S sblixten skrev:
Det låter underligt .... Kan någon förklara för mig varför det skulle bli högre tryck på köldbärarsidan efter bytet?
Det gör det inte. Tycker också det låter underligt.

Jag funderade på om den visade spruckna rördelen har monterats om eller dragits åt nu vid reparationen?
I vilket fall verkar det vara alldeles för mycket torrt lin i skarven. Det skapar spänningar (när det än gjordes)

• Gilla
sblixten
  • Laddar…
S sblixten skrev:
Det låter underligt.
Själv har jag ett expansionskärl som hanterar trycket och det trodde jag alla anläggningar hade.
Och det högre flöde som skulle kunna orsaka högre tryck lär knappt vara mätbart på kalla sidan.
Kan någon förklara för mig varför det skulle bli högre tryck på köldbärarsidan efter bytet?
Sitter ett expansionskärl precis bredvid bergvärmepumpen så det finns.

M MagHam skrev:
Det gör det inte. Tycker också det låter underligt.

Jag funderade på om den visade spruckna rördelen har monterats om eller dragits åt nu vid reparationen?
I vilket fall verkar det vara alldeles för mycket torrt lin i skarven. Det skapar spänningar (när det än gjordes)
Enligt reparatör har dem inte rört den. Kanske bara är ett sammanträffande att den gick sönder inom kort tid efter bytet av kondensorn gjordes.

William91 William91 skrev:
Enligt reparatör har dem inte rört den. Kanske bara är ett sammanträffande att den gick sönder inom kort tid efter bytet av kondensorn gjordes.
Jag tror inte på sammanträffanden generellt, men i detta fall kan det nog stämma.

• Gilla
William91
  • Laddar…
Kopplingen före eller efter pumpen, före så är det varmare från hålet till växlaren och efter så är det iskallt efter växlaren. Minusgrader in eller.

Lite fler bilder för dem intresserade

• Display på en NIBE-värmepump som visar temperaturinställningar och statusindikatorer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystem i ett källarutrymme med röda tryckkärl, isolerade rör och en vit panna.
    Skapa konto
  • Värmesystem med kopparrör, tryckmätare och expansionskärl i taket, samt en vit varmvattenberedare märkt "Fighter 1225".
    Skapa konto
  • Manometer på en kopparledning i ett hus, med rör och ventiler synliga mot en vitmålad vägg.
    Skapa konto
  • Pannrum med varmvattenberedare, isolerade rör och en röd expansionskärl, del av pågående renoveringsprojekt.
    Skapa konto
  • VVS-installation i källare med rör, en luftridåbehållare, en vattenmjukgörare inklusive verktyg och skräp på golvet.
    Skapa konto
I primcip samma temp in/ut på KB, står VP still vid dom tempereturerna. Kan vara att pumpen inte snurrar eller någon ventil som är stängd lite eller helt. Eller helt enkelt luft i rören. Så länge som KB har snurrat, kan det ha fungerat, men om allt stängdes av, kan en större luftansamling ställt sig i topp på hålets nedgång och det orkar inte cirkpumpem själv med att trycka ner i botten av hålet, för att vända upp igen. Då måste det till en pump som orkar trycka runt eller baklänges, det sitter påstick för rundpumpning.

liten återkoppling, reparatören var här idag och bytte ut muttern samt en del till vars namn jag inte kommer ihåg. Enligt han var det alldeles för mycket lin samt åtdraget för kung och fosterland.

• Gilla
sblixten
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.