18 977 läst · 68 svar
19k läst
68 svar
Bergvärme+Vattenmantlad kamin+solfångare= Ackumulatortankstorlek?
Jag håller med att det passar bättre till fastabrenslepannor( Mycket enklare att kombinera) och som jag nämde tidigare att det är svårt att räkna hemm endast tappvarmvaten till bvp under en kort period.
När det gäller kostnadsbesparingar så är vi nog på samma våglängd det måste bli en besparing.
Men på grund av svårigheten (utmaningen) så blir det ju ännu viktigare att man tar med alla tänkbara förbrukning samt den bästa typ av solfångare för att verkligen vetta och dycka juppare i beräkningarna för att se om det går.
Blir även lättare om man har ett användnings område till , exempel en pool/badtunna eller något annat, då det går mycket bra att kombbinera och värma båda , låt styrningen prioritera varmvatnet först resten till vad man nu har som skall värmas.
När det gäller kostnadsbesparingar så är vi nog på samma våglängd det måste bli en besparing.
Men på grund av svårigheten (utmaningen) så blir det ju ännu viktigare att man tar med alla tänkbara förbrukning samt den bästa typ av solfångare för att verkligen vetta och dycka juppare i beräkningarna för att se om det går.
Blir även lättare om man har ett användnings område till , exempel en pool/badtunna eller något annat, då det går mycket bra att kombbinera och värma båda , låt styrningen prioritera varmvatnet först resten till vad man nu har som skall värmas.
Redigerat:
Du förstår uppenbarligen inte problemet med kombinationen bergvärmepump och solvärme trots att jag förklarat det tidigare i tråden. Det märker jag eftersom du tycks tro att lönsamheten och återbetalningstiden påverkas av vilken prestanda den solfångare du installerar i systemet har. För att få lönsamhet på solfångarsystemet måste systempriserna sjunka drastiskt och fortsätta att sjunka i samma takt som bergvärmepumparna blir effektivare. Detta blir mitt sista inlägg i tråden. Jag har inget mer att tillföra denna diskussion.heij skrev:Jag håller med att det passar bättre till fastabrenslepannor( Mycket enklare att kombinera) och som jag nämde tidigare att det är svårt att räkna hemm endast tappvarmvaten till bvp under en kort period.
Men på grund av svårigheten (utmaningen) så måste man ta med alla tänkbara förbrukning samt den bästa typ av solfångare för att verkligen vetta och dycka juppare i beräkningarna för att se om det går.
Därimot blir det lättare om man har ett användnings område till , exempel en pool då det går mycket bra att kombbinera och värma båda , låt styrningen prioritera varmvatnet först resten till poolen.
Ja jag tror att det påverkar enhel del.
Om en investering skall bli lönsam så vill i alla fal jag ha så lågt pris som möjligt för solfångare men ändå tillräkligt (så bra energiåtervinning som möjligt) med energi så att det blir lönsamt.
borde det inte ha betydelse ?
Vad det gäller prisutväkling och efektivitet i framtiden blir svåt att utala sig om.
Jag kan barra titta på hur prisbilden och efektivitet ser ut när anskafningen sker och det får bli avgörande om det blir lönsamt eller ej.
Nästa gång det blir aktuel att kolla lönsamheten blir när det är dags att skaffa en ny bvp.
Vad vet ja 20 år eller?
Om en investering skall bli lönsam så vill i alla fal jag ha så lågt pris som möjligt för solfångare men ändå tillräkligt (så bra energiåtervinning som möjligt) med energi så att det blir lönsamt.
borde det inte ha betydelse ?
Vad det gäller prisutväkling och efektivitet i framtiden blir svåt att utala sig om.
Jag kan barra titta på hur prisbilden och efektivitet ser ut när anskafningen sker och det får bli avgörande om det blir lönsamt eller ej.
Nästa gång det blir aktuel att kolla lönsamheten blir när det är dags att skaffa en ny bvp.
