Hej på er,
Jag har ett hus om ca 277 kvm där ca 110 är källare och resten ovan mark.
Huset är från 50-taket och tillbyggt på 70-talet.
Nu till frågan.
Huset drar ca 100kwh per dag så fort det går ner på minusgrader. Är det rimligt? Har även försökt ställa upp bergvärmen men får heller aldrig någon temperatur i huset. Vilket stör mig något fruktansvärt. Oavsett om det är 3-4 grader ute eller minus 4 grader ute känns det som att temperaturen inomhus är riktigt kall och jag får aldrig upp värmen på över 20 grader.
Kan huset läcka så otroligt mycket värme?
Även vid varmare temperaturer ute tex 3-4 grader och uppställd panna når vi inte över 17-18 grader.
Vad kan det vara för fel?
Jag har ett hus om ca 277 kvm där ca 110 är källare och resten ovan mark.
Huset är från 50-taket och tillbyggt på 70-talet.
Nu till frågan.
Huset drar ca 100kwh per dag så fort det går ner på minusgrader. Är det rimligt? Har även försökt ställa upp bergvärmen men får heller aldrig någon temperatur i huset. Vilket stör mig något fruktansvärt. Oavsett om det är 3-4 grader ute eller minus 4 grader ute känns det som att temperaturen inomhus är riktigt kall och jag får aldrig upp värmen på över 20 grader.
Kan huset läcka så otroligt mycket värme?
Även vid varmare temperaturer ute tex 3-4 grader och uppställd panna når vi inte över 17-18 grader.
Vad kan det vara för fel?
Besserwisser
· östergötland
· 2 191 inlägg
Lite mer info..
Borrhål pump radiatorer ...vart i Sverige
Menar du att det drar så mycket el?
Borrhål pump radiatorer ...vart i Sverige
Menar du att det drar så mycket el?
Huset ligger i Stockholm, borrhålet vet jag inte exakt men kan säkert höra med Komunen. Det är en CTC GSI 12 från ca 2018-2019.
Jag har inte ägt huset längre än sedan augusti. Där det har renoverats fram till nu med ytskikt. Men tittar jag på förbrukningen under augusti- september är den nästan obefintlig.
Vi flyttade in för drygt en vecka sedan och jag har antagit att den höga förbrukningen varit pga snickare verktyg osv. Men sedan de slutade är förbrukningen lika hög och vi är två personer som bor i huset.
I januari ensamt har vi gjort av med ca 1188 kWh.
Fönster i huset är 2 glas med isolerings skiva.
Jag har inte ägt huset längre än sedan augusti. Där det har renoverats fram till nu med ytskikt. Men tittar jag på förbrukningen under augusti- september är den nästan obefintlig.
Vi flyttade in för drygt en vecka sedan och jag har antagit att den höga förbrukningen varit pga snickare verktyg osv. Men sedan de slutade är förbrukningen lika hög och vi är två personer som bor i huset.
I januari ensamt har vi gjort av med ca 1188 kWh.
Fönster i huset är 2 glas med isolerings skiva.
Du kanske kan hitta info om din energibrunn här, https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar.htmlS Storamackan skrev:
Även om huset är stort så är 100 kWh/dygn väldigt mycket vid runt 0-gradigt väder när man har en bra bergvärmeanläggning. Kan vara läge att beställa service/översyn av CTC men börja med att läsa av alla temperaturer i värmepumpen när kompressorn har arbetat åtminstone en liten stund.
Vad säger energideklarationen som du fick med vid husköpet?
Stäng av pumpen några timmar och se hur mycket det går ner. Det känns spontant som det är något annat som drar. Speciellt om du inte får upp värmen så borde inte elpatronen gå in
Stäng av pumpen några timmar och se hur mycket det går ner. Det känns spontant som det är något annat som drar. Speciellt om du inte får upp värmen så borde inte elpatronen gå in
Vi har också bergvärme men med en äldre IVT från 2006 och vi har i princip alltid över 100kwh/dygn om det är runt nollan eller kallare. 235kvm plus källare i hus byggt 1925.
Frågan är ju hur hög temperatur ni har inomhus? I ett hus från 50-talet med tvåglasfönster så lär det ju läcka en hel del värme.
Frågan är ju hur hög temperatur ni har inomhus? I ett hus från 50-talet med tvåglasfönster så lär det ju läcka en hel del värme.
Samma här, hus från 1938 med källare. Runt 100kWh per dygn om det är minusgrader.M Maledictus skrev:Vi har också bergvärme men med en äldre IVT från 2006 och vi har i princip alltid över 100kwh/dygn om det är runt nollan eller kallare. 235kvm plus källare i hus byggt 1925.
Vad hade du tyckt var rimligt om 100 är "väldigt högt"?J Josth skrev:
Jag ligger på 60-70 kWh per dygn och har 67m2 källare och två våningar på det med isolering från äldre till urgammal.
Kan vara rimligt.S Storamackan skrev:
Om du jämför förbrukning mot utetemperatur längre tillbaka i tiden (oktober-december t.ex.) är det en hyffsat limjär ökning mot utetemperatur? I så fall är det nog det ditt hus drar.
Ökar förbrukningen i steg eller olinjärt så går nog elpatron eller något annat igång.
Att du inte får upp temperaturen i huset är ju dåligt.
Vad har du för framledningstemp ut från pumpen?
Vilken kurva använder du?
Är det alltid för kallt eller bara när det är nollgradigt ute?
Jag tycker det är varningsflagga på att värmesystemet inte får upp temperaturen ens vid flera plusgrader, men en relativt modern bergvp.
Som Josth föreslog skulle jag börja med en översyn av anläggningen, termostater, flöden och annat, för att säkerställa att det jobbar optimalt.
När det är klart kan man ju börja fundera på var man börjar med att tilläggsisolera.
Jag värmer 250kvm i Stockholm med en 7kW bergvp och inget eltillskott. Det är tilläggsisolerat på taket, väggar och 3glas fönster. Använder 50kwh per dygn ungefär och en stor del av det är hushållsel, inte värme.
Som Josth föreslog skulle jag börja med en översyn av anläggningen, termostater, flöden och annat, för att säkerställa att det jobbar optimalt.
När det är klart kan man ju börja fundera på var man börjar med att tilläggsisolera.
Jag värmer 250kvm i Stockholm med en 7kW bergvp och inget eltillskott. Det är tilläggsisolerat på taket, väggar och 3glas fönster. Använder 50kwh per dygn ungefär och en stor del av det är hushållsel, inte värme.
Jag tänker att max runt 60-65 kWh/dygn vore normalt för TS hus med en fin modern bergvärmeanläggning och en utetemperatur på exakt 0 grader. Vid bara 0 grader ska absolut inte el-patronen behövas såsom det kan bli vid stark kyla. Sedan ca 15 kWh/dygn hushålls-el ovanpå det.O [old rusty] skrev: