sälj och köp bergvärme:D

Det är rätt så lustigt att jag får svar efter en så där 2 år efter mitt första inlägg!
Nu har jag facit ihand och kan tala om hur det blev!

Vi var korkade nog att tro på vår entrepenörs energiberäkning vilket angav att huset på 185m2 skulle dra ca 17000 kWh/år och valde då en Nibe 410P.

Efter att nu bott i ett år så ser vi att totala energiförbrukningen för hela huset samt garaget med totalyta 70m2 (som dock endast varit uppvärmt okt, nov, dec och jan) blivit ca 45000 kWh.

Anta föjjande:
-Vi är slösaktiga med el, så vi bränner 10000 kWh i hushållsström.
-Garaget som har en liten VE4 elpanna m golvslingor har gjort av med 7000 kWh

Då skulle vår värme + tappvatten dra 45000 - 10000 - 7000 = 28000 kWh och det då med Nibe'n.
Utan Nibe'n hamnar vi väl på 35000 kWh.

Men nu åker Nibe'n ut och ersätts med nåt annat!
Jag har redan haft kontakt med ett antal vp firmor och offerterna börjar väl snart ramla in.

Nån som vill köpa en lätt beg Nibe 410P ?

Hej!
Vem var din husleverantör?
Jag sitter i samma båt nu, vill själv ha en jordvärmepump med antigen en frånluftsmodul eller en jordvärmepump + FTX.
Men våran husleverantör tjatar att enligt deras beräkningar så skall man klara sig på 6500kwh / år i uppvärmning o vamvatten. ( nibe 750)
Så man skall kanske inte lita på dem ett smack utan köra på magkännslan o ta jordvärme så blir det bra.

Men jag vet inte hur jag skall göra med luften, prisskilnaden mellan FLM och FX är 23000, värt?

Vasahus lev vårat hus, en liten "skutt" som jag inte ens skulle rekomendera till min fiende!

Det jag ser är att varmluftbatteriet på just Nibe 410P kräver stora mängder varmt vatten.
Jag gjorde en enkel beräkning att vid norm enl luftväxling (250 m3/h) i vårat hus så gick det åt ca 50kWh /dyg bara för att värma upp den kalla uteluften från -15 till +20*C.
Jag tror att det är den stora boven, dvs luftväxlingen.
Om man ställer ner fläktarna på min så hinner vp ta ut 8 *C mer värme ur frånluften vilket direkt gjorde 15-20% på åtgången av el.
Nackdelen var att då att kompressorn bullrade mycket högre, så den stör nattsömnen i vissa rum.
Luftväxlingen blir också då väldigt låg.

Som amatör så är min känsla att inte lita för mycket på leverantörerna, alla deras beräkningar bygger på att husen är helt optimala och supertäta, så är det inte i verkligheten!

Det jag lärt mig är att inte koppla ihop flödet på luften med vp.
Vill du av någon anledning inte ha höga luftflöden så sänker du ju vp effektivitet rejält.

Samtidigt så finns det ju många nöjda ägare av FLVP så helt fel kan det ju inte vara.
Husleverantörerna vill ju alla pressa priserna på sina produkter och då passar FLVP bra in i bilden.
Bergvärme + FTX blir ju 150' dyrare, än en enkel Nibe med Fresh ventiler i ytterväggarna

Redigerat:
Nja, vi skulle betala 85.000 för att få nibe 750 i huset.
Om vi väljer jordvärme med frånluftsmodul så bli det 100.000 sek
Väljer vi jordvärme med ftx blir det ca 125.000, så en skillnad på 20-50 kkr blir det.
Så den är juh inte extremt stor skillnad.
Men det måste kännas bättre med jordvärme än met flvp tror jag.
Men jag kan inte bestämma mig för hur jag skall göra med till/frånluft..är det värt 25kkr att slippa kallras hemma från freshventiler??

Redigerat:
Hittade en räknesnurra på www.jsenergi.com under kalkyl där man kan göra en payoff beräkning med lån och elpriser mm. kanske kan vara till hjälp!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.