Våra paradisbuskar/träd är cirka 3.5-4 meter höga samt lika breda...väldigt lite klippning dom senaste 40 åren skulle jag tro. våra är med som träd med ett hav av rosa fluff 😀

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tycker inte beskärningstekniken verkar vara så noga.

Jag har beskurit en paradisbuske enl. principen 1/3-del per år. Men det innebar att den såg för djävlig ut i 3 år. Gles och spretig. Inte fick den rätt form heller. Nu, 2 år senare, tycker jag den är alltför stor igen. Kanske för att den står precis bredvid en kompost :)

klippt.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Anledningen till att jag inte tror att det är så himla noga hur man beskär är att jag, mycket brutalt, har flyttat en annan paradisbuske. Först tänkte jag bara gräva upp den, ta bort den och kasta. Sen, när jag redan hade grävt upp den, så tänkte jag att äsch, vad sjutton, Jag slänger ner den i en ny grop.

Det innebär att jag redan hade kapat alla rötter hårt och skurit av alla grenar på lite bekväm sågningshöjd, rätt spretigt alltså. Sen grävde jag en grop, slängde ner busken, vattnade och förväntade mig att den skulle dö. Det gjorde den inte. Den flyttade busken fick ingen snäll ny plats alls. Under en jättegran, bredvid en massa andra träd och knappt mer än nån enstaka soltimme på kvällen. Där var busken inte i vägen.

Nu har det gått flera år, 5 år eller kanske mer. Den blommar snålt men den har helt klart hulkat upp sig till en riktig buske. Så här ser den ut idag:

flyttad.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Jag minns inte vilken tid på året som jag gjort ovanstående flytt men eftersom jag gillar blommorna så skulle det aldrig falla mig in att göra sånt här före blomningen. Jag gissar att det gjordes på sensommaren eller hösten.

Idag, om jag hade en gles och spretig buske, så skulle jag rakt av såga ner den till bekväm såghöjd. Det innebär att grenarna skulle bli mellan cirka 3 decimeter (längre ner än så tycker jag är jobbigt att såga) och 7 decimeter. Allt beroende av hur lätt/svårt det är att såga. Kanske kommer busken inte att blomma nästkommande år men hellre det än att göra rätt en gång till. Min buske var ju faktiskt ful och spretig i 3 hela år.
 
Marre666: Då är det bara 32 år kvar innan våra buskar också har lite anständig storlek. :) Innan de har vuxit klart räknar jag självklart inte med att behöva beskära dem alls.

Vickan11: Då kan man utgå från att paradisbusken är en rätt tuff rackare, om än lite långsam.
Blomning står i allmänhet i proportion till mängden sol en växt får, men brukar inte märkas nämnvärt förrän den kommer mer el mindre helt i skugga. (Undantaget skuggälskande växter.)

Har du mycket grön näring i komposten så kan det ge lite extra fart åt växtligheten jämte.
Jag planterade en lönn jämte vår gödselstack, och den har växt på rejält.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.