Thermia Diplomat 8kW sedan 2008(?) fungerat utmärkt med 180m hål.
bytt växelventil en gång, det är allt.
 
D
Är utmärkt nöjd sedan vi bytt ut en gammal CTC mot NIBE F1255-12 för tre år sedan (feb 2018). Den har en 180 meters borra och fungerar felfritt. Jag updaterade dess firmware nyligen, utan någon särskild orsak. Niben värmer ca 270 kvm till 22-23 grader. 1/3 av huset har golvvärmeslingor, resten 40-talsradiatorer. Jag tror att den trivs med en stor volym. Elpatronen är spärrad sedan 3 år också.
 
Redigerat:
Per Ola Persson
Jag har mycket nöjd med min IVT Greenline HE C9. Har fungerat klanderfritt i runt 10 år, och jag har en förbruknign på ca 38 kwh/kvm/år.
Jag jobbar med värmepumpsservice och digital servicetekniker med flera fabrikat och jag tycker de svenska fabrikaten är överlag mycket bra och tillförlitliga. De är likvärdiga i sin teknikuppbyggnad och har bra serviceorgansiationer.
Det viktigaste idag vid val av värmepump är att anlita en erfaren installatör som vad han gör, och som kan dimensionera helheten rätt. Vidare att ha regelbunden service och översyn är avgörande för långsiktig driftsäkerhet.
Det jag ser med alla värmepumpar vi har uppkopplade på jobbet är generellt att om de är dimensionerade rätt och har rätt systemlösning så är de väldigt tillförlitliga. Viktigt att en värmepump inte behöver behöver gå på för hög framledningstemperatur samt ha bra driftiscykler. Det är dock förvånansvärt många värmepumpar som inte har dessa grundförutsättningar, samt att de inte har regelbunden översyn.
Man ska tänkna på att en värmepump går 3-5000 timmar/år, vilket är 8-10 ggr fler timmar än bil är i drift/år. Därför behövs det förebyggande underhåll och en del service, det måste man se som naturligt.
 
  • Gilla
BellaF och 3 till
  • Laddar…
Hej! Har precis installerat bergvärme (ctc gsi). Blir lite nyfiken på vad för service och underhåll man skall utföra regelbundet?
 
Vi har en ivt bergvärmepump som är 20 år gammal. Enda som är kollat är filtret till köldbäraren. Det kan du göra själv. Det finns ett filter på vattnet till elementen kolla där eventuellt. Finns inget övrigt att serva på en bergvärmepump. Fortfarande varm i huset.
 
Man måste hålla koll så det inte kommit något larm som stoppat kompressorn och den då kör vidare som elpanna.
Krånglande växelventil är ju ett vanligt fel. Om VP ideligen värmer tappvarmvatten eller om det blir för varmt inne kan det vara strul med växelventilen.
Lufta beredarens mantel, i alla fall på IVT.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Nissens
Per Ola Persson Per Ola Persson skrev:
Jag har mycket nöjd med min IVT Greenline HE C9. Har fungerat klanderfritt i runt 10 år, och jag har en förbruknign på ca 38 kwh/kvm/år.
Jag jobbar med värmepumpsservice och digital servicetekniker med flera fabrikat och jag tycker de svenska fabrikaten är överlag mycket bra och tillförlitliga. De är likvärdiga i sin teknikuppbyggnad och har bra serviceorgansiationer.
Det viktigaste idag vid val av värmepump är att anlita en erfaren installatör som vad han gör, och som kan dimensionera helheten rätt. Vidare att ha regelbunden service och översyn är avgörande för långsiktig driftsäkerhet.
Det jag ser med alla värmepumpar vi har uppkopplade på jobbet är generellt att om de är dimensionerade rätt och har rätt systemlösning så är de väldigt tillförlitliga. Viktigt att en värmepump inte behöver behöver gå på för hög framledningstemperatur samt ha bra driftiscykler. Det är dock förvånansvärt många värmepumpar som inte har dessa grundförutsättningar, samt att de inte har regelbunden översyn.
Man ska tänkna på att en värmepump går 3-5000 timmar/år, vilket är 8-10 ggr fler timmar än bil är i drift/år. Därför behövs det förebyggande underhåll och en del service, det måste man se som naturligt.
Märkligt att min IVT nu gått i snart 17 år utan förebyggande underhåll. En gång för kanske 5 år sedan lyste röd lampa och jag fick byta en ventil.
Så det där med förebyggande underhåll verkar inte mer nödvändigt än på kyl/frys.
 
