Plasten är rätt så stabil,. Har printat med standard inställningar men man kan öka på vägg tjockleken en del och ifyllnadsgraden så det blir riktigt stabilt. Tar dock mkt längre tid att printa ut!
Meckat ihop grejerna nu och allt ser väl ok ut... Det som saknas är väl vikten för att känna hur gediget det är men men...
(Hrmm en 3D metallprinter )
Här ser man camlåset i olåst och låst läge
Meckat ihop grejerna nu och allt ser väl ok ut... Det som saknas är väl vikten för att känna hur gediget det är men men...
(Hrmm en 3D metallprinter )
Här ser man camlåset i olåst och låst läge
Skruvarna är alldeles för långa. dom ska inte ju inte gå längre än till fjädern. Men jag tog vad jag hade i skruvväg...
Fjädern har jag gjort 2mm och funderar på om jag inte skall gå upp till 2.5/3mm så där är lite gods att gänga i. Alternativt svetsar man den på vinkeljärnet men föredrar att man kan skruva, och eventuellt kunna byta ut den enkelt om det behovet uppstår.
Fjädern har jag gjort 2mm och funderar på om jag inte skall gå upp till 2.5/3mm så där är lite gods att gänga i. Alternativt svetsar man den på vinkeljärnet men föredrar att man kan skruva, och eventuellt kunna byta ut den enkelt om det behovet uppstår.
Det är en MiniMax justersåg ( https://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/125361-hammer-c31-kombimaskin-4.html?perpage=15#post927969 )
Nej jag är inte nöjd med det iallafall...
Nej jag är inte nöjd med det iallafall...
Jag har nya anhållet ute på offert och trodde jag skulle få svar idag...
Nu när anhållet är borttaget så har jag passat på att städa maskinen och se över innanmätet och försöka göra en del förbättringar. Pga den rörliga släden så är det svårt att få till en bra spånsug uppsamling. Och överlag läcker maskinen luft väldans mkt tycker jag och detta måste fixas till.
När man tittar under släden framifrån ser man hur stora "hål" som tjyvar sug. Dessa går ju inte att täppa till sådär rakt av då släden skall kunna röra sig.
När man drar släden helt tillbaka så får man en tydlig bild av hur mkt rum det finns runt klingan. Svårt att täppa till så mkt där.
Man ser även här hur 100mm slangen går till uttaget bak på sågen
Mellan bordet och själva huset finns jättespringor som jag stoppat i en massa skumgummi för att täppa till. Hjälper säkert en del...
men som ni kan se så är det ganska otillräckligt
Nu när anhållet är borttaget så har jag passat på att städa maskinen och se över innanmätet och försöka göra en del förbättringar. Pga den rörliga släden så är det svårt att få till en bra spånsug uppsamling. Och överlag läcker maskinen luft väldans mkt tycker jag och detta måste fixas till.
När man tittar under släden framifrån ser man hur stora "hål" som tjyvar sug. Dessa går ju inte att täppa till sådär rakt av då släden skall kunna röra sig.
När man drar släden helt tillbaka så får man en tydlig bild av hur mkt rum det finns runt klingan. Svårt att täppa till så mkt där.
Man ser även här hur 100mm slangen går till uttaget bak på sågen
Mellan bordet och själva huset finns jättespringor som jag stoppat i en massa skumgummi för att täppa till. Hjälper säkert en del...
men som ni kan se så är det ganska otillräckligt
Det täpper bland annat igen kuggar på höj/sänk anordningen.
Efter en ordentlig rengöring med frugans tandborste blev det helt ok och här är anordningen som lyfter och sänker hela motorpaketet och därmed klingan. Även med viss hävarm och nyligen rengjord samt smörjning applicerad så är det ganska tungt att vrida den lilla plastknoppen så jag funderar på att byta ut den mot en lämplig ratt.
Efter en ordentlig rengöring med frugans tandborste blev det helt ok och här är anordningen som lyfter och sänker hela motorpaketet och därmed klingan. Även med viss hävarm och nyligen rengjord samt smörjning applicerad så är det ganska tungt att vrida den lilla plastknoppen så jag funderar på att byta ut den mot en lämplig ratt.
Även om du täpper igen alla springor runt sågen så kommer det föga hjälpa. För att överbrygga luftströmmen klingan gör så måste man upp i större volym på sugslangen och det gör du inte med 100mm. Så börja med att bygga om anslutningen på maskinen till min 125 mm. Tänk på att öppningarna runt klingan bör ha samma area som slangen. Sedan gör du som Daniel köp större spånsug.