15 541 läst · 22 svar
16k läst
22 svar
Beskära bokhäck? Hjälp!
Tack Yonna. Skälet till att vi gjorde det var att just då trodde vi att vi hade en avenbokshäckyonna skrev:Fördelen med boken i jämförelse med avenboken är att den behåller de vissna bladen över vintern och fyller på så sätt ev insynsskydd. Sedan blir den ganska tråkig under ett par veckor då den släpper de gamla bladen och de nya spricker ut. Det är fullständigt onödigt att "hjälpa" häcken att gallra bort de gamla bladen! Det klarar den av själv. Du får en jättefin häck längs gatan!
Vi jämförde med andras avenbokshäckar och när deras började bli gröna så stod våran kvar med alla gamla löv och inte en tendens till att bli grön. Det var säkert helt i onödan.
Blir boken grön senare än avenbok generellt, någon som vet det?
När häcken vuxit upp till önskad höjd och tätnat kommer den bli ännu finare. Ge den gärna lite extra vatten då och då om sommaren blir extremt torr. Det är inte heller fel att nu i uppbyggnadsskedet komplettera med ett par säckar gödslad planteringsjord eller kompost/gräsklipp om du har. Sedan kommer den att sköta sig själv bortsett från klippning/putsning i juni och augusti/september och det gör du lätt med en elsax. Det är en väldigt fin häck du har!Andy the klofs skrev:
Redigerat:
Boken tänder någon månad senare än avenboken så det är helt normalt. Om sommaren ser häckarna i princip lika dana ut.Andy the klofs skrev:
Jag rev bort ett par hundra avenbokar efter ett par år då jag var besviken på hur fula de var under vintern. Jag har nu ersatt dessa med bok för att framhäva häckarnas struktur under vintersäsongen här, där vintern sällan har snö.
Det gör ju avenboken också. Löven lossnar inte förrän på våren när nya är på väg.yonna skrev:Fördelen med boken i jämförelse med avenboken är att den behåller de vissna bladen över vintern och fyller på så sätt ev insynsskydd. Sedan blir den ganska tråkig under ett par veckor då den släpper de gamla bladen och de nya spricker ut. Det är fullständigt onödigt att "hjälpa" häcken att gallra bort de gamla bladen! Det klarar den av själv. Du får en jättefin häck längs gatan!
Håller med. Hade avenbok i förra huset och förutom ett fåtal plantor så behöll alla sina löv fram till vårkanten då de trillade av just som de nya började knoppa fram. Ett par veckor utan löv, och sen var det grönt och fint.Sthlm1891 skrev:
Bästa svaret
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 006 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 006 inlägg
Håller med, klipp in sidorna efter midsommar (JAS). Den ser väletablerad ut så jag skulle klippa rätt hårt. Klipper ni redan i början av juli så har den gott om tid att växa till sig under säsongen. Bok ska inte klippas på vårvintern, det är en blödare. Men det gör säkert många i de södra landskapen i alla fall. Där är det ju en vanlig häck.
Jag hann aldrig klippa vår fina bokhäck i höstas, är det en dum idé att gå på den nu? (Bilden tagen idag)
Ska jag vänta tills den fått gröna blad, eller ända till JAS?
Min häck sticker för övrigt iväg minst 30-50cm på höjden per år ..
Ska jag vänta tills den fått gröna blad, eller ända till JAS?
Min häck sticker för övrigt iväg minst 30-50cm på höjden per år ..
Vänta till månadsskiftet maj/juni (här i Skåne) då den fällt alla bruna blad och hunnit få nya gröna. Boken är synnerligen tålig så det är inte hela världen om du hoppat över en säsong. Skär in den hårt om du tycker den blivit för bred men som du antagligen vet ska den inte toppas förrän den fått full höjd. Den stora fördelen med bok är att man kan hålla den mycket smal utan att det påverkar tätheten - den ger inte mer insynsskydd för att den är tjock!