Dalbotant Dalbotös skrev:
De verkar bete sig olika i olika trädgårdar. Jag har tre buskar, de håller sig där trots att jag gärna hade haft fler. En person som gick samma trädgårdskurs som jag hade dem i hela trädgården då det poppade upp nya småplantor så fort hon vände ryggen till. Vet att vi frågade läraren om varför det skiljde så och att vi fick ett svar men kommer inte ihåg svaret... Kanske kan maila och fråga. :)
åh, vill du göra det så vore det otroligt värdefullt. Jag tror att de som inte upplever spridning bara har hanplantor, de med stora yviga plymer. Vi har mest honor tror jag, eller så har de inte helt blommat ut än. Bilderna är från ikväll 13 juni i Göteborgsområdet.
 
  • Växter med rödaktiga blad och yviga blomplymer i Göteborgsområdet, tagna på kvällen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vita yviga blomplymer av troliga honplantor av en växt i Göteborgsområdet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Lummig trädgård med blandade gröna växter och blommande yviga plymer i Göteborgsområdet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Växter med vita, yviga blomplymer bland gröna blad, tagna på kvällen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Växter med stora yviga plymer som ännu inte blommat helt, tagna i kvällsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
j.erkers
Vi fick ett par små plantor plymspirea av en "god vän" för ett antal år sedan. Sprider sig både mycket och långt... Två av tre ursprungsplantor är numer utrotade, körde över dem med bensinklipparen några gånger och det som eventuellt kommer upp nu tar roboten. Får dock dra småplantor "överallt". Den tredje och sista ursprungsplantan försvinner bara jag får tummen ur, någon gång mellan imorgon och senare...
 
  • Gilla
accommodare
  • Laddar…
j.erkers j.erkers skrev:
Vi fick ett par små plantor plymspirea av en "god vän" för ett antal år sedan. Sprider sig både mycket och långt... Två av tre ursprungsplantor är numer utrotade, körde över dem med bensinklipparen några gånger och det som eventuellt kommer upp nu tar roboten. Får dock dra småplantor "överallt". Den tredje och sista ursprungsplantan försvinner bara jag får tummen ur, någon gång mellan imorgon och senare...
Tillåts de gå i blom och sätta frön eller sprider de sig långt ändå, med utlöpare?
 
j.erkers
De, i alla fall våra, sprider sig med frön.
 
Har du lyckats få bort detta ogräs än? hur gjorde du i så fall?
Jag har samma problem, ser precis ut som på dina bilder och är säker på att det är Plymspirea, så lägg inte energi på att ifrågasätta detta!
Har försökt gräva bort dem, men de växer i en del av trädgården som är utfylld med sprängsten/stenkross så är nästan helt omöjligt att gräva för hand . Känns som att de sprider sig mer ju mer jag tar bort. Klipper ner dem några gånger/säsong och innan de blommar, så tror de sprider sig med rötterna och ffa så lyckas jag inte gräva upp hela rötterna. Funderar på om jag ska hälla på round up, men är rädd att det tar död även på de buskar jag vill ha kvar.
Är kvävning med plast enda lösningen?
 
BirgitS
M Malin Charlotta skrev:
Klipper ner dem några gånger/säsong
Du får nog klippa betydligt oftare, typ så fort det har kommit några små blad. Bladen ger ju näring till rötterna så att de kan fortsätta att överleva.
 
Hej på er i den intressanta tråden.
Jag blev med gård för 4 år sedan som var förärad med fyra underbara plymspireor, tre mot den västra väggen och en solitär på gräsmattan.
Då jag inte kan titulera mig med att ha gröna fingrar så har jag säkert förstört flera växande saker i min äldre etablerade trädgård. Men spireorna har jag valt att klippa ner varje höst då de är så fula och stora framför fönstrena, och då för att kunna putsa just fönstren.
Tre år har de inte tagit skada av att klippas ner helt, men i år har den solitära haft det jobbigt denna vinter. Halva busken är det liksom ingen fart på alls, där halva kommit upp snart 20cm.
Nu läste jag att ska man klippa ner dem helt så ska man göra det på våren.
Är det risk att den är stendöd nu halva busken?
 
Plymspirea vissnar ner på vintern. Det vanliga är nog att man klipper ner dem på senhösten.
 
D Daniel 109 skrev:
Plymspirea vissnar ner på vintern. Det vanliga är nog att man klipper ner dem på senhösten.
Så förhoppningsvis så tar den sig?
 
  • Soligt grönt trädgård med gräsmatta, buskar och träd som syns från en veranda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
O OlaLindström skrev:
Så förhoppningsvis så tar den sig?
Det blir kanske inte lika stor i år men kommer ju fortsätta att växa till sig under åren som kommer. Som det står i några sökresultatsrubriker om plymspirea "robust och elegant" och "en skir tuffing", inget som man lätt tar död på.
 
  • Gilla
OlaLindström
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.