Nissens Nissens skrev:
Märkligt att min IVT nu gått i snart 17 år utan förebyggande underhåll. En gång för kanske 5 år sedan lyste röd lampa och jag fick byta en ventil.
Så det där med förebyggande underhåll verkar inte mer nödvändigt än på kyl/frys.
Håller med. Min har gått i 20 år utan förebyggande underhåll.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
G Gaston11 skrev:
Gammal IVT som börjat krångla mer och mer. Ersätts med Nya Daikin Altherma 3 GEO.
Se nätet nedan.
[länk]
Varför byta till ett okänt system? IVT fungerar ju fantastiskt bra.
Det jag skulle vilja hitta är något som ersätter IVT 495 Twin som är en kombinerad bergvärme och frånluftsvärmepump. Har Daikin en sådan?
IVT har inte något som ersätter den, och jag har inte sett någon annan ha det heller.
 
Nissens Nissens skrev:
Varför byta till ett okänt system? IVT fungerar ju fantastiskt bra.
Det jag skulle vilja hitta är något som ersätter IVT 495 Twin som är en kombinerad bergvärme och frånluftsvärmepump. Har Daikin en sådan?
IVT har inte något som ersätter den, och jag har inte sett någon annan ha det heller.
Hej Nisses.
Bra att veta och intressant läsning se nedan.
https://daikin.realcontent.se/sjukt-imponerad-och-jag-kunde-inte-vara-nojdare/
 
G Gaston11 skrev:
Hej Nisses.
Bra att veta och intressant läsning se nedan.
[länk]
Ja.... jag hade monterat in flertalet nibe 1245 när jag bestämde mig för att sätta in en hemma också... å är fortfarande efter 10 år imponerad. Jag fick inte någon artikel in någon blaska......
 
Nissens Nissens skrev:
Varför byta till ett okänt system? IVT fungerar ju fantastiskt bra.
Det jag skulle vilja hitta är något som ersätter IVT 495 Twin som är en kombinerad bergvärme och frånluftsvärmepump. Har Daikin en sådan?
IVT har inte något som ersätter den, och jag har inte sett någon annan ha det heller.
Det har inte Daikin frånluftsvärmepump.
Vet att många klagar ljudet, kondens och driftstopp var fler fel på frånluftsvärmepump än annan luft/vattenvärmepump och vätska/vattenvärmepump är mer driftsäker. Vet att Nibe var störst och andra CTC som installerar frånluftsvärmepump i flera nybyggnad huset i hela Sverige.
Nya huset i Sverige från fabriken har valfri personlig smak att välja för frånluftsvärmepump, luft/vattenvärmepump, bergvärme, pelletspanna, vedpanna och fjärrvärme.
 
Rampamuffen
Fråga till
Per Ola Persson


Rekommenderar du något visst fabrikat?
Inverter vs on/off?

mvh
 
Nissens
G Gaston11 skrev:
Det har inte Daikin frånluftsvärmepump.
Vet att många klagar ljudet, kondens och driftstopp var fler fel på frånluftsvärmepump än annan luft/vattenvärmepump och vätska/vattenvärmepump är mer driftsäker. Vet att Nibe var störst och andra CTC som installerar frånluftsvärmepump i flera nybyggnad huset i hela Sverige.
Nya huset i Sverige från fabriken har valfri personlig smak att välja för frånluftsvärmepump, luft/vattenvärmepump, bergvärme, pelletspanna, vedpanna och fjärrvärme.
Synd att ni inte har det. Min 17 år gamla IVT har fungerat och fungerar fantastiskt bra och har en väldigt låg ljudnivå. De hade redan för 17 år sedan värmepumpar som hade de egenskaper du säger att Daikin har 2021....
Så, jag kikar nog på IVT igen när det är dags. (y)
 
  • Gilla
TreeView
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.