Jag ska bygga ett nytt hus med Hjältevadhus. dom uppger att energiåtgången för värme ligger på
7500 kwh/år.

Jag måste borra för egen vattenbrunn och funderar på om jag ev. ska borra för bergsvärme santidigt, eftersom det borde bli billigare.

Jag har nu två frågor.

1. Är det värt att borra för bergsvärme är energiförbrukningen är 7500 kwh/år?

2. Kan man lite på Hjältevadshus uppgifter om energiåtgången?
 
Med vilken typ av uppvärmning/värmekälla har de räknat fram 7500kWh på?
 
FredrikR skrev:
Med vilken typ av uppvärmning/värmekälla har de räknat fram 7500kWh på?
Värmepump F750 från Nibe och vattenburen värme.
 
Jag skulle överväga frånluftvärmepump borde bli ca 80000kr billigare, du får mekanisk frånluft på köpet samt borde driftkostnaderna endast öka marginellt. Det tar förmodligen över 30 40 år att spara in.
 
Frånluftsvärmepump är nog ingen god idé.Jag gissar att hustillverkaren har någon form av ventilation i huspaketet.
En extra flp lär förstöra ventilationen.
En luft/vatten är nog den bästa alternativet
 
Eftersom Nibe F750 ingår i priset så är det den som gäller eller så är det bergsvärme.
 
Är inte Nibe F750 en FvP?
 
Vad kostar 'uppgraderingen' från F750 till en bergvärmelösning?
 
1. Nej, men frågan är vad den verkliga uppvärmningskostnaden är? 7500 kWh är ju nettoförbrukningen... Men jag tror ändå inte att BV blir lönsammare. Hustillverkarna brukar dessutom ha dåligt inbytespris när man ska byta pump.
2. Nej
 
Jag ska bygga ett nytt hus med Hjältevadhus. dom uppger att energiåtgången för värme ligger på
7500 kwh/år.
1. Nej, men frågan är vad den verkliga uppvärmningskostnaden är? 7500 kWh är ju nettoförbrukningen
Energiåtgången dvs ej nettoförbrukningen är enligt TS eller huslev 7500 kwh:isar, köpt energi borde vara mindre beroende på val av energikälla.
 
Villa vista skrev:
Är inte Nibe F750 en FvP?
Jo..
 
Ws1 skrev:
Jo..
Edit:
Frånluftsvärmepump typ nibe F750 är inte att förväxla med luft/luft värmepump eller luft/vattenvärmepump helt olika lösningar.
 
Använd samma hål till tappvatten och värmepump
 
Anna1984 skrev:
Eftersom Nibe F750 ingår i priset så är det den som gäller eller så är det bergsvärme.
Jag vill gärna debattera det här med frånluftsvärmepump.
Jag har aldrig ägt eller bott i hus med sådan anläggning.
Rätta mig om jag har fel, men jag tänker såhär;
Den mekaniska frånluft arbetar 24 h per dygn med att suga ut uppvärmd luft från huset.
För att återvinna denna värme så sätter man in en värmepump som tar till vara värmen för uppvärmning av tappvarmvatten och ev. vattenburen värme.
Detta måste ackumuleras i en tank.
När tankens maxtemp är uppnådd stoppar värmepumpen. Dritstid kanske 10-15 tim/dygn.
MEN fortfarande suger den mekaniska frånluftsaggregatet ut luft övriga timmar på dygnet utan att återvinnas.
DET kallar INTE jag bra verkningsgrad.
Är inte det här med frånluftvärmepump bara ett försäljningstrick för att lura folk?
Frånluftsvärmepumpen är ju inte ett självspelande piano. Man måste ju tillföra energi någon annanstans ifrån tex genom en eltillsats av något slag.

Kommentarer!!??
 
INTE bra verkningsgrad jämfört med vad?

Om man antar att alternativet är bergvärme + FTX så gör ju en FLVP samma sak "övriga timmar" som FTX:en gör hela dygnet dvs värmer tilluften med värme från frånluften. Skillnaden är en FLVP kan ta till vara på mera energi ur frånluften än en FTX vid behov. Energin tillförs av människorna som vistas i huset, av spis, ugn, lampor, TV, datorer mm. I ett välisolerat hus räcker denna återvunna energi väldigt långt men om det är kallt måste energi tillföras med en elpatron och det är naturligtvis inte optimalt.

Poängen är att i ett lagom stort, lagom isolerat hus som ligger lagom långt norr ut i landet som det bor en lagom familj i så träffar en FLVP en "sweet spot" där den är en väldigt bra kompromiss i investering, driftkostnad och komfort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.