7 920 läst · 37 svar
8k läst
37 svar
Bergvärme vs frånluftsvärme
Medlem
· stockholm
· 2 196 inlägg
ja får be om ursäkt om det spårat ur som det skrevs omV vvs facit skrev:Men Tomas
Du vrider och vänder lite .
Du vet att tempen balanserar på effekt uttaget
Ur ett borr hål eller mark kollektor
Speciellt med dom nya inverter vp
Tar du 4 kw i kyleffekt ur ett borr hål
På tex 200m balanserar hålet och
Du får en konstant temp. Ger konstant förångning.
tappar vi tex 1 -2 grad under cyklamen på
En on off pump
Ser du knappt det på förångningen
Så den är i princip konstant
mäter du aldrig dina installationer Tomas?
Det gör jag av egenintresse. Inte lika mycket nu som för . Många av pumparna har inbyggda
Mätutrustning så man ser direkt hur dom går .
Tycker personligen inte jag vrider och vänder på så mycket .
Låter tråden vara och läsare får bilda sin egen uppfattning och trådskaparen får förhoppningsvis rätt inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 723 inlägg
Bergvärme, FTX och frikyla är absolut den trevligaste lösningen. Jag tycker det är värt! Glöm inte passiv solavskärmning t.ex. verandatak är trevligt
Vi har fått uppskattning på att det är ca 100 Tkr som tillkommer för bergvärme. Då har vi inte pratat om FTX. Vad ska man räkna för kostnad på FTX eller är den marginell i sammanhanget?useless skrev:Dom föreslår såklart det som är billigast. Som flera varit inne på så är bergvärme+FTX klart bättre, men å andra sidan blir ju installationskostnaden betydligt högre så det tar ganska många år innan man har sparat in den extra utgiften.
Men väger man dessutom in komfortökningen med varmare tilluft så blir valet enklare.
Själva aggregatet går väl på ~25 000:-. Sen tillkommer dragning av tilluftkanaler och övrig montering. Så kanske runt 40 - 50 000:- beroende på hur enkelt det är att får dit alla kanaler?
Som sagt var väldigt svårt att räkna hem rent ekonomiskt.
Dock borde skillnaden mot bergvärme vara lite mindre. Men jag gissar att hustillverkaren har bra pris på standardfrånluftvärmepumpen?
Som sagt var väldigt svårt att räkna hem rent ekonomiskt.
Dock borde skillnaden mot bergvärme vara lite mindre. Men jag gissar att hustillverkaren har bra pris på standardfrånluftvärmepumpen?
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 723 inlägg
Själva bergvärmepumpen kostar ganska likvärdigt en frånluftsvärmepump. Det är borrhålet som är det stora och för FTX är det aggregatet och extra tilluftskanaler.
Du får lägre energiförbrukning som tjänar igen sig när det är dags att byta pumpen typ.
Du får lägre energiförbrukning som tjänar igen sig när det är dags att byta pumpen typ.