H hellborg skrev:
Öh ja, det var det. Inte 5 spänn/kWh.

Är inte det här med elpatron lite av ett feltänk i dagsläget om den nu syftar till att ta över kompressorns uppgift med jämna mellanrum?
En bergvärmepump ska ju hålla en stund så det står ju var och en att gissa hur elpriset ser ut dom närmaste decennierna. Biter sig 5-8kr/kWh fast så tror inte jag att vi har något industrisamhälle kvar om tio år, så då kommer jag varken ha råd att köra bergvärme eller elpatron utan då hugger jag ved och odlar potatis. Eller går från by till by och tigger.

Min patron går in vid legionellakörningar. Och jag tror den gick fem timmar förra året som extrastöd.
Totalt har elpatronen gått ca 1% av tiden eller 350h. Så vid 3kr/kWh blir det en merkostnad på ca 10 000 på tretton år. Det är en kostnad man får väga mot att gå upp en storlek i kompressor och hål, och då köra legionella med kompressorn. Vilket jag inte ens visste gick..

V växelventil skrev:
Att steg 2 är mer än steg 1 berorpå att när den kör legionella så startar kompressorn och efter 2 minuter stannar den för att sista upp till 60 grader så kör den el patron. på toppgivaren bryter och den kör alltid steg 2 vid legionella. Du har antagligen standard inställningar på legionella var 7 dag.Om ni duschar varje dag så kan du ställa upp den till 1 gång i månaden.Men det får du själv avgöra men jag har 1 gång i månaden.
Tack, då är jag med! När vi installerade så sa försäljaren att den värmde upp till 60 grader var 14e dag. Ser nu att det precis som du skriver är var 7e och här duschas varje dag (3 unga vuxna hemmaboende) om än mer begränsat i tid. De sista gångerna det värmt upp extra lyckades det träffa en elpristopp. Tänkte jag skulle kunna förhindra det med att styra genom H66 (husdata) men har en brant inlärningskurva. Då borde jag till att börja med kunna ändra så att det värms till 60 grader lite mer sällan.

L Linda-Marie skrev:
Tack, då är jag med! När vi installerade så sa försäljaren att den värmde upp till 60 grader var 14e dag. Ser nu att det precis som du skriver är var 7e och här duschas varje dag (3 unga vuxna hemmaboende) om än mer begränsat i tid. De sista gångerna det värmt upp extra lyckades det träffa en elpristopp. Tänkte jag skulle kunna förhindra det med att styra genom H66 (husdata) men har en brant inlärningskurva. Då borde jag till att börja med kunna ändra så att det värms till 60 grader lite mer sällan.
Så du kan se det positivt att den inte behövt stötta så mycket med el-patron;)
Ställ den på rum 20 och kurva 36 och känns det lite kyligt/varmt så öka/sänk kurvan ett snäpp.

Redigerat:
  • Gilla
Linda-Marie
  • Laddar…
Dom här kompboxarna som har värdena +5 0 -5 ändrar om utetemperaturen ligger runt 0.Om utetemepraturen ligger runt nollan är det lite som ingemansland för en värmepump och det är därför man har kompboxarna.Lite grovt kan man säga att ju sämre isolerat hus man har ju mer måste du justare boxarna.Det är mest vid blåst man märker av exempel att huset känns kyligare när det blåser runt nollan som påverkar inomhusklimatet.Jag brukar ställa typ +3 runt 0 för då höjs framledningstemperaturen men 3 grader runt nollan och själv har jag ett dåligt isolerat hus och ställt min på 4=0 och 2=+5 samt 1=-5 och tycker det märks inte så mycket om man justerar på kompboxarna.

Vi fick kallt i hela huset och det visade sig att ställdonet för växelventilen hade fastnat i av.

Samtidigt gick kompressorn för fullt. Hade någon här som lossade på ställdonet. Men det verkar som den kanske har fastnat i motsatt läge nu, dvs på.

Kompressor och växelventil med ställdon ska väl slå av med jämna mellanrum? Eller beror det på kylan (-15) att den går hela tiden? Men den borde väl ändå slå av ibland? Hur kan man kolla att den slår av/på ordentligt?

H hellborg skrev:
Vi fick kallt i hela huset och det visade sig att ställdonet för växelventilen hade fastnat i av.

Samtidigt gick kompressorn för fullt. Hade någon här som lossade på ställdonet. Men det verkar som den kanske har fastnat i motsatt läge nu, dvs på.

Kompressor och växelventil med ställdon ska väl slå av med jämna mellanrum? Eller beror det på kylan (-15) att den går hela tiden? Men den borde väl ändå slå av ibland? Hur kan man kolla att den slår av/på ordentligt?
Dels ser du tanken med kran syns i menyn och att ditt börvärde på framledningsteperaturen inom parentes visar (70) när den tillverkar varmvatten och då ställer sig växelventilen öppen mot varmvattenberedare.Vid värmekörning så är den öppen mot värmesystemet.

