Ska jag betala för att elektrikern kommer och kollar vad som ska göras inför indragning av el i ett kök?
Tagit en timme plus framkörning av bil. Var på plats 30 min.
De har sen gjort hela köket men känns konstigt att betala för en koll också inte bara utfört arbete??

Men kollen är väl en del av arbetet och förberedelsen så att han vet vad som ska göras.

• Gilla
Uffe A och 3 till
  • Laddar…
Tja, nån måste väl betala?

Om de fick jobbet så kan man ju gissa att det gick lite smidigare att faktiskt utföra det, om de visste innan vad de skulle göra..

Är du nöjd med jobbet, och fakturan i övrigt är rimlig kan jag inte se att det är rimligt att bråka om nån tusenlapp för det?

Det är nog praxis att kunden, på ett eller annat sätt, får betala för alla nedlagda timmar som elfirman gör. Om det inte var så att de lovat dig en kostnadsfri offert och själva insisterade på ett platsbesök för att kunna uppskatta arbetskostnaden. Men oavsett skulle firman antagligen försöka baka in den kostnaden på något vis, så slutsumman för dig skulle bli densamma.
Det är helt enkelt väldigt få som är beredda att jobba gratis åt andra.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Tack för svar!
Har även en fundering gällande lärling. Får man ta betalt för en lärling som gör jobbet och hur mycket?

H
S Susanne Johansson1 skrev:
Ska jag betala för att elektrikern kommer och kollar vad som ska göras inför indragning av el i ett kök?
De har sen gjort hela köket men känns konstigt att betala för en koll också inte bara utfört arbete??
Annars hade elektrikern fått komma hem till dig och tittat och sen åkte och hämtat det material som hade behövs hos dig. De kan ju inte ha med sig alla varianterna och rätt mängd i bilen. Så summan hade blivit ungefär detsamma för dig. Nu blev det smidigare både för elektrikern och dig.

Tack för svar!
Har även en fundering gällande lärling. Får man ta betalt för en lärling som gör jobbet och hur mycket?
Lärlingen utför ju arbete och ska ha sin lön så naturligtvis måste man debitera även lärlingen, hur mycket kan ju diskuteras. En lärling kan ju göra allt från samma jobb som en yrkesman till nästan ingen ting, så nivån på kostnaden varierar.

• Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Lärlingen utför ju arbete och ska ha sin lön så naturligtvis måste man debitera även lärlingen, hur mycket kan ju diskuteras. En lärling kan ju göra allt från samma jobb som en yrkesman till nästan ingen ting, så nivån på kostnaden varierar.
Vi ska betala lika mycket för lärlingen. Han hade sämre kolla på saker så märkte direkt att han inte var färdigutbildad.

Vi ska betala lika mycket för lärlingen. Han hade sämre kolla på saker så märkte direkt att han inte var färdigutbildad.
Så du menar att du ska betala olika beroende på om du får en duktig hantverkare eller om du får en lite mindre bra? Är du verkligen kvalificerad att bedöma kvalifikationen på olika hantverkare?
Men lyft frågan till chefen.

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Så du menar att du ska betala olika beroende på om du får en duktig hantverkare eller om du får en lite mindre bra?
Det är väl inget konstigt? Du skrev själv nyss angående lärlingens debitering:
E elmont skrev:
hur mycket kan ju diskuteras.
Att det är dyrare att köpa en expert jämfört med en nybörjare är ganska normalt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Är väl vanligt att lärling går på lägre peng. Har han mest gåt bredvid eller ståt och kollat när tex den andra kopplar el-skåpet alt elektrikern kollar på när han gör det för att se att det blir rätt är det väl rimligt att enbart betala för en part. Tar det dessutom betydligt längre tid för att elektrikern låter lärlingen göra allt i sitt tempo är det väl även rimligt att ifrågasätta tidsåtgången. Hade en lärling här som gick runt och tomtade och till elektrikerns stora förtret sa fel och kallade neutralledaren för skyddsjord hela tiden, tror jag hörde honom skälla på killen säkert 5-7 gånger, när elektrikern direkt efter ena gången passerade mig i hallen sa han irriterat ”du betalar inget för den där bara så du vet”. 😄

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det är väl inget konstigt? Du skrev själv nyss angående lärlingens debitering:
Att det är dyrare att köpa en expert jämfört med en nybörjare är ganska normalt.
Så du tror att företagen debiterar olika efter yrkesmännens skicklighet??? På ett elinstallationsföretag med låt säga 20 "gubbar/yrkesmän" så har man 20 st som är olikt duktiga, men jag kan garantera att man debiterar samma timpenning oberoende vem som råkar komma hem till kunden och byter uttaget.

• Älska
Rejäl
  • Laddar…
E elmont skrev:
Så du tror att företagen debiterar olika efter yrkesmännens skicklighet???
Har jag sagt det? Men ja, det är helt normalt att exempelvis en senior konsult är betydligt dyrare än en junior. Det finns experter som kan vara väldigt mycket dyrare än snittkonsulten. Inget konstigt alls.

Du antyder ju själv att det kan vara rimligt att en lärling är billigare. Förstår inte riktigt vad du vill säga.

• Gilla
peves10 och 2 till
  • Laddar…
Det beror lite på anser jag.

Har han varit där för att få en ungefärlig överblick, prata igenom vad du vill ha gjort etc, för att sedan skriva en offert så är det branschstandard (även i elbranschen tror jag) i många hantverksyrken att offerter och arbetet med dem ej kostar något (undantag finns, men då måste det såklart kommuniceras innan).

Om han var hos dig efter att arbetet påbörjats för att kolla exakt vad som behövdes är det såklart en del av hans arbete och skall utan minsta tvekan faktureras. Det var just hans arbete han utförde.

Dock kan konstateras att det vid ett sådant tillfälle blir väldigt fel med en fast bilkostnad (som inte baserar sig på antalet mil utan typ "servicebil xxxkr". Det har inte varit någon nytta med servicebilen med alla saker.

B
Men snälla rara för fan.
Sluta beställ hantverkstjänster om du inte fattar att deras tid kostar pengar.

• Gilla
Noils123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.