Bergvärme - inverterstyrd vs on/off

• Antal röster
    80
  • Omröstningen stängd .
Jag bytte till lvp förra året, höll på och sonderade terrängen i flera år, djupdök i specar och läste alla forum. Jag kom fram till att jag ville ha ctc och kunde då välja på on/off 410 eller inverter 610. De kostade då lika mkt. För mig handlar kalkylen med vp främst om livslängden, helt enkelt vill jag ha den lägsta risken att få ett haveri år 6 eller massa problem, hurvida den ger 0.2 mer i scop är sekundärt för mig. Jag vet faktiskt inte om det är så mkt mer problem med inverter, men jag fick den uppfattingen genom att läsa forum och den mer komplicerade lösningen, i verkligheten vet jag inte. Den andra sidan av kakan är hur länge man sedan får tag på reservdelar etc på en pump med äldre teknik. Men eftersom faktiskt motsvarande pump med effekt generellt ger högre effekt när man behöver den så hade jag för att få samma eller tillräcklig effekt vid -5 varit tvungen att gå upp till den större 614 invertern. Jag valde till slut att satsa på en av Sveriges absolut mest sålda on/off pumpar ctc 410. Men faktum är att jag fortfarande är osäker på om jag gjorde rätt.

Kan dock tillägga att jag har en 500l acctank som används som arbetstank och får därigenom långa gångtider och få starter (kanske 8-10 om dagen vid 0c ute). Jag kör flytande kondensering via utekurva med liten övertemp i tanken.

Redigerat:
  • Gilla
Karl Olssvan och 2 till
  • Laddar…
meghin meghin skrev:
Verkar finnas olika sätt att räkna ut effektbehovet men om jag förstått rätt, utgår från att mitt hus är ”normalt” isolerat: 100 m2 * 0,45 = 45 vilket skulle betyda 4.5 kW effektbehov

Finns inga radiatorer, hela huset på 100 m2 värms av golvvärme. Enplanshus. Går det att räkna ut en uppskattad volym från den informationen?
Golvvärme brukar innehålla ca 2-3 dl/m så det är frågan om volymen räcker. Här är lite länkar bla guide om arbetstankar osv

• Gilla
meghin och 1 till
  • Laddar…
Som diskuterats på andra håll med avseende på variationer i elpriset; om jag byggde idag skulle jag maxa systemvolym, oavsett inverter eller inte för maximal värmelagringsförmåga.

• Gilla
meghin och 1 till
  • Laddar…
Nu är jag inte en expert på bergvärme i sig, men jag skrev mitt examensarbete på hur man mäter slitage vid start/stopp på lager. Jag jobbar också med termodynamik/flödesdynamik med gaser.

Nu råkar jag dessutom också vara lite i samma situation som dig, att huset vi flyttat till har en bergvärmepump som är 15 år gammal och har on/off. Vi kommer dock vänta något år till innan vi byter, så vi har inte tagit in offerter än.

Jag hade alla dagar i veckan valt en som är varvtalsstyrd. Livslängden, möjligen bortsett från elektronik, bör vara väsentligt bättre på pumparna och kompressorn, tack vare att dom mycket mer sällan startas och stoppas. Det är inte en slump att hybridbilar har oljebytesintervall på typ 1500 mil. Det är också därför de varvtalsstyrda pumparna ger exempelvis 3-8kW -vman vill inte smyga på för låga varvtal, för då börjar man istället öka slitaget.

• Gilla
datja och 1 till
  • Laddar…
M Marcus123456 skrev:
Nu är jag inte en expert på bergvärme i sig, men jag skrev mitt examensarbete på hur man mäter slitage vid start/stopp på lager. Jag jobbar också med termodynamik/flödesdynamik med gaser.

Nu råkar jag dessutom också vara lite i samma situation som dig, att huset vi flyttat till har en bergvärmepump som är 15 år gammal och har on/off. Vi kommer dock vänta något år till innan vi byter, så vi har inte tagit in offerter än.

Jag hade alla dagar i veckan valt en som är varvtalsstyrd. Livslängden, möjligen bortsett från elektronik, bör vara väsentligt bättre på pumparna och kompressorn, tack vare att dom mycket mer sällan startas och stoppas. Det är inte en slump att hybridbilar har oljebytesintervall på typ 1500 mil. Det är också därför de varvtalsstyrda pumparna ger exempelvis 3-8kW -vman vill inte smyga på för låga varvtal, för då börjar man istället öka slitaget.
Fast det är just det som sägs i tråden, att man behöver arbetstank till en on/off. En inverter får istället mkt mer starter vår och höst. Vad jag sett då har de flesta med inverter i snitt 6-10 starter per dygn, dvs samma som du kan få med on/off och tank. Frågan är huruvida en start sliter mer generellt på en on/off än en inverter?