Redigerat:
V växelventil skrev:
Dels ser du tanken med kran syns i menyn och att ditt börvärde på framledningsteperaturen inom parentes visar (70) när den tillverkar varmvatten och då ställer sig växelventilen öppen mot varmvattenberedare.Vid värmekörning så är den öppen mot värmesystemet.
Det här indikerar väl att något inte är ok, eller hur? Se bild.

• Digital display visar temperaturer för uppvärmningssystem; "framledning," "returledning," och andra värden på svensk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital display showing heat curve settings in Swedish, with minimum and maximum temperature options and adjustments.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H hellborg skrev:
Det här indikerar väl att något inte är ok, eller hur? Se bild.
Vad är fel menar du?Du har inställd rum värdet på 18 och kurva 40 då blir din beräknade framledningstemperatur 44 grader. Varje höjning/sänkning blir +/-3grader.

Redigerat:
V växelventil skrev:
Vad är fel menar du?Du har inställd rum värdet på 18 och kurva 40 då blir din beräknade framledningstemperatur 44 grader. Varje höjning/sänkning blir +/-3grader.
V växelventil skrev:
Är inte retur-bör högre än fram-bör? (51 och 44) Det ska den väl inte vara?
Hur kalkyleras retur?

H hellborg skrev:
Är inte retur-bör högre än fram-bör? (51 och 44) Det ska den väl inte vara?
Hur kalkyleras retur?
Retur 51 menar du?Det är ett skydd mot hög retur men det är inget som påverkar driften om du inte kommer upp i 51 grader på returen.Du kan ändra till max 55 om du vill och dom nyare pumparna har max retur 55.Om som i ditt fall skulle returen nå returen 51 så får du ett larm på hög retur och kompressorn stoppas och din el patron kopplas in eftersom du fortfarande har ett värmebehov.När returen kommer under 51 grader så startar kompressorn igen och el patron kopplas ur.Man ska se upp med hög retur om exempel smutsfiltret blir igensatt för då kommer returen oftast högre än framledningsteperaturen och el patron kopplas in och du märker inget förän el räkningen kommer.

V växelventil skrev:
Retur 51 menar du?Det är ett skydd mot hög retur men det är inget som påverkar driften om du inte kommer upp i 51 grader på returen.Du kan ändra till max 55 om du vill och dom nyare pumparna har max retur 55.Om som i ditt fall skulle returen nå returen 51 så får du ett larm på hög retur och kompressorn stoppas och din el patron kopplas in eftersom du fortfarande har ett värmebehov.När returen kommer under 51 grader så startar kompressorn igen och el patron kopplas ur.Man ska se upp med hög retur om exempel smutsfiltret blir igensatt för då kommer returen oftast högre än framledningsteperaturen och el patron kopplas in och du märker inget förän el räkningen kommer.
Var sätter man max retur då?
Det finns ju inget ställe att göra det.

H hellborg skrev:
Var sätter man max retur då?
Det finns ju inget ställe att göra det.
Där det står max 70?Max 70 kommer du aldrig upp till så sätt 55 istället. Max retur är egentligen ett larm för att skydda kompressorn och på dom äldre maskinerna är standar max retur 48grader.

För ändra på själva inställningen för max returen så måste du gå in i service menyn.
1.tryck på vänster knappen och håll intryckt i 5 sekunder så kommer du in i service menyn.
2.Gå in på värmepump så ser du max retur och där kan du ändra till 55..
I servicemen kan du göra en hel del ändringar
3.För att gå ur service menyn så tryck vänsterknappen 2 gånger

H hellborg skrev:

När det är kallt kan kompressorn köra konstant. Ta en titt på integralen. När framledningen är kallare än börvärdet räknas den ner varje minut med det antal grader som framledningen är för kall just då (tex när kompressorn inte går). Dvs den räknas ner snabbt om framledningen är många grader kallare, och långsamt om den bara är en grad kallare. När integralen når något visst värde (-60 på vår pump, men det är olika och går att ställa in) går kompressorn igång. Då räknar integralen uppåt istället så länge framledningen är varmare än börvärdet. När den når noll slås kompressorn av. Sedan upprepas processen.

Om kompressorn inte fixar att producera det önskade börvärdet för att det är kallt ute och börvärdet är högt fortsätter integralen att sjunka. När den når ett ännu lägre värde (-400 hos oss, även det kan vara olika) går elpatronen igång och hjälper tills integralen har nått ett lite högre värde (-300 hos oss). Kompressorn går då också hela tiden.

Växelventilen växlar pannans funktion mellan att värma varmvatten och framledning. Du skulle behöva kolla just när pannan vill värma varmvatten för att se om den slår om som den ska. Den kan även fastna i ett mellanläge, det kan vara lite svårare att upptäcka eftersom man får både varmvatten och värme men med lite fel temperaturer.

Nissens
mackee mackee skrev:
Men då går den med kompressorn till legionellakörningarna och det sliter bra på kompressorn.

Mot att köra cirka 1h 6kw patron / månad. Småpengar mot en minskad livslängd på kompressorn
Min värmepump har kört i 18 år utan elpatron. Så det kan inte spela någon större roll.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.