E
Skrivet av: Knasen

Undrar vilka vp Morgan Larsson tittat på om vv temperaturerna legat kring 60-65 grader det är inte många vp i dag som klarar få upp vv så högt tror inte Ivt fixar det. Dom vp som gör det kör nog med R134 köldmedia gissar jag. Ett bergvärme hål tappar inte i effekt koppla hålen parallelt med instrypnings möjligheter mellan dom så får du ut max ur dom.

HJÄLP!! Håller nu på och borrar för en bergvärmepump, men min borrare har kommit ner till 30m utan att nå berg. Han föreslår nu att han skall avbryta eftersom det kan bli väldigt dyrt att komma ner till berggrunden. Väljer jag ett annat sätt att värma huset har jag alltså ett värdelöst hål på min tomt för 30 000:- Har inte en borrfirma något ansvar att analysera markförhållanden och innan det borras bedöma om det kommer att bli svårt att nå berg? Skall jag fortsätta borra och riskera att ha ett 50 000:- värdelöst hål på tomten???

Har du krävt garanti på aktivt djup? Håller själv på med att införskaffa offerter,men inte bestämt om det skall bli berg,jord el. luftvärmepump.Mitt problem just nu är att en rörläggare anser att jag måste byta ut rören under krypgrunden till större dimension, har 15-20 tum, han vill byta till 28 tum. En annan säger det inte behövs.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.