Ja, vad ska vi välja? Bergvärme eller luft-vattenpump?
Vad finns det för för- och nackdelar?
Vi har ett hus på två våningar+källare (146+70kvm), huset står direkt på berget.
Vi har just nu 2 duschar men iframtiden planeras det att finnas 2 duschar, ett badkar och ett större bubbelbadkar.
Vi har just nu (enligt säljaren) en årsförbrukning på ca 30 000kw/h

Snälla hjälp oss välja!
 
Hej

Det är svårt och vi har stått inför samma val. Bergvärme kostar ju ca 150 000:- och luft/vatten ca 100 000:-. Jag hade nästan bestämt mig för bergvärme men råkade genom min tidigare chef få kontakt med en kylkille. Nu får vi en 9 kW luft/vatten för ca 60 000:- så då blev valet ganska lätt för oss, särskilt när pengarna börjar tryta (totalrenoverar ett hus).

Kolla runt på nätet samt ta in flera offerter så kanske det klarnar.

Kolla gärna på Värmepump forum - Allt du behöver veta om värmepumpar!. för att få mer kött på benen...

/ PJ
 
Det som kostar energi i en värmepump är att "flytta" värmen från kalla sidan till varma sidan.
Ett exempel med -10 grader C ute
En luft-luftvärmepump "flyttar" värmen från - 10 till ca 35 grader (kondensorn inne)
En bergvärme pump från ca +2 till ca 40 grader C (vid uppvärmning av radiatorvatten)
En luft vatten värmepump från -10 grader C (via en värmeväxlare) till + 50 grader C.
Luft-vatten värmepumpen fungerar alltså sämst av de 3 alternativen då det gäller att få ut mycket värme ur liten mängd energi.
Installationskostnaden är densamma som för bergvärme. Det är bara hålet du sparar på (ca 30-50.000:) Räntepengar som du sparar i form av lägre el-förbrukning.
Fundera även på luft-luft om du inte vill lägga ut så mycket pengar.
 
Hm, BAS, jag är ingen expert och jag säger inte att jag inte håller med dig i sak - visst ger bergvärme oftast bättre avkastning per investerad krona än luft/vatten. Men får jag litet försiktigt undra om inte din bevisning är litet vilseledande?

För det första tar du en dag med -10 utetemp som exempel. Men de flesta dagar per år är det varmare än så och ju varmare uteluft, desto bättre klarar sig väl luft/luft och luft/vatten jämfört med bergvärme?
För det andra - som temp på "varma sidan" nämner du på bergvärme 40 grader och det är ju en rimlig framledningstemp på radiatorvatten i en hyggligt isolerad kåk vid -10. Men vad är det som luft/vatten måste värma till +50? Kan ju inte vara radiatorvattnet, det måste ju vara samma som vid bergvärme om alla andra förutsättningar är lika. Pratar vi äpplen och päron här eller?

Jag menar alltså inte att du har fel i slutsatsen men du får skillnaden att låta större, och luft/vatten dummare, än det är.

Sedan, visst kan det vara intressant att kolla på luft/luft som alternativ. Men då borde man kanske påpeka att det bara är som komplement eftersom det - till skillnad från bergvärme och luft/vatten:
a) lär ha svårt att ensamt värma 2 plan + källare om sammanlagt 216 kvm
b) inte kan värma tappvatten.
 
Med de vintrar vi har fått så är ju utomhustemperaturen under en mycket stor del av året över +5° och då är faktiskt Luft-Vatten bättre än bergvärme. En L-V kan täcka lika stor del av årsförbrukningen som en bergvärmepump och har en kortare pay back tid även om en bergvärmepump om den håller tillräckligt länge kan ge en större besparing pga högre COP.
Viktigt att välja en produkt som fungerar bra, titta på Folksams statistik över fel på värmepumpar.
 
Vad en bergvärmeanläggning kostar kan variera kraftigt i landet.
Vi har precis installerat en Nibe 1230-6 med 150m borra.
Totalpris 110000:-, inkl. allt, dvs bortforsling av gammal panna, uppstagning av skorsten, förberedd för frikyla.
 
Hej Farzan.
Du missade att jag skrev Luft-Luft värmepump. Luft-vatten är en bastard som kombinerar tre dåliga egenskaper.
1. Stor skillnad mellan kalla och varma sidan (om det är -5 grader ute och du vill ha 50 grader C på varma sidan måste du ha över 100 grader på gasen i kompressorn)
2. Dyr installation. Kostar i stort sett lika mycket som att installera bergvärme minus kostnad för borrning och inkoppling kylrör
3. Två värmeväxlare på varma sidan (luftvärmepump överför direkt från gas till rumsluften) Först en som överför kompressorgasen till vatten, sen vattnet som växlas ut till rumsluften eller varmvattenberedaren.

Min bedömning är alltså att luft-luft värmepump är mest effektiv för dem som vill ha ett billigt och effektivt alternativ att få varmt i huset och inte behöver bry sig om att det finns många rum som inte kommer bli så varma.
Bergvärme passar större hus och de som satsar långsiktigt.
Luft-vatten värmepump passar de som har en polare som kan installera det gratis.
Möjligen skulle jag kunna tänka mig att någon med lett itet hus med många smårum skulle kunna ha glädje av en sån. Det bör även vara en person som inte bryr sig om att det står ett stort plåtskåp på tomten med en propeller som låter ganska mycket.
 
