Jag byggde alldeles vid en jättestor kohage. Där gick endast 9 kvigor och de var mycket nyfikna så fort man satte sig på trädäcket med en kopp kaffe. Trevligt sällskap.

Markägaren ville sälja för bygge av ett 20-tal villor men fick inte tillstånd till ändring av detaljplanen. Bonden som arrenderat marken fick inte fortsätta. Markägaren avser förslya marken - här tar det ca 25 år. Den vackra ängen blir fulare och fulare. Jag saknar kvigorna. Det enda positiva är att jag slipper flugorna.

Låter härligt. Skulle hellre ha får som granne än ouppfostrade skrikande ungar som jag har nu.

• Gilla
Svartkatta och 8 till
  • Laddar…
En faster till mig brukar arrendera åkermarken runt mitt hus för sommarbete till sina får. Dom är mysiga att beskåda (y)

• Gilla
Immobil
  • Laddar…
Hellre får,än som vi har fått, en kennel. Lågbegåvade hundar som skäller oavbrutet på allt och alla.

slaskman slaskman skrev:
Hellre får,än som vi har fått, en kennel. Lågbegåvade hundar som skäller oavbrutet på allt och alla.
Troligen en lågbegåvad ägare som hör till den då. Avser de sälja hundarna ska de ju ha pli på dem.

Immobil Immobil skrev:
Man tror inte det är sant! Kvinnan kan omöjligen ha sett ett får överhuvudtaget. Jag tycker fåren, istället ska anmäla kvinnan för otillbörlig anmälan. // Immobil f.d. fåraherde
Eller kanske HMD, Hets Mot Djurgrupp :)

• Gilla
Immobil
  • Laddar…
Och jag som skulle vilja ha får i hagarna runt fritidshuset för att hålla slyrent och öppet landskap. Då slipper jag också köra röjsågen.

yonna yonna skrev:
Bonden som arrenderat marken fick inte fortsätta. Markägaren avser förslya marken - här tar det ca 25 år. Den vackra ängen blir fulare och fulare.
Varför vill man förslya sin mark? Vad vinner man med det?

Alfredo Alfredo skrev:
Varför vill man förslya sin mark? Vad vinner man med det?
Inget arbete och kan påvisa hur "fint" det blir om man följer detaljplanen, en reaktion från markägaren (gissning)

I detta fall betyder det - troligen - att markägaren vill ändra detaljplanen och få ut 20-30 tomter på bästa läge i sluttning mot Östersjön. Marken är mager och sandig och stening. Omgivande mark är klassad som Natura2000 längs vattnet. Pengar pengar pengar!

Det är tyvärr så att det är lättare att göra om saker utan protester om man missköter marken så att det bli låga naturvärden.

Läser man på skogsforum så finns det mer än ett råd att röjasönder skogen innan man kommer till slutavverkning. Då minska risken att man får trädkramare och länsstyrelse mot sig.

Tyvärr gynnar det dem som inte gynnar miljön.

Tant ska vava Glad att hon får djur som grannar, det är generellt mycket lättare att ha att göra med än folk

• Gilla
wildeside och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jo, inklusive fästingar, vildsvin och mygg.
Du kan köpa ett hus - men du kan inte välja din grannar.

Och "grannar" - de kan vara av alla sorter.
(Flyttat en gång just pga "grannar"..)

T
De som är övertygande att det enbart är positivt med djur vid tomtgänsen har väl aldrig haft djur vid tomtgränsen? En bekant till mig så fick en hästhage invid gräsmattan, ca 10 m från huset. Lukten gick väl an, men då det var som värst på försommaren så kunde man inte urskilja färgen på södra fasaden eftersom det fanns sjukligt enorma mängder med flugor. Vi pratar alltså Hitchcock and way beyond! Hur tror ni det såg ut inomhus...?

Min grannes förslyade kohage såldes förra året; marken gallrades från sly och förra hösten gjorde 30 kor resten av gallringen. Nu har jag alltså, efter 10 år utan kor, återfått de saknade mysdjuren inkl flugor. Det fungerar utmärkt - den enda extra insatsen jag drabbats av är att regelbundet byta ut flugfångarna. TS har inte skrivit något i detta forum men vi får väl hoppas att hon vant sig med fårgrannarna.

• Gilla
CCPusher och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.