Jättefint, ni skall känna er glada och stolta.
Nog sätter alla frågor här fingret på programmets problem?
Jag inser att alla frågor inte kan besvaras i programmet, men lite mera byggtekniskt kan det väl vara?
Jag tror det beror på att ingen med byggkunskap medverkar i programmet och kan ställa rätt frågor.
Gert är ju framstående arkitekt, men jag tror inte han kan slå i en spik.
En ide kunde ju vara att uppmana tittare att skicka in frågor.
Sedan kunde man ju ha en kvart/ halvtimme med ett litet rundabordssamtal där man går igenom huset. Som det är nu så är det för torftigt.
Man kan inte göra ett program om hus utan att visa hus.
När man gör ett sammandrag av en fotbollsmatch så visar man ju inte 1 minut fotboll och fyra minuter när dom kramas efter att ha gjort mål?

Så härligt att se någon som bygger utan att planspränga och ta bort varenda gnutta organiskt material på tomten. Det är inte hållbart att bygga som man gör idag. Här visas det att det går. Träd tar tid på sig att växa upp. Ger temperaturreglering och tar hand om regnvatten. Grattis!

• Gilla
Harald Boye och 2 till
  • Laddar…
Ett jättefint hus som blev väldigt bra där på kullen. Gillar i princip allting med huset.

En fråga bara som jag inte vet om det togs upp i programmet, men hur fick ni tid med att engagera er så mycket i bygget? Man kan ju såklart spara mycket pengar genom att vara med själv, men vi har själva varit småbarnsföräldrar och under den tiden fanns det mellan heltidsarbete (vanligt 40-timmars) och familjeliv inte många timmar ledig tid att kunna bygga någonting avancerat, även om svärföräldrarna tittade in någon dag i veckan och kunde avlasta lite. Har ni några tips att dela med er till alla vi som tycker att tiden inte räcker till? :)

Vänliga hälsningar
Herr och Fru HLH

S
Hej igen, allt var ju så snyggt men kan inte glömma den snygga blå soffan. Letar soffa till vårt nya hem.... vilket märke var det på er. Tack på förhand.

Salve skrev:
Hej igen, allt var ju så snyggt men kan inte glömma den snygga blå soffan. Letar soffa till vårt nya hem.... vilket märke var det på er. Tack på förhand.
Salve skrev:
H hemljuvahem86 skrev:
Ett jättefint hus som blev väldigt bra där på kullen. Gillar i princip allting med huset.b
Soffan heter ”The Sofa Fiftyone” av Morten Voss. Googlade lite snabbt och den verkar tyvärr ha utgått. Vi köpte vår för över tre år sedan på auktion.

Jäklar vilket trevligt hus det blev med många läckra lösningar. Hörnfönstren var otroligt fina. Fantastiskt kul att se bygget och byggarparets kunskap om projektet. Nu blev man sugen att hitta en tomt... :)

• Gilla
Villabergskuben
  • Laddar…
Alla är så lyriska över detta hus exteriör och det får mig att undra över vad det är ni alla ser som inte jag ser. För mig är det en svart legokloss som någon karvat ut lite fönster i men i övrigt ingen speciell utsmyckning. Jag pratar inte om interiören utan enbart om utsidan.

Jag måste vara skadad av alla urtråkiga kommunalhus byggda på 70-talet som är det denna byggnad mest påminner om. Samtidigt ser jag överallt hur dessa fyrkanter poppar upp överallt vid nybyggnation. Betong, stål och glas med avskalade fasader. Det är som om att byggkonstens själ försvunnit. Kanske om man arrangerar flera lådor i olika vinklar kan man få till det men inte när det bara är en enkel "skokartong" och inget mer.

Nej, detta är inte mitt forté.

Apropå skokartonger så är ju smaken olika. För egen del så föredrar jag nog nybyggda hus som arkitektoniskt ser ut som nybyggda hus framför hus som försöker se ut som gamla hus. Eller som New England-hus fast de inte ligger i New England.

