kan bli kalkavlagringar, men har du inte haft filter i systemet, så kan du ha allt möjligt skit i den. Backspola värmeväxlaren. spola bakvägen så att eventuell skit som kommit in, kommer ut samma väg.
 
Nissens
R Rolfan skrev:
Jag tog bort det för några år sedan...
Hur tänkte du när du tog bort det?

Att det är ok att skit som skulle fastnat i filtret går vidare till värmeväxlaren och fördärvar den istället?

I så fall har du antagligen skaffat dig problem nu..,
 
  • Gilla
danne_08
  • Laddar…
H
R Rolfan skrev:
Jag tog bort det för några år sedan...
kör du utan oljefilter i bilen med? (Om du nu inte kör elbil).
Filtret sitter ju där av en anledning, just för att man inte ska lägga igen systemet.
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
kör du utan oljefilter i bilen med? (Om du nu inte kör elbil).
Filtret sitter ju där av en anledning, just för att man inte ska lägga igen systemet.
Elbilar har numera både oljepump och filter.
 
K karlmb skrev:
Delta temperatur på kalla sidan ska justeras med pump eller ventil så att det blir 3 grader.
På varma sidan 4-5 grader med gv eller 7 grader med radiatorer.
Sedan ska framledningskurvan vara korrekt så att vp inte behöver göra varmare vatten än nödvändigt oavsett yttertemp, och ev termostater ska då alltså vara helt öppna utom om det är ngn tillskottsvärme som kamin eller liknande i rummet. Endast i det läget ska termostater behöva gå in och strypa flödet.
Det ska bli lagom varmt i alla rum fö, med fullt öppna eller borttagna termostater.
Är det för varmt eller kallt i ngt rum ska aktuell radiator eller gv-slinga justeras så flödet igenom blir lagom.
Tusen tack. Jag har ett delta på varma sidan på 2-2,5 grader. Radiatorer. Är ett lågt delta något problem, för hållbarhet eller ekonomi?

Jag har försökt ta upp detta med installatören, som inte verkar se det som något problem. Jag testade sätta ner den externa flödesstyrda externa pumpen som sitter på slingan. Det gjorde någon grad, men installatören tyckte den skulle ställas upp till minst mitten, för att inte jobba emot den interna.

Kalla sidan är det 2-3 grader. De flesta termostater är helt uppställda. Har ett par smarta, som ex styr sovrummet till lägre värme på natten.
 
N nmeden skrev:
Tusen tack. Jag har ett delta på varma sidan på 2-2,5 grader. Radiatorer. Är ett lågt delta något problem, för hållbarhet eller ekonomi?

Jag har försökt ta upp detta med installatören, som inte verkar se det som något problem. Jag testade sätta ner den externa flödesstyrda externa pumpen som sitter på slingan. Det gjorde någon grad, men installatören tyckte den skulle ställas upp till minst mitten, för att inte jobba emot den interna.

Kalla sidan är det 2-3 grader. De flesta termostater är helt uppställda. Har ett par smarta, som ex styr sovrummet till lägre värme på natten.
Har du 2 cirkulationspumpar?
Nån shunthistoria?
Om du har så låg delta på varma sidan så blir ju kondenseringstemperaturen (medel) närmare framledningstempen och alltså högre, vilket sänker COP.
Sänk hastigheten på den i vp så du får iaf 4 grader delta.
 
H
K karlmb skrev:
Elbilar har numera både oljepump och filter.
Inte alla
 
K karlmb skrev:
Har du 2 cirkulationspumpar?
Nån shunthistoria?
Om du har så låg delta på varma sidan så blir ju kondenseringstemperaturen (medel) närmare framledningstempen och alltså högre, vilket sänker COP.
Sänk hastigheten på den i vp så du får iaf 4 grader delta.
Ja, en intern och en extern. Nej, ingen shunthistoria. Bara direkt till radiator. Ingen aning om varför, det brukar bli bättre så sade installatören.

Får kontakta installatören igen då, och justera.. Tack för hjälpen.
 
