Nedan är alla inställningarna just nu på bergvärmen. Om det säger någon något? Jag har justerat upp kurvlurningen ordentligt senast två dagarna för att se om det gör någon skillnad vilket det inte riktigt gjort. Varken på förbrukningen eller temperaturen.

Temperaturen i elementen sjunker absolut vid varmare temperatur ute. Men det verkar vara en relativt konstant temp inomhus på 17-18 oavsett temperaturen ute.

• Bild på bergvärmepumpens kontrollpanel med inställningar för rumstemperatur, nattsänkning och semesterläge visade på skärmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärm på bergvärmesystem med temperaturinställningar, visar värden som -35°C, 32°C, 2°C och 0°C i driftinformationsavsnittet.
    Skapa konto
  • Bild på en CTC GSI 12 värmepumps display med inställningar såsom VV-tank, tappvarmvatten, gradminut och el-effekt.
    Skapa konto
  • Display med inställningar för bergvärmepumpen, visar driftsinfo för kompressor, laddpump och brinepump med olika temperaturer och procentsatser.
    Skapa konto
  • Bild av bergvärmepumpens skärm som visar historisk driftinformation, inklusive total drifttid, högsta framledningstemperatur och elvärmeförbrukning.
    Skapa konto
  • Skärm med bergvärme-inställningar visar framledningstemperatur 35°C, retledningstemperatur 32°C och att radiatorpumpen är på.
    Skapa konto
  • Närbild på inställningar för bergvärmepump med parametrar som max framledning, värmemode och kurvlutning.
    Skapa konto
  • LCD-skärm med inställningar för bergvärmesystem: kurvjustering, nattsänkning, framledning, larm låg rumstemp, smart lågpris och överkap.
    Skapa konto
Jag skulle stänga av smartprisstyrningen och även nattsänkningen. Nattsänkningen måste ju köras ifatt på morgontimmarna då elen ofta är lite dyrare (i alla fall om man har timavtal). Och öka kurvlutningen något. Sedan vänta och se vad det ger för värme innne.

J Josth skrev:
Jag tänker att max runt 60-65 kWh/dygn vore normalt för TS hus med en fin modern bergvärmeanläggning och en utetemperatur på exakt 0 grader. Vid bara 0 grader ska absolut inte el-patronen behövas såsom det kan bli vid stark kyla. Sedan ca 15 kWh/dygn hushålls-el ovanpå det.
Imponerande nogrannhet baserat på "ca 277 kvm där ca 110 är källare och resten ovan mark.
Huset är från 50-taket och tillbyggt på 70-talet.".

Hatten av för dig.

Jag gjorde en fulbedömning baserat på att lägga min förbrukning per m2 på TS hus så skulle det dra 90kWh per dygn vid dT på 20K.
Så lite mer än mitt, men inte helt off (min BV är äldre och mitt hus är också ett hopkok av gammla isoleringsmetoder).

Varför är framledningen 35°C när TS har kurva 50 vald och nära nollan?
Och är ett dT på 3°C normalt på en CTC? Jag siktar på 7-8 grader.

Som ovan, ställ bort allt som kan störa, nattsänkning, prisstyrning osv.

nattsänkningen är på avstängd. Den råkar bara synas i inställningarna.

J Josth skrev:
Jag skulle stänga av smartprisstyrningen och även nattsänkningen. Nattsänkningen måste ju köras ifatt på morgontimmarna då elen ofta är lite dyrare (i alla fall om man har timavtal). Och öka kurvlutningen något. Sedan vänta och se vad det ger för värme innne.
Menar du öka kurvlutningen som idag står på 64.

Eller i inställningarna höja kurvjusteringen? :)

På bild 7 står det "Kurvlutning 50 °C" och det tänkte jag man kan höja något. Är alltså framledningstemperaturen vid -15 °C ute. Går ju också att höja "kurvjusteringen" bild 8 en grad eller två för att prova.

O [old rusty] skrev:
Varför är framledningen 35°C när TS har kurva 50 vald och nära nollan?
Glöm denna frågan. kurva 50 bör ge ganska precis 35C vid +3 grader.. :p

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.