Olika tider har olika stilideal, och det är det som är charmen. Själv bor jag i ett ganska nytt hus, men älskar 60-talshus. Är även förtjust i 20-talshus och det finns förstås hus från sent 1800- och tidigt 1900-tal som är helt fantastiska. Men när man försöker återskapa gamla epoker så blir det lätt lite kontaktplast eller stilmöbler av det. Dvs fejkstuckaturer, oäkta spröjs och falska spegeldörrar, och liknande kitsch vilket jag personligen tycker är tämligen ocharmigt.

Men - smaken är förstås olika.

• Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
S Sofriko skrev:
Alla är så lyriska över detta hus exteriör och det får mig att undra över vad det är ni alla ser som inte jag ser. För mig är det en svart legokloss som någon karvat ut lite fönster i men i övrigt ingen speciell utsmyckning. Jag pratar inte om interiören utan enbart om utsidan.

Jag måste vara skadad av alla urtråkiga kommunalhus byggda på 70-talet som är det denna byggnad mest påminner om. Samtidigt ser jag överallt hur dessa fyrkanter poppar upp överallt vid nybyggnation. Betong, stål och glas med avskalade fasader. Det är som om att byggkonstens själ försvunnit. Kanske om man arrangerar flera lådor i olika vinklar kan man få till det men inte när det bara är en enkel "skokartong" och inget mer.

Nej, detta är inte mitt forté.[/QUOTE

Första anledningen till formen är enkelheten att bygga med vårt icke-organiska fasadmaterial. Konstruktionsmässigt är det både lättare och billigare. Mindre risk för problem i konstruktionen om man undviker ”vinklar” och överskjutande byggnadsdelar. Andra anledningen är att vi ville maximera höjd och boyta på berget. Man måste ta hänsyn till väldigt mycket när man ska rita på den beräknadsgrundande fasadhöjden mm. Överhäng och liknande räknas helt och då försvinner många kvadrat för att skapa en ”effekt” exteriört. Sedan gillar vi de enkla arkitektoniska formerna. Men jag är helt med dig, alla kan inte gilla svarta skolåldor. Variation är det bästa! Jag, Em, älskar allt från 1800-tal, 30-tal- 50-tal och det mesta där emellan. Kanske inte så konstigt då jag är i branschen ;)

• Gilla
Grillo och 2 till
  • Laddar…
Ett reellt problem om man vill bygga ett hus med snickarglädje i äldre stil är att mycket få personer har ekonomi för att betala den kostnaden - om man vill göra det hantverksmässigt och på riktigt. I realiteten så blir det ofta rätt många kompromisser, och då blir inte resultatet det man önskar. Mycket få har råd att anlita en arkitekt och ett antal snickare och hantverkare som gör allt arbete på plats såsom man gjorde i början på 1900-talet.
Kostnaden blir nog oftast utom räckhåll för de flesta vanlia dödliga.

Jo, jag förstår att alla inte kan tycka om samma men då de första 100 inläggen här alla berömde huset som om det vore Slottet i Versailles och de efterföljande som skummades igenom inte var annat än fullständigt positiva så kände jag naturligtvis ett behov av att visa att det finns de med andra smaker. Samtidigt anser jag, högst personligt, att de villaområden som idag anläggs med enbart dessa kub-hus ser riktigt tråkiga ut. Fyrkant efter exakt likadan fyrkant i rader längs gatorna stör min estetik, ser gärna något annorlunda som bryter av det monotona.

Interiört ser det riktigt fint ut med härlig rymd så den har jag inga som helst problem med. Faktiskt tycker jag om det lite mer industriella med nakna betongväggar som går lite i olika nyanser. Kanske motsägelsefullt men min smak skiljer sig åt melland et privata och det allmänna utrymmet. Ska själv öppna upp en hall mot övervåningen, plus ev. in mot vardagsrummet om det inte blir för komplicerat, för att få till mer inre atmosfär. Funderar även på hur jag kan modernisera vissa lösningar vad gäller badrum och kök. Mitt hus är ett typiskt lanthus med brutna tak och härliga burspråk från 20-talet.

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
Fint hus, men funderar lite på läget, påminner lite om för något program sedan när de byggdes lyxvilla i närheten av Norra Botkyrka. Hoppas värderