R Rkarlsson skrev:
Ok du pratade om fastighetspumpar.
Greenline var inte så dyra.
Ja jag tänker svenskt om jag ska byta inom något år. Det är i min mening värt det, sen gynnar jag utan tvekan svenska tillverkare mer än gärna när jag köper villasaker =)
(det blev svenska fönster med)
Det är villa värmepumpar inte fastighet stor värmepumpar.
 
G Gaston11 skrev:
Det är villa värmepumpar inte fastighet stor värmepumpar.
Ok jag jämförde med greenline c9/e9. Har en greenline (vad nu den heter) idag som sagt fungerat utan problem sedan 2001. Finns ingen anledning att bryta en bra trend vid byte och byta till utländskt tillverkat då =)
 
G Gaston11 skrev:
Du gör som du tycker om IVT.
Daikin har ökat produkter försäljning och generalagent ökar i Sverige efter sett årsrapport 2021. Kundägare nöjdast med Daikin men väldigt lite klagar när det gäller driftsäkerhet. Daikin har många fabriker i Japan och olika land Europa.
Daikin är bra på mycket, dom är
Tex bäst i att ha en riktigt usel support...

jobbar man med värmepumpar så vet dom flesta av oss att Thermia Atlas är outstanding just nu, tyvärr för oss som jobbar med andra märken..
 
richardtenggren
D Dr.L skrev:
Daikin är bra på mycket, dom är
Tex bäst i att ha en riktigt usel support...

jobbar man med värmepumpar så vet dom flesta av oss att Thermia Atlas är outstanding just nu, tyvärr för oss som jobbar med andra märken..
Känns bra att höra, vi installerade vår i feb! :)
 
Jag tänker så här.... Det är nog viktigare att du ser till att få en bra montör/leverantör, än apparat. Om det är en bra montör/leverantör får du automatiskt rätt BVP eftersom han/hon kan bedöma vad som är bäst för dig. Kolla lokalt om referenser och omdöme. Ge din feedback om vad du vill ha, lyssna på vad dom säger och köp från den som inger förtroende.
 
  • Gilla
Jonas Persson
  • Laddar…
Per Ola Persson Per Ola Persson skrev:
Därför behövs det förebyggande underhåll och en del service, det måste man se som naturligt.
Vilken regelbunden service behövs?
Jag tittar till vår CTC ibland och kollar att det inte är några larm och att temperaturerna ligger rätt. Drog upp en kabel till hallen så jag lätt kan se vad panntempen ligger på.
Annars är väl det bästa (förutom besparingen) att det är servicefritt. Har bytt kompressormodulen en gång på garanti och en givare 2009. Det är allt, på 18 år.
Annat var det med oljebrännaren, den krävde mycket service. Pellets är väl samma.
Det som utmärker en bra vp-installation är att den ger en hög komfort och är nästan servicefri.
Kollade senaste årsförbrukningen nu, 18500 kWh! Nytt rekord. På 370 m2, måttligt isolerat.
 
  • Gilla
Runnis och 1 till
  • Laddar…
F FerroampMats skrev:
Jag tänker så här.... Det är nog viktigare att du ser till att få en bra montör/leverantör, än apparat. Om det är en bra montör/leverantör får du automatiskt rätt BVP eftersom han/hon kan bedöma vad som är bäst för dig. Kolla lokalt om referenser och omdöme. Ge din feedback om vad du vill ha, lyssna på vad dom säger och köp från den som inger förtroende.
Jag tänker tvärtom. Men det beror inte på att vi tycker olika utan bara att förutsättningarna inte är lika för alla.

Ska man nyinstallera en pump och inte är säker på hur anläggningen ska dimensioneras är det viktigt att få bra hjälp med detta. Det kommer då vara viktigare att få dimensioneringen rätt än att få rätt märke på plåtskalet.

För den som sedan länge har en stabil anläggning, men en sådan som närmas sig sin tekniska livslängd, är behovet av dimensioneringen blygsamt. Sitter själv i den sitsen och jag vet vad jag vill ha, men den stora osäkerheten är vilka modeller som är bra. Vi ser tidigare i tråden att sedan jag köpte min Nibe 1210 har Nibe lyckats både bra och dåligt med pumparna, speciellt på senare tid och detta gör det svårt att välja. Det räcker inte att titta på specen för att välja rätt - tips från er som servar värmepumparna är därför ovärderligt. Vilka modeller fungerar stabilt och vilka gör inte det? Tror det finns svarta får hos alla tillverkare, inte bara Nibe.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag tänker tvärtom. Men det beror inte på att vi tycker olika utan bara att förutsättningarna inte är lika för alla.

