3 968 läst · 20 svar
4k läst
20 svar
Bestrida faktura, bara betala materialkostnad, åsikter?
Stämmer, allt kunde gjorts på en enda dag av en enda skicklig hantverkare med rätt utrustning och rätt rördimensioner.M Mortsken skrev:
Men så effektivt är väl ett önsketänkande.
Jag har en ok dialog med firmans VD och jag har betalat större delen av material-kostnaden, med avdrag för det som de förstörde genom att kasta bilmassa på en kartong märkt " aktas analogt" och troligen kastat bilmaskinen mot kartongen, dessutom den oskäliga debiteringen av avloppsröret, som någon här tipsade mig om, fyrdubbla butikspriset och dessutom tog hem halva.
Arbetet har jag krävt ska debiteras så här: (kan diskuteras om de har ett bra skäl)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och annars får det bli ett ARN-ärende.
(om 13 timmar ser mycket ut så är det en reducering med 6 timmar, jag vill gärna slippa processa i ARN/domstol om sånt här och måste erbjuda något som de ev kan acceptera. Den arbetstid jag klagat på här var 12 timmar, men det handlade bara om bilnings-tid och det är mest där avdraget ligger, samt har jag haft stor glädje av forumets kunskaper. Övrig tid kan bevisas (restider) eller sånt jag noga observerat eller är självklart)
Redigerat:
Jag håller med om att firman har tagit i när dom skickat två personer på det här jobbet och att du bara borde betala för 1 man.
Men med det sagt så när man kikar på ditt förslag till betalning så räknar du bara med fysisk tid på plats? Ingen tid för material inköp, tid för att hämta rensmaskinen, tid för att hämta bilmaskinen, restid specade du endast 1 av dagarna? utöver det du ser när du hänger över axeln på hantverkarna så finns där tid du inte ser.
Och sen att du i den andra tråden utan grund insinuera att lärlingen skulle ha snott något är under all kritik.
Men med det sagt så när man kikar på ditt förslag till betalning så räknar du bara med fysisk tid på plats? Ingen tid för material inköp, tid för att hämta rensmaskinen, tid för att hämta bilmaskinen, restid specade du endast 1 av dagarna? utöver det du ser när du hänger över axeln på hantverkarna så finns där tid du inte ser.
Och sen att du i den andra tråden utan grund insinuera att lärlingen skulle ha snott något är under all kritik.
Du hör till de som bör läsa bättre i trådar, i alla fall i mina två.Dannnnnnne skrev:Jag håller med om att firman har tagit i när dom skickat två personer på det här jobbet och att du bara borde betala för 1 man.
Jag har NOGA motiverat, och andra har fyllt i med bra kommentarer, ang allt du tar upp, det är trist att behöva upprepa och ska inte behövas, men läs fakturan innantill, det finns orsaker till att jag publicerat den.
Där står att tid för hämtning av annan bilmaskin inte debiteras.
Den delen hade jag hunnit anmärka på per telefon medan de reste.
Jag anser liksom alla andra i andra tråden här intill, att de självklart skulle provborrat dag ett för att kolla golvets tjocklek, sen ta med en lämplig maskin dag två.
Betr rensmaskin har jag också motiverat att de borde ha en egen sån om de "klarar allt" inom vvs som de hävdar i sin annonsering och jag har visat att en eldriven fås under 2000 kr samt att deras "resekostnad" för att hämta en sån,hyra löjligt nog, blir ca 1000 kr
Allt annat du orerar om är också bemött i trådarna.
Och läs innantill betr lärlingen, kom inte med otrevliga beskyllningar, jag har hållit mig till fakta och berättat att en oartig lärling av någon orsak gick runt i huset på egen hand, försvann en bra stund.
Därför ska jag försöka ta reda på om något är stulet. Jag har dock inte exakt koll på mors alla småsaker.
Lärlingens beteende var öht dåligt, även spydigt och han klarade inte att rensa ett avlopp, han installerade inte en anslutning kallvatten för tvättmaskin, akut läckande slang där med bara snabbkoppling, utan gick och slöade när den erfarne bilade, och satt bara och åkte med 10 mil för att byta maskin.
Det akuta med tvättmaskinen blev inte åtgärdat. Bilningen ingen brådska med alls.
Rensa ett avlopp var ganska bråttom och det tog den erfarne hand om dag ett (när lärlingen gick bet)
Min mors hus är inte en läroanstalt för spydiga okunniga lärlingar, och jag har aldrig bett om att en sån ska dyka upp.
Inga fler dumma kommentarer tack, det räcker med allt elände jag sett i svenska forum, både som moderator själv för 20 år sen (helt andra ämnen) och som deltagare.
Att läsa innantill är ett grundkrav. Jag har förstärkt en del text för att hjälpa dig.
Ytterligare hjälp är att om man ska ta reda på om något är stulet så påstår man inte om något är stulet, men med grund i ett dåligt beteende och att man knallar runt i huset på egen hand, så finns det fog för misstankar.
Jag letade igår överallt efter en timer som satt i eluttaget i garaget, där de kopplade en skarvsladd dag ett.
Den är helt försvunnen.
En billig sak, men det finns gott om kleptomaner och som jag skrev, upprepas, det ska inte vara några typer med dåligt beteende i mors hus.
Jag skriver bara som det är. Jag klagar bara när det finns uppenbara skäl, men jag är lika snar till att berömma de som beter sig bra.
Förresten så var det sannolikt lärlingen som kastat något tungt föremål, tex en bilmaskin mort en kartong med känsligt innehåll som blivit kvarglömd i utrymmet. Trasigt för ca en tusenlapp.
Det finns bild på hur han kastat bilmassor över kartongen trots märkning "känsligt analogt".
Jag tänker inte upprepa fler gånger, för dig eller någon annan.
Hans Israelson skrev:
Kul att det var precis det jag skrev i min kommentar som du ratade helt.
Konstigt att du skulle betala för lärling.
Och som han skrev att du bara skrivit upp restid 1 timme dag ett och inte dag 2 och 3 (tid som du inte ser på plats)
Skönt att det löste sig för dig trots din generella inställning
Det gäller bara att kunna räkna på mellanstadienivå, och man kan se det som oväntat juste att helt dra bort lärlingstimmarna, det kunde man absolut inte räkna med.Dannnnnnne skrev:
VD:n tyckte väl det var enklast.
Det blir nästan samma slutsumma som i mitt förslag.
Varför skulle jag då opponera mig?
Betr resor är det trist att upprepa gång på gång, men jobbet skulle kunnat gjorts på EN dag.
Det visade jag.
Förstår du logiken?