1 365 läst · 22 svar
1k läst
22 svar
Bergvärme fundering
Det gör det inte. Tycker också det låter underligt.S sblixten skrev:
Jag funderade på om den visade spruckna rördelen har monterats om eller dragits åt nu vid reparationen?
I vilket fall verkar det vara alldeles för mycket torrt lin i skarven. Det skapar spänningar (när det än gjordes)
Sitter ett expansionskärl precis bredvid bergvärmepumpen så det finns.S sblixten skrev:Det låter underligt.
Själv har jag ett expansionskärl som hanterar trycket och det trodde jag alla anläggningar hade.
Och det högre flöde som skulle kunna orsaka högre tryck lär knappt vara mätbart på kalla sidan.
Kan någon förklara för mig varför det skulle bli högre tryck på köldbärarsidan efter bytet?
Enligt reparatör har dem inte rört den. Kanske bara är ett sammanträffande att den gick sönder inom kort tid efter bytet av kondensorn gjordes.M MagHam skrev:
Lite fler bilder för dem intresserade
I primcip samma temp in/ut på KB, står VP still vid dom tempereturerna. Kan vara att pumpen inte snurrar eller någon ventil som är stängd lite eller helt. Eller helt enkelt luft i rören. Så länge som KB har snurrat, kan det ha fungerat, men om allt stängdes av, kan en större luftansamling ställt sig i topp på hålets nedgång och det orkar inte cirkpumpem själv med att trycka ner i botten av hålet, för att vända upp igen. Då måste det till en pump som orkar trycka runt eller baklänges, det sitter påstick för rundpumpning.
Klicka här för att svara