även om inte elpatronen behöver gå i för att värme plattan, så saknas det lagrad energi i plattan & det kommer gå år ungefär samma mängd energi för att värme plattan, så det är inte 1:kW i onödan, kanske bara 0.1kW

du kan ju göra en test genom att manuelt stänga av värmepumpen, då ser du ju om det äe solen själv som trucket upp tempraturen till1,5 över önskad temp eller om värmepumpen är bidragande (gissar starkt för på att solen är den stora orsaken & det ända somhjälper då är ju att kyla huset (fortfarande vill du inte ha värmeunderskott i plattan!!!)

Jag tolkar ditt svammel som att du inte kan få stopp på Niben.

Du försvarar Nibes brister med en egen teori som inte jag köper.

Du anser att elptrondrift när det är kallt, är förskräckligt oekonomiskt......men samtidigt påstå att kompressordrift när det inte finns värmebehov är helt okey.

Nog tar jag hellre en timme elpatrondrift vid -20°C, än tre timmar kompressordrift när det är +10°C.

Kostnaden är densamma, men elpatron bidrar till bättre komfort medan kompressordrift bidrar till sämre komfort.

alla anläggningar är olika, främst beroende på hur huset & radiatorsystmet ser ut, men också på hur man ställer in grejorna. min pump går nte alls när det är övertemp i huset (men då har jag mycket låg framledning & radiatorer.)

(har man golv värme så kommer maren att kyla radiatorsystmet & på kalla drift, vilker int är onödigt) genom att manuelt stäng av systmet kan du se att denna drift inte driver upp inomhus tempen & genom att montera en energimätare på radiatorsystmet ken du mäta att samma mängd energi kommer att gå åt att värme plattan i ett senare skede.
ja du har rett att jag gissar, men det är högst troligt att det jag säger stämmer!

som jag skrev tidigare så kan du ju flytta givaren om du nu monteat den på ett förokänsligt ställe.
jag rekomenderar INTE att sätta giveren i direkt sol ljus, men en sån plasering lär alla gånger ge konstant kompressor stopp!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.