• Gilla
meghin
  • Laddar…
En fördel med feqvens styrd pump att strömtopparna inte behöver bli så stora, om du har elbil i framtiden å den laddar med viss ström så kan de lasta av faserna om vp kan gå lite mjukare, mvh

• Gilla
meghin
  • Laddar…
G guggen skrev:
Fast det är just det som sägs i tråden, att man behöver arbetstank till en on/off. En inverter får istället mkt mer starter vår och höst. Vad jag sett då har de flesta med inverter i snitt 6-10 starter per dygn, dvs samma som du kan få med on/off och tank. Frågan är huruvida en start sliter mer generellt på en on/off än en inverter?
Det kan säkert skilja sig från maskin till maskin, husstorlek, och så vidare, men jag har faktiskt svårt att tänka mig att man med rätt dimensionerad maskin inte skulle få väsentligt färre starter. On/off-maskinerna är ju dimensionerade ner till några minusgrader för att det inte ska bli så många starter. Det problemet löser inverter. Dessutom med mindre spets och mindre startströmmar. Det blir lite magkänsla på det här av naturliga skäl. Om någon har data att visa upp så vore det ju naturligtvis välkommet, men antar att det är tillverkarna som sitter på den.

• Gilla
EdwinG84 och 2 till
  • Laddar…
Var en liknande dialog kring scroll kontra kolvkompressorer när vi installerade 2000.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
G guggen skrev:
Frågan är huruvida en start sliter mer generellt på en on/off än en inverter?
Min något grumliga bild av slitage i lager är att man vill ta sig igenom de låga varvtalen (det finns fler variabler, såsom last på lagret och viskositet som bestämmer slitage-regim) så fort som möjligt. Om man startar motorn med samma acceleration med invertern som on-off (som ju tuffar igång med maximal acceleration) så bör man varken ha mer eller mindre slitage per start. Däremot spelar temperaturen roll eftersom det påverkar spelet i pumpen/kompressorn och mediets viskositet. Om man kör mer jämnt så bör mediet ha en jämnare temperatur, men det är mer spekulation.

En av VVS:arna som vi överväger till vår ombyggnation hade av en händelse en NIBE-säljare i bakfickan när jag började ställa frågor, så han tog med honom på besök. Åtminstone den säljaren hävdade att de ännu inte visste hur lång livslängden skulle bli på maskiner som har inverter eftersom de bara sålt dom i ~10 år, men att förväntningen var att dessa maskiner mekaniskt skulle hålla längre.

Eftersom det saknas tydlig evidens är det mesta rena spekulationer om huruvida (och i så fall vilken omfattning) starter sliter på kompressorn på samma sätt som tidigare jämförelse mellan kolv- och scrollkompressor.

Min personliga åsikt att det mer hänger på materialval samt olika tillverkningsprocesser vilket kan skilja mellan olika modeller och tillverkare.

M Marcus123456 skrev:
Jag hade alla dagar i veckan valt en som är varvtalsstyrd. Livslängden, möjligen bortsett från elektronik, bör vara väsentligt bättre på pumparna och kompressorn, tack vare att dom mycket mer sällan startas och stoppas.
Nja, det beror ju på förutsättningen för anläggningen men även modell och tillverkare av maskinen.

Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Nja, det beror ju på förutsättningen för anläggningen men även modell och tillverkare av maskinen.
Det är klart att man kanske väljer sämre material eller dylikt, men min jämförelse är med samma pump/kompressor. Att driva dessa med varvtalsstyrning, allting annat lika, ger mindre slitage enligt tribologisk teori.

Det är uppenbart så att åtminstone en person i denna tråd behöver läsa om gymnasiefysiken innan diskussionen fortsätter.

Inte ens om det vore en "överföring mellan olika medier" i en volymtank så skulle det vara en energi förlust och även om det vore så att det kostade energi att överföra mellan olika medier så skulle det förstås ändå inte vara en förlust så länge utrustningen står inomhus. Nog om det, det fanns inte ett rätt i den utsagan ändå.

Har man plats så är en volymtank ett utmärkt sätt att skapa en bra driftsmiljö för en on/off-pump, speciellt i system där man har mycket golvvärme och vattenvolymen är liten. Att dimensionera för full effekt och energitäckning är inte ett problem i en sådan konfiguration.

Dock får man ju beakta att volymtanken inte är gratis, så den kostnaden äter förstås upp en del av prisskillnaden mellan en inverterpump och en traditionell on/off.

Har man inte flera olika radiator/värmekretsar kan tanken sitta i serie med framledning. Har man flera olika system är det bättre att cirkulera vattnet från värmepumpen från toppen till botten på tanken med den inbyggda cirkulationspumpen och sedan ta ut vattnet separat för golvvärme och radiatrer, och cirkulera dessa separat.

• Gilla
Marcus123456
  • Laddar…
MathiasS Ja, du har i stort sett rätt.
En volymtank innebär ingen förlust på det sättet för termodynamikens 1:a huvudsats blir man inte av med. Fast om tanken står och avger värme på en plats där man inte kan dra nytta av den är det ju en slags förlust i nyttohänseende
Och om överföringen mellan olika medier skulle ske t ex med en plattvärmeväxlare eller kamrörsbatteri (vilket det inte gör här), så skulle värmepumpen kunna få något högre returtemp och därmed försämrad verkningsgrad.
Diskussionen som uppstod tidigt i tråden skedde under tydligen inverkan av lite öl :beer: och tillika sammanblandning av begreppen ackumulatortank och volymtank. Synd att skicka nån tillbaka till skolan såhär på lördagskvällen ;)

• Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
meghin meghin skrev:
Kanske borde skrivit att jag har ett enplanshus på 100 kvm. Idag en årsförbrukning på 6500 kWh
Inklusive hushållsel eller?

• Gilla
meghin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.