Redigerat:
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Jonas Persson
N nmeden skrev:
Ja, en intern och en extern. Nej, ingen shunthistoria. Bara direkt till radiator. Ingen aning om varför, det brukar bli bättre så sade installatören.

Får kontakta installatören igen då, och justera.. Tack för hjälpen.
Jag har också två pumpar; inbyggda och en extern. Den externa cirkulerar vattnet i golvvärmen. Skälet är att den inbyggda behöver hjälp när anläggningen blir stor. I mitt fall fjorton element, fläktkonvektor i det fristående garaget och golvvärme.
 
L lyssnar skrev:
Hoppas denna fråga begränsar sig till positiva svar, de negativa har jag ju redan fått kläm på! ;-)
Vi har i alla åren varit supernöjda med Thermia Diplomat Optimum G2 som sattes in 2008 när vi byggde huset. Huset är på 263kvm med golvvärme i alla rum, hålet som borrades är på 220m. En gång under alla år har vi gjort en service och det var förra året när vi behövde fylla på köldbärarvätska, totalt gick servicen med vätska på 3200:- inkl moms. Vi bor i zon 3.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
N nmeden skrev:
Ja, en intern och en extern. Nej, ingen shunthistoria. Bara direkt till radiator. Ingen aning om varför, det brukar bli bättre så sade installatören.

Får kontakta installatören igen då, och justera.. Tack för hjälpen.
Du har radiatorer och GV , klassiker med det. En stam ut och påstick av GV , den interna pumpen i VP ska gå för fullt till att börja med. ( J-A skit med att varierar farten på den ) då när farten sjunker så blir flödet mindre och orkar inte fram till allt. Externa pumpen ska till att börja med till hälften. Se till att få interna att gasa så mycket som möjligt. Flödet går lättare i en radiatorkrets och kan stjäla flödet från GV , i bland är det tvärtom då det kanske finns en byapass mellan fördelarrören, ett rör/slang , kam du stänga den. då tvingas flödet in i GV och det blir svalare vatten till VP.. Vet inte om du lagt upp bilder på dina problem. tråden är lång och flera som skrivit om problem.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Du har radiatorer och GV , klassiker med det. En stam ut och påstick av GV , den interna pumpen i VP ska gå för fullt till att börja med. ( J-A skit med att varierar farten på den ) då när farten sjunker så blir flödet mindre och orkar inte fram till allt. Externa pumpen ska till att börja med till hälften. Se till att få interna att gasa så mycket som möjligt. Flödet går lättare i en radiatorkrets och kan stjäla flödet från GV , i bland är det tvärtom då det kanske finns en byapass mellan fördelarrören, ett rör/slang , kam du stänga den. då tvingas flödet in i GV och det blir svalare vatten till VP.. Vet inte om du lagt upp bilder på dina problem. tråden är lång och flera som skrivit om problem.
Ingen GV, bara radiatorer. De har dock lagt en bypass.
 
Intern och extern pump. En sitter i VP , men den andra då var sitter den, delar en stam upp sig till två och extern pumpar en av dom.
 
J jonaserik skrev:
Intern och extern pump. En sitter i VP , men den andra då var sitter den, delar en stam upp sig till två och extern pumpar en av dom.
Rör kommer direkt ur VP. En del till vänster (B) som är bypass som går till returledningen, en del till höger (F) som går via pump direkt till framledning.

I övrigt inget, mer än kran till VV för påfyllnad, samt avstick till expansionskärl.
 
  • Värmepumpanslutning med bypass (B) till vänster och framledning (F) till höger, kring en cirkulationspump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har VP VV-beredning ( orkar inte läsa allt ) tillbaka på ruta ett, blir lite dakapo här. VP fabrikat och modell. då kan det vara en sådan som baypass för att göra VV. ,Det sitter ( ska göra det ) nog ett filter på returledning utifrån systemet har du rensat det. Ena pumpen sitter som synes i VP men var sitter den andra. vid en fördelare till GV eller . har det fungerat och nu inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.