Nissens
G Gaston11 skrev:
Hej Nisses.
Bra att veta och intressant läsning se nedan.
[länk]
Jo, men det där känns ju inte som någon objektiv referens direkt. Skall nog kolla forum på nätet istället. :)
 
Nissens
G Gaston11 skrev:
Hej Nisses.
Bra att veta och intressant läsning se nedan.
[länk]
Här hittade jag ännu mer intressant läsning om Daikin. Användarnas betyg är ju helt annorlunda på Trustpilot än vad din referens är, hur kan det komma sig? :crysmile: 73% av användarna ger dem absolut lägsta betyg...

Bara denna kundens erfarenheter säger ju en del:

Heat Never Works
I am a store manager for a coffee shop and my new store has Daikin units fitted in, ever since we opened they haven’t worked properly, I’ve had more engineers out to these units than any others in my 15 years of management, only 1 out of five units works correctly in the store, I thought I’d have a look online to see if it’s just me but obviously not.”

https://uk.trustpilot.com/review/daikin.co.uk
 
  • Skärmdump från Trustpilot med dåliga betyg för Daikin – 73% användare ger lägsta betyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Nissens Nissens skrev:
Har en IVT 495 Twin som är snart 17 år, och jag har skött den på samma sätt som du skött din. Jag är grymt nöjd med den, tyvärr finns det inte längre någon vp med ”Twin” funktion vad jag vet. Jag funderar också på att byta pumpen innan den börjar krångla..
du kan ju köra en Nibe s1255 mot en FLM så får du någorlunda samma funktion
 
Nissens
D Dr.L skrev:
du kan ju köra en Nibe s1255 mot en FLM så får du någorlunda samma funktion
Det var det bästa alternativet jag sett hittills! :love::love:
 
  • Gilla
perrer
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det var det bästa alternativet jag sett hittills! :love::love:
det är den varianten vi brukar erbjuda våra kunder när det sitter en ivt twin eller autotherm Gemini :) lösning blir väldigt bra. :)
 
Nissens
D Dr.L skrev:
det är den varianten vi brukar erbjuda våra kunder när det sitter en ivt twin eller autotherm Gemini :) lösning blir väldigt bra. :)
Har inte sett den kombon innan.
Hur ligger priset grovt räknat vid ett sådant byte tror du?
Har verkningsgraden ökat mycket jämfört med 495 Twin?
 
Nissens Nissens skrev:
Har inte sett den kombon innan.
Hur ligger priset grovt räknat vid ett sådant byte tror du?
Priserna varierar såklart beroende på omständigheterna. Men strax under 100’ med rot-avdrag. Då pratar man om en komplett lösning som även inkluderar el och isoleringsarbeten utförda av proffs och inte av rörmokarna själva, det brukar sällan bli riktigt bra.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Här hittade jag ännu mer intressant läsning om Daikin. Användarnas betyg är ju helt annorlunda på Trustpilot än vad din referens är, hur kan det komma sig? :crysmile: 73% av användarna ger dem absolut lägsta betyg...

Bara denna kundens erfarenheter säger ju en del:

”Heat Never Works
I am a store manager for a coffee shop and my new store has Daikin units fitted in, ever since we opened they haven’t worked properly, I’ve had more engineers out to these units than any others in my 15 years of management, only 1 out of five units works correctly in the store, I thought I’d have a look online to see if it’s just me but obviously not.”

[länk]
Du gör som du tycker om IVT.
Daikin har ökat produkter försäljning och generalagent ökar i Sverige efter sett årsrapport 2021. Kundägare nöjdast med Daikin men väldigt lite klagar när det gäller driftsäkerhet. Daikin har många fabriker i Japan och olika land Europa.
 
G Gaston11 skrev:
Du gör som du tycker om IVT.
Daikin har ökat produkter försäljning och generalagent ökar i Sverige efter sett årsrapport 2021. Kundägare nöjdast med Daikin men väldigt lite klagar när det gäller driftsäkerhet. Daikin har många fabriker i Japan och olika land Europa.
Jag kollade bara halvsnabbt, varför ska man välja Daikin när det är lika dyrt (ungefär) som ivt eller Nibe?
Du säger att Daikin har fabriker i Japan och olika länder i Europa.
IVT och Nibe har tillverkning i Sverige.
De har även mer etablerade montörer och servicepartners.