Vad vet ja 20 år eller?
Redigerat:
Det ska nog vara rätt många som duschar om elpatron ska gå in min 1245 lär klara att leverera 258 liter 40 gradigt vv och en timme senare är beredaren fullt laddad igen så nån elpatron blir det inte på sommaren. Har man stort vv behov bör man ha en vp med en större separat beredare då får man mycket vv och visst ska vp anpassas efter behoven av vv och värme vissa tycker det är ok med några hundra kw spets per år andra vill ha 100% effekt täckning och båda är rätt. Har man så stort vv behov så inte en vanlig vp klarar att ge tillräckligt med vv bör man antagligen skaffa stor soltank och många solpaneler om man ska klara vv med endast solen.heij skrev:Ett exempel på när tillskotet går in är när flera efter varandra skall ducha då blir förbrukningen på varmvatnet så stort att pumpen inte hinner att produsera varmvaten i den takten som den förbrukas.
Har inget med att pumpen är för klen att göra den är anpasad till att klara en viss mängd, ju störe pump ju mer el måste tillsettas (sämre ekonomi) allt anpassas för att få så bra ekonomi som möjligt.
Nämde även tidigare att en bvp skall anpasas till det behov som finns.
Ja det ser ut att räcka ett tag.
Bara inte någon för för sig att ta ett bad om den möjligheten finns
Men om jag inte har helt fel så fungerar väll tillskotsvämen så att om temperaturen sjunker för snapt så går tillskotsvärmen in om man valt att ha den funktionen på ?
Om detta stämmer så kan ju tillskotsvärmen slå till även om pumpen klarar det på en timme ?
Bara inte någon för för sig att ta ett bad om den möjligheten finns
Men om jag inte har helt fel så fungerar väll tillskotsvämen så att om temperaturen sjunker för snapt så går tillskotsvärmen in om man valt att ha den funktionen på ?
Om detta stämmer så kan ju tillskotsvärmen slå till även om pumpen klarar det på en timme ?
Redigerat:
På Nibe finns olika lägen i läge lyx blir det högre temp på vv och elpatron blir tillåten om inte börvärde uppnåtts efter viss tid men funkar säkert annorlunda på andra modeller. Har precis tagit ett bad efter att dottern tagit en lång dusch och vv räcker bra den gör ju nytt vv efter hand men vi har ett vanligt badkar inget stort bubbel då får man nog skaffa större beredare.
Det ser ut som att du är bra utrustad
Det blir något liknande som jag beskrev , i ditt fall väntar tillskotsvärmen för att se om pumpe klarar det utan tillskot.
Men det är samma sak i slutändan bara varianter för att lösa problemet , någon stans finns parametrar för när tillskottet skall träda in
Vad jag menar att denna tillkommande efektförbrukning är att den kan ske och att det påverkar resultatet på elförbrukningen på pannan.
PS. tillskots energin kan vara försumbar/eller högre , Slut resultatet blir nog väldigt skiftande för olika hushåll.
Det blir något liknande som jag beskrev , i ditt fall väntar tillskotsvärmen för att se om pumpe klarar det utan tillskot.
Men det är samma sak i slutändan bara varianter för att lösa problemet , någon stans finns parametrar för när tillskottet skall träda in
Vad jag menar att denna tillkommande efektförbrukning är att den kan ske och att det påverkar resultatet på elförbrukningen på pannan.
PS. tillskots energin kan vara försumbar/eller högre , Slut resultatet blir nog väldigt skiftande för olika hushåll.
Håller nog fortfarande på att mängden tillskott på sommaren är försumbar även om totala mängden tillskott kan vara rätt stor per helår i vissa fall. Om man räknar med att så stor mängd som 10% kommer från elspets blir det i ett normalt hushål endast 250kwh per halvår och så mycket lär det inte vara inte om man har en vp med växelventil kanske jag ska tillägga finns andra som använder mera el till vv