Ska man nyinstallera en pump och inte är säker på hur anläggningen ska dimensioneras är det viktigt att få bra hjälp med detta. Det kommer då vara viktigare att få dimensioneringen rätt än att få rätt märke på plåtskalet.

För den som sedan länge har en stabil anläggning, men en sådan som närmas sig sin tekniska livslängd, är behovet av dimensioneringen blygsamt. Sitter själv i den sitsen och jag vet vad jag vill ha, men den stora osäkerheten är vilka modeller som är bra. Vi ser tidigare i tråden att sedan jag köpte min Nibe 1210 har Nibe lyckats både bra och dåligt med pumparna, speciellt på senare tid och detta gör det svårt att välja. Det räcker inte att titta på specen för att välja rätt - tips från er som servar värmepumparna är därför ovärderligt. Vilka modeller fungerar stabilt och vilka gör inte det? Tror det finns svarta får hos alla tillverkare, inte bara Nibe.
Varför inte en Viesmann med R290?
Tydligen bra kvalitet där.
 
G Gaston11 skrev:
Hej Nisses.
Bra att veta och intressant läsning se nedan.
[länk]
 
Nissens
D Dr.L skrev:
Daikin är bra på mycket, dom är
Tex bäst i att ha en riktigt usel support...

jobbar man med värmepumpar så vet dom flesta av oss att Thermia Atlas är outstanding just nu, tyvärr för oss som jobbar med andra märken..
Sha, kan inget om Thermia, på vilket sätt utmärker de sig?
 
K karlmb skrev:
Varför inte en Viesmann med R290?
Tydligen bra kvalitet där.
ja bra fråga, dessa var lite på gång redan för 15 år sedan men då liksom nu var det så få som körde dessa att man inte riktigt fick någon känsla för vad man köpte. För egen del blir det inget märkesbyte, jag kör vidare med någon av nibepumparna när det är dags för byte, känner att jag kan reglersystem etc rätt bra nu.
 
Per Ola Persson
De större fabrikaten är likvärdiga i prestanda, jag skulle valt någon av de som har lång nordisk erfarenhet (Bosch/IVT, Nibe eller Thermia). Sedan är det viktigaste att välja rätt installatör som kan värmepumpar, kan dimensionera själv och anpassa anläggningen till det nuläge som råder.
När det krånglar är det viktigt att snabbt kunna få kompetent hjälp och service. De fabrikat som har många installationer i ett område har också säkerställt att det finns servicekapacitet.
Sedna kan man säkert hitta "lågprislösningar" som har samma prestanda, men viktigt att ha klart för sig att mn behöder service och reparationer då och då. Värmepumpen är ingen evighetsmaskin, utan regelbunden service och underhåll är det långsiktigt kostnadseffektivaste
 
Per Ola Persson Per Ola Persson skrev:
Sedna kan man säkert hitta "lågprislösningar" som har samma prestanda, men viktigt att ha klart för sig att mn behöder service och reparationer då och då. Värmepumpen är ingen evighetsmaskin, utan regelbunden service och underhåll är det långsiktigt kostnadseffektivaste
Nu sa du det igen, utan att specificera vilken typ av service en bergvärmepump behöver.
Rundsmörjning? :)
Och vilka lågprisalternativ finns det när det gäller bergvärme??
 
Så länge en VP går och det är varmt i huset, kanske även VV, ska man inte röra något.( lite som en Duracellgubbe bara går och går ) Det som kan vara bra är att kolla filtren på KB, där kan det bli lite av typ gele i. VB-filtret har en förmåga att komma skit i från radiatorkretsen som är av stål/järn, framförallt om man har otur så kan det bli magnetit i det. Märker man det bör man sätta in ett magnetitfilter.
 
Man kan ibland minska förbrukningen avsevärt genom att göra justeringar i inställningarna.
Rörisen som installerade har ofta inte specialkunskaper och kommer troligen att ställa in den så att den ska kräva minimal service och ge gott om varmvatten. Detta är kanske inte de mest ekonomiska inställningarna.
Det finns ett forum för värmepumpar där man kan få bra hjälp.
Vår förbrukning minskar kontinuerligt, nu nere på totalt18000 kWh per år på 350 m2 boyta.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.