen är likadan som Julas i så fall, för jag kan inte påstå att jag varit ens nära att råka ställa om den till rotation när jag bilat. Det vredet sitter ovanpå och är dessutom relativt trögt...
Sådärja, tog med Julakatalogen ner i källaren och jämförde Meec med Bauhaus som alltså är AlphaTools, och kan konstatera: maskinerna är absolut identiska, förutom att Alpha Tools är blågrön och Meec svart + att det på Meec-etiketten står "Meec" och på Alpha Tools står det "Alpha Tools". Alla skruvar, vred, urtag och detaljer etc sitter på exakt samma ställe - det är identiska maskiner. Och jag håller med tidigare inlägg, maskiner fungerar riktigt hyfsat. Fast då har jag ju inte provat att hålla den uppoch ner och mejsla baklänges i vinkel inunder golvet ;)

/A
 
Nej, gör inte det heller ;)
 
nej jag trodde jag mejslat på många olika vis, men inte snett bakåt upp och ner inåt framåt bakåt... :)
 
Ni som har Meec (har själv nästan identiska Bauhaus-varianten), hur är det med inställningarna egentligen? I Bauhaus-manualen står det riktigt obegripligt om dem, men det finns ju iallafall två vred, med två lägen vardera. Ena vredet har ett läge med symbolerna [borr] samt [borr+hammare], medan andra vredet har symbolerna [hammare] samt [borr+hammare]. Manualen virrar om mjukstart, slagstopp och borrstopp, vad menas?? Teoretisk, blir ju 2*2=4, fyra lägen, men det borde ju bara finnas borr/hammare(bilning)/borrhammare(borra i betong), alltså tre lägen. Varför behöver de då två vred. Mycket bissart, och usel manual som inte lyckas förklara detta simpla, eller så är man en idiot. :)


Mvh
 
Jag vet inte hur det är med just din maskin, men på min nyligen införskaffade är det ett vred med fyra lägen: borr, hammare, borr+hammare och det fjärde är ett läge där man kan vrida tex en slagmejsel till rätt vinkel. Så det är kanske den funktionen du kan få fram på något sätt.
 
på meec:en är det två vred, ett som styr om den ska snurra eller inte, och ett som styr om den ska hamra eller inte. Alternativen blir alltså:

hamra + snurra = borrhammare
hamra + icke snurra = bilning
icke hamra + snurra = borra
icke hamra + icke snurra = bokstöd...
 
Då skulle man kunna tänka sig att inte snurra + inte hamra = inställning av vinkeln.
 
om du menar vinkeln på mejseln så ställer man in den genom att helt enkelt vrida på mejseln när den är avstängd, så det sista läget har ingen funktion vad jag har kommit på (jag kan villigt erkänna att jag aldrig har testat det...)
 
Ok, då var det inte jag som inte fattade - ologisk uppsättning vred mao...

/A
 
ur tillverksningsperspektiv är det nog bra mycket enklare att ha två vred med "av-på" än ett för tre lägen, så jag kan förstå tillverkarna, och jag är tacksam, eftersom jag prioriterade ett lågt pris... :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.