J jonaserik skrev:
Intern och extern pump. En sitter i VP , men den andra då var sitter den, delar en stam upp sig till två och extern pumpar en av dom.
IVT geo 512C, med inbyggd VV. Bypassen är pga extern pumpen, av någon anledning.
Systemet funkar, men lågt delta på varma sidan, och lågt COP. 3,6 mot specas SCOP på 4,4.
Filtret på returen är rengjort.
 
N nmeden skrev:
Ingen GV, bara radiatorer. De har dock lagt en bypass.
Där har du troligen problemet. 95% av alla bypasser är onödiga och en stor del av dem är dessutom öppna. Stäng skiten.
 
N nmeden skrev:
IVT geo 512C, med inbyggd VV. Bypassen är pga extern pumpen, av någon anledning.
Systemet funkar, men lågt delta på varma sidan, och lågt COP. 3,6 mot specas SCOP på 4,4.
Filtret på returen är rengjort.
Ok tittade lite i manualen, det finns styrning av krets 2 , men då ska det till en extra modul i VP och den är nog inte gratis. Bättre då att sätta dit någon annan styrning. Kan vara vilket fabrikat som helst och se till att den har samma styrspänning som en motor , finns 24VAC eller 230VAC , en ESBE motor passar direkt på shunten , finns i 24 och 230V. hittar du en begagnad reglercentral, så skaffar du en motor 120 sek för 90 graders gång, som mallar med den. Behövs inga exklusiva grejer.
 
L lyssnar skrev:
Jag tar nu hjälp och råd av detektiven allmänheten.
Min bergvärmepump har nu 18 år på nacken och fungerar egentligen bra. Det är en Nibe Fighter 1110 utan inbyggd varmvattenberedare (extern beredare på 300 liter) som värmer ett hus på 244 kvm. Det är den äldre typen med start/stopp och är aningen högljudd som den tidens vp var.
Shame on me, men den har aldrig fått service, det enda jag har gjort under dessa 18 år är att byta cirkulationspumpen.
Att jag går i bytartankar är att jag vill förekomma ett eventuellt ras.

Och nu till den konkreta frågan:
Jag har sökt på nätet efter omdömen om de vanligaste fabrikaten (Nibe, Bosch, Daikin, IVT, Viessmann och några till) och i stort sett alla omdömen jag hittar är negativa. Och det är ligger ju i vår natur att inte kommentera när allt är bra. Finns det några nöjda ägare till bergvärmepumpar som har haft sin pump i några år?

Hoppas denna fråga begränsar sig till positiva svar, de negativa har jag ju redan fått kläm på! ;-)
Hej
Har Ivt bergvärme i 2 fastigheter.
Installation 2005 och 2013.
Nöjd med båda. Levererat av IVT karlstad.
2005 6 kw
2013 14 kw




L lyssnar skrev:
Jag tar nu hjälp och råd av detektiven allmänheten.
Min bergvärmepump har nu 18 år på nacken och fungerar egentligen bra. Det är en Nibe Fighter 1110 utan inbyggd varmvattenberedare (extern beredare på 300 liter) som värmer ett hus på 244 kvm. Det är den äldre typen med start/stopp och är aningen högljudd som den tidens vp var.
Shame on me, men den har aldrig fått service, det enda jag har gjort under dessa 18 år är att byta cirkulationspumpen.
Att jag går i bytartankar är att jag vill förekomma ett eventuellt ras.

Och nu till den konkreta frågan:
Jag har sökt på nätet efter omdömen om de vanligaste fabrikaten (Nibe, Bosch, Daikin, IVT, Viessmann och några till) och i stort sett alla omdömen jag hittar är negativa. Och det är ligger ju i vår natur att inte kommentera när allt är bra. Finns det några nöjda ägare till bergvärmepumpar som har haft sin pump i några år?

Hoppas denna fråga begränsar sig till positiva svar, de negativa har jag ju redan fått kläm på! ;-)
 
Snart 20 år med CTC Ecoheat ingen service behövd sen 2007. Totalkostnad cirka 130k.
Besparing runt 30MWh per år. Dvs 600000 kWh totalt.
Nöjd.
 
  • Haha
Mattias_Jo1
  • Laddar…
J Jehu skrev:
Snart 20 år med CTC Ecoheat ingen service behövd sen 2007. Totalkostnad cirka 130k.
Besparing runt 30MWh per år. Dvs 600000 kWh totalt.
Nöjd.
Tror du har en glädje mätare nånstans:crysmile: har du sparat så är det bara säga grattis. 30 MWh/år är ju ett gigantiskt värmekraftverk
 
Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
30 MWh/år är ju ett gigantiskt värmekraftverk
30 MWh är lika mycket som 30 000 kWh, dvs en normal förbrukning för en större villa.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 2 till
  • Laddar…
Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Tror du har en glädje mätare nånstans:crysmile: har du sparat så är det bara säga grattis. 30 MWh/år är ju ett gigantiskt värmekraftverk
Du tänker nog på effekten 30MW vilket är rätt mycket. :)
Men vi förbrukar nu 18000 kWh (dvs 18MWh) per år på en 350 m2 villa. Innan med elpatron var det 45000 och då hade vi kallt inomhus. Komforthöjningen med värmepump är lika go som besparingen.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
J Jehu skrev:
Du tänker nog på effekten 30MW vilket är rätt mycket. :)
Men vi förbrukar nu 18000 kWh (dvs 18MWh) per år på en 350 m2 villa. Innan med elpatron var det 45000 och då hade vi kallt inomhus. Komforthöjningen med värmepump är lika go som besparingen.
Ja missade lite vad förutsättningar var men riktigt bra investering där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.