BAS...du har konstiga idéer angående värmeväxling.

1. Hetgas som överför sin energi i värmeväxlaren d.v.s. mellan hetgas och vatten....är parallell oavsett utetemperatur. Har du någon annan idé?

2. Ofta får man betala 140 000 kr för en 9 kW bergpump med tillhörande energibrunn. T.ex. en Daikin Altherma 9 kW kostar ca: 50 000 mindre. Ränta 6% på 50 000 kr = 3 000 kr/år. Delar man upp 50 000 kr på 20 år, så blir det några kr till per år som man kan elda elpatron för. Energibrunnens livslängd bedöms vara 100 år, och har ett värde även efter 20 år. Är det storleken på investeringen, eller payoff som styr din rekommendation? Menar du att luft/luft har bästa COP?

3. Det måste vara radiatorer du menar som andra värmeväxlare. Finns det radiatorer eller golvärme, så är det en fördel att användas. Detta då värme kan regleras så att jämnare rumstemperatur d.v.s. bättre komfort finna att tillgå i samtliga rum. Vad är nackdelen med en andra värmeväxlare?

Stort plåtskåp? De centimetrar som en utedel till Daikin Altherma är större än din föreslagna luft/luft-pump kan nog lätt räknas. Är fullt övertygad om att Daikins pump är tystare också, plus att den kan bereda varmvatten.
 
det som är starkt avgörande är ju var i landet huset ligger, vilket vi inte vet ännu
 
Det handlar ju otroligt mycket om dyngsmedeltemperatur.

I skåne är det otroligt svårt att räkna hem ett borrhål jämfört med luft/vatten, men säg upåt Närke så börjar bergvärmen bli högintressant.
En modern luft/vattenpump låter inte mycket, min står under fönstret till vardagsrummet och oftast låter kylskåpet (anno 2005) från köket mer än vad den gör när man sitter där.
Installationskostnaderna torde väl vara de samma för de flesta lösningar, visst, man får göra en liten stenläggning för att ställa maskinen på, men el, vatten och hål för slangarna behövs ju oavsett.
 
Huset ligger i Vänersborg
 
Hej Plexus.
Jag vet inte hur pass insatt du är i hur en värmepump är uppbyggd.
Varje värmeväxlare minskar effektiviteten. Stora skillnader i temperatur mellan kalla och varma sidan ger även det sämre resultat.
Att luft-luftvärmepumpen trots allt klarar sig bra beträffande COP beror på att den inte behöver värme gasen så mycket eftersom den överför direkt i en gas-luft värmeväxling.
I en luft-vattenvärmepump måste gasen upp till ca 100 grader C för att överföra värmen till vätska. Därav det sämre COP-värdet.
 
BAS skrev:
Hej Plexus.
Jag vet inte hur pass insatt du är i hur en värmepump är uppbyggd.
Varje värmeväxlare minskar effektiviteten. Stora skillnader i temperatur mellan kalla och varma sidan ger även det sämre resultat.
Att luft-luftvärmepumpen trots allt klarar sig bra beträffande COP beror på att den inte behöver värme gasen så mycket eftersom den överför direkt i en gas-luft värmeväxling.
I en luft-vattenvärmepump måste gasen upp till ca 100 grader C för att överföra värmen till vätska. Därav det sämre COP-värdet.


Värmeöverföring mellan gas/vatten alt. gas/luft är beroende av värmeväxlaren. Det finns säkert både bra och dåliga.

Värmeöverföring mellan gas/vatten och gas/luft är skillnaden ganska stor. Ledningsförmågan är ca: 25-30 ggr större på vatten, men volymen som strömmar genom kondensorn är naturligtvis också större på en luft/luft.

Har loggat ett flertal luft/vatten, men inte upptäckt att hetgasen går upp i de temperaturer du nämner.
 
Hej igen Plexus.

Mät på kompressorn då den gått ett tag. Annars kan du fukta fingret och höra det härliga fräsljudet då vattnet förgasas mellen fingret och höljet.

PetraD.
Ursäkta att vi snöat in i detaljer. Du kan ju avsluta med att läsa vad energimyndigheten skriver.
Se sid 9 i följande dokument (du får klippa in det i en browser)
http://www.energimyndigheten.se/web/biblshop.nsf/FilAtkomst/ET2006_25w.pdf/$FILE/ET2006_25w.pdf?OpenElement

Det sammanfattar ganska väl det teoretiska snack som kommit emellan din fråga och de svar du sökte.
 
BAS skrev:
Hej igen Plexus.

Mät på kompressorn då den gått ett tag. Annars kan du fukta fingret och höra det härliga fräsljudet då vattnet förgasas mellen fingret och höljet.
Det är likvärdiga temperaturer som finns på bergvärmepumpar. Helt naturligt då värmeöverföring mellan gas/vatten är densamma oavsett var gratisenergin kommer ifrån.

Det är frågor jag ställt till dig, men som du undviker att svara på.

I Vänersborg kan jag mycket väl tänka mig att en Daikin luft/vatten kan tävla i en payoff-tävling mot en bergvärmepump.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.