Jag tillverkade ett kaminskydd för ett par veckor sedan. Precis som du gjorde jag det i form av ett U. Min första tanke var att sätta lyftgångjärn i 90-gradersvinkeln och ha hela "framsidan" som en grind men då jag önskade en kortare grind gjorde jag två bitar som ett L och grinden där emellan. Över- och underliggaren gjorde jag av spaljévirke och pinnarna är av rostfritt stål.

Kaminskyddet är endast fastsatt i bakkant med hängbleck (http://www.specialbeslag.se/hangbleckhangare-p-344-c-214.aspx) och befintlig mässingslist på golvet hindrar skyddet från att knuffas/stötas mot kaminen. Detta blev förvånansvärt stadigt utan att jag behövt göra åverkan på laminatgolvet. För att ta bort skyddet den varma årstiden behöver jag bara skruva loss gångjärnet för grinden, lyfta av skyddet från hängblecken och förvara allt i tre delar.

Skyddet ser högt ut men det är drygt 80 cm (liten gjutjärnskamin)

• DSC_2627.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kalasclas skrev:
Jag gjorde en väldigt enkel och billig lösning, köpte kompostgaller, sedan på med en träbit på de delar som står mot väggen sedan hakade jag fast den i väggen.

Fördelen med kompostgallret är att det tar liten plats ihopfällt, man ser brasan från soffan och lösningen är billig :)

Vad det heter det jag använde för att haka fast den kommer jag inte på nu, men i väggen skruvade jag in skruv med en cirkel längst ut och sedan hakade jag bara fast den med en böjd skruv. Hoppas ni förstår vad jag menar
Det här gillar jag!
Enkla, billiga grejer som finns att köpa över allt, inget byggande, och när barnen är lite större kan man ha det till kaninerna eller komposten eller vad som helst.

Strunt i de avancerade byggplanerna, köp några kompostgaller och läs en saga för lillan i stället!

Du skulle inte kunna använda dig av gamla gångjärn till dörr? Sådana där man hänger dörren på? De går ju att hitta i lite "finare" stil och olika storlekar. Där skulle det vara enkelt att lossa och fästa.
Eller en skena av något slag- typ skjutdörrsskenor.

D09
Om ångrar dig så har jollyroom bra skydd.

Annars så går det väl att göra lösa sektioner ( 3 st ) som sedan har en träkloss i innerhörnen vartannat per sektion. Borra sedan igenom alla ( typ 3 klossar ) och i med en rundstav som låser ihop sektionerna

körde en liknande modell, fast jag tog guldfärgade galgkrokar 2 per del i kortsidan på Uets väggar, bara att haka i Uets underdel när den ska användas och enkel att flytta bort helt då man inte behöver den framme.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.