Så varför skall man välja något som tillverkas i annan del av världen när man kan gynna svenska företag när det kostar samma peng i slutändan?
Min ivt är monterad 2001 och strular inte ännu, så ge bra anledningar till varför jag skulle välja annat märke förutom ivt eller nibe :)


Du kanske är samarbetspartner till daikin?
 
  • Gilla
TreeView och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Jag kollade bara halvsnabbt, varför ska man välja Daikin när det är lika dyrt (ungefär) som ivt eller Nibe?
Du säger att Daikin har fabriker i Japan och olika länder i Europa.
IVT och Nibe har tillverkning i Sverige.
De har även mer etablerade montörer och servicepartners.

Så varför skall man välja något som tillverkas i annan del av världen när man kan gynna svenska företag när det kostar samma peng i slutändan?
Min ivt är monterad 2001 och strular inte ännu, så ge bra anledningar till varför jag skulle välja annat märke förutom ivt eller nibe :)


Du kanske är samarbetspartner till daikin?
Tänker du enbart Svensk tillverkning att köpa värmepump?
Offert jag har en Daikin Altherma 3 GEO 10 kW pris 68000 kr minus 5000 kampanj = 63000 kr är ju billigt än IVT 508 GEO 8 kW pris 98375 kr eller IVT 512 GEO 12 kW pris 107125 kr.
Jag jobbar inte Daikin men har bekant jag kontakta. Jag jobbar fastighetsskötaren efter längesen rörmontör och service på oljebrännare.
 
  • Gilla
sinclairhacker
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Här hittade jag ännu mer intressant läsning om Daikin. Användarnas betyg är ju helt annorlunda på Trustpilot än vad din referens är, hur kan det komma sig? :crysmile: 73% av användarna ger dem absolut lägsta betyg...

Bara denna kundens erfarenheter säger ju en del:

”Heat Never Works
I am a store manager for a coffee shop and my new store has Daikin units fitted in, ever since we opened they haven’t worked properly, I’ve had more engineers out to these units than any others in my 15 years of management, only 1 out of five units works correctly in the store, I thought I’d have a look online to see if it’s just me but obviously not.”

[länk]
IVT fick misslyckat.
https://se.trustpilot.com/review/ivt.se
 
Nissens
G Gaston11 skrev:
IVT fick misslyckat.
[länk]
:)
Det får bli Nibe då. :cool:
 
Nissens Nissens skrev:
:)
Det får bli Nibe då. :cool:
Ok, jag själv gillar inte design längst till höger lucka silver och display sitter inte mitten. Skulle Köldmedium R32 både Daikin eller Mitsubishi men design gillar inte både Nibe och Mitsubishi annars kan ta snyggare Thermia Calibra Eco köldmedium R452B är låg CO2 utsläpp liksom R32. Om du inte gillar Daikin.
 
G Gaston11 skrev:
Tänker du enbart Svensk tillverkning att köpa värmepump?
Offert jag har en Daikin Altherma 3 GEO 10 kW pris 68000 kr minus 5000 kampanj = 63000 kr är ju billigt än IVT 508 GEO 8 kW pris 98375 kr eller IVT 512 GEO 12 kW pris 107125 kr.
Jag jobbar inte Daikin men har bekant jag kontakta. Jag jobbar fastighetsskötaren efter längesen rörmontör och service på oljebrännare.
Ok du pratade om fastighetspumpar.
Greenline var inte så dyra.
Ja jag tänker svenskt om jag ska byta inom något år. Det är i min mening värt det, sen gynnar jag utan tvekan svenska tillverkare mer än gärna när jag köper villasaker =)
(det blev svenska fönster med)
 
Nissens
G Gaston11 skrev:
Ok, jag själv gillar inte design längst till höger lucka silver och display sitter inte mitten. Skulle Köldmedium R32 både Daikin eller Mitsubishi men design gillar inte både Nibe och Mitsubishi annars kan ta snyggare Thermia Calibra Eco köldmedium R452B är låg CO2 utsläpp liksom R32. Om du inte gillar Daikin.
Aha, men jag har värmepumpen i tvättstugan så det är inte så noga. Viktigast är driftsäkerhet och service samt verkningsgrad. :)
 
  • Haha
guggen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.