2an och CarMan:

Jag förstår fullt ut era synpunkter - jag har bara inte fått den uppfattningen när installatörer har varit och kollat på lösningar. Alla har sagt att det inte finns någon anledning att skrota en nyare vvb - och att det bara är marginellt dyrare att låta den vara "volymtank". Och den eventuella värmeförlusten som lösningen ger ger jo värme åt huset också (har det sagts!).

Vattnet värms jo av vp så det enda vvb'en behöver göra är att hålla temperaturen uppe på vattnet. Varför skulle det vara bättre att använda den som volymtank till värmesystemet ?

Och - varför skulle en lösning med en nya vvb vara bättre ? En lösning med en E9 och en 300L kostar drygt 12.000 kronor extra - jag undrar om det går att motivera ?

Vi är såklart ute efter bästa lösningen så är tacksamma för svar.

jag hade en ganska ny varmvatten beredare jag med, när jag instalera värmepump.
inte heller jag kastade den. jag sålde den på blocket !

jag sålde också alla mina elradiatorer när jag konvertera, så en o annan krona får man ju tilvaka på sina gammla grejor

Visst, det är en möjlighet att få in ett par tusen kanske på varmvattenberedaren - men prisskillnaden blir ändå ca. 10000.

Hur mycket mer el kommer jag göra av med med en C9 + 300L Metro VVB (befintlig) - jämfört med en E9 + 300L IVT VVB ? Finns det några indikationer på detta ?

Vattenmängden skiljer sig också en del - ca 300L mot nästan 500L...

CarMan skrev:
jag hade en ganska ny varmvatten beredare jag med, när jag instalera värmepump.
inte heller jag kastade den. jag sålde den på blocket !

jag sålde också alla mina elradiatorer när jag konvertera, så en o annan krona får man ju tilvaka på sina gammla grejor

hur mycke skilnad i el det går åt beror ju på hur mycke vatten du gör av med.
värmepumpen har 160 liter vatten som ska igenom el-beredaren, rent teoretsikt så värmer du allt över 160 liter mad el + att 2 beredare ger ökan värmeförlust.

sen har du nog missförstått när det gäller extern beredare till värmepumpen.
du ska köpa en helt anna värmepump, som inte har nån bereare alls, till denna kopplar du en beredare i lämplig storlek (nibe har 200 liters 300 liter eller 450 liters)

Vill bara meddela att IVT mailsvarat mig och nya IVT X11 har ingen inbyggd varmvattenberedare.

Carman,

Jag har inte missförstått skillnaden mellan värmepumpar med och utan inbyggd varmvattenberedare - hos IVT är C9 med inbyggd vvb - E9 är utan inbyggd vvb. Dessa är också exakt likadana - förutom vvb...
http://www.ivt.se/products.asp?lngID=623&lngLangID=1

Som jag nämnde kostar en E9 med en 300L vvb ca. 12000 kronor mer än den lösning vi har valt. Denna lösning har bara EN vvb (300L) - en extern sådan.

Den lösningen vi har valt - en C9 - har en inbyggd 165 liters vvb - samt är seriekopplad med vår befintliga 300L vvb. Alltså totalt 465L - vilket vi inte alls behöver - 300L skulle räcka. Anledningen till att vi valt detta alternativ beror mest på prisskillnaden... 12000 är ändå också pengar...

Om nu vi skulle byta till en extern vvb - skulle du då välja:
http://www.ivt.se/products.asp?lngID=710&lngLangID=1 (Kombiberedare 300 FR /FC) eller
http://www.ivt.se/products.asp?lngID=480&lngLangID=1 (Varmvattenberedare DVB300)

Inte helt säker på skillnaden...

den ena är en ren varmvatten beredare, den andra är varmvaten beredare & arbetstank inter ett o samma skal.

den med inbygd arbetstank verkar ha väldigt liten dubbelmantel, om jag tyde allt rätt. så den skula jag inte välja

OK, de förslag jag fick med extern vvb var också den som heter DVB300 - alltså ren varmvattenberedare.

Ska nu ta ett snack med leverantören - för då båda du och 2an rekommenderar detta verkar det vara vettigaste lösningen. Det blir en extrakostnad - helt klart - men på sikt blir det nog en bättre och billigare (i drift) lösning...

Jag har en Nibe 1215-8,5kW
denna modell har inbyggd varmvatten beredare på 160 liter (45 liters dubbelmantel)
Pumpen ger runt 10kW. Denna höga effekt, ska altså vämrma 45 liter vatten (vemsomhelst kan räkna ut att det går ganska fort) det som inte går fort är värme överföringen från dubbelmanteln (på 45 liter) till innermanteln (på 160 lter)

Det som händer är (efter att du durschat eller på anat vis tömt mycke varmvatten) att värmepumpen startar varmvatten laddning när varmvattnet är 43 grader. efter 20 minuter så är returvattnet från ytermanteln 50 grader varmt & värmepumpen stannar (stopper sker via presistet som löser på för högt tryck) (när returen är på 50 grader så är tempraturen in ca 55 grader)

Innermanteln, den som innerhåller ditt varmvatten är inte 55 grader varmt. så efter 20 minuter så är vi återigen nera på 43 grader o start sker igen, o den går i 20 min.
denna gång tar den en paus på 40 min & startar yttligere en gång, går även då 20 min, men nu är innermantlen tilräckligt varm för att hålla varmvattnet varmt en längre tid.

din lösning inebär fortfarande att värmepumpens bereare kmer vara den som först blir fyrd med kallvatten.

---------------------
jag har byggt om min pump, så den inbyggda beradaren är bortkopplad & jag har iställer en VPA 300/200 (detta är en varmvatten beredare som har 300 liter varmvaten & 200 lters dubbelmantel) (det är stor skillnad för pumpen att värme 200 liter vatten mot att värma 45 liter...)

om du läser lite om varmvatten beredarna & arbetstankarna i dina länkar så ser du att dom satt gränser för hur kraftig värmepump man ska koppla till dessa.
jag gissar at det är en gräns just för att dubbelmanteln är för lite för en större pump, något man inte tar hänsyn till på dom med inbygda beredare.

när du har inbyggd beredare kan du heller inte strypa in vattne flödet till dubbelmanteln, något som gör att du inte uppnår optimalt driftsförhålande för själva värmepumpen.
Kör du med extärn beredare så kan du montera in en strypning så man kan justera detta.

OK, intressant - om än något teknisk läsning :)

Den vvb som heter DVB300 FC motsvarar som jag förstår det din VPA 300/200 då det är en dubbelmantlat lösning med 286/176 liter. Borde alltså enligt ge bästa besparingen...

Fick lite kalkyler från min leverantör som jag tolkar som att den lösningen vi egentligen har valt KANSKE skulle kosta 1000 kWh extra per år. Denna lösning - med en extern DVB300 FC beredare - kostar jo 12000 kronor extra - så det tar LÅNG tid att tjäna hem investeringen - men långsiktigt är det väl det vettigaste alternativet - och kanske det bästa för värmepumpen med färre start/stop ?

Med den interna beredaren i C modellen göra 3 starter innan innermanteln/tapp vv är värmt mot 1 start med E modellen o en DVB 300..

OK, intressant information. Det låter som om det kanske får bli en E9 + DVB300...

2an skrev:
Med den interna beredaren i C modellen göra 3 starter innan innermanteln/tapp vv är värmt mot 1 start med E modellen o en DVB 300..

Har ni behov av större vv mängd så är det inget att fundera på, Den gamla elberedaren kan du gott köra som volymförstorare till radiatorsystemet..

IVT kör ju på tempdiff som är ställbar hur mycket den ska höja tempen varje gång den går så en större volym gör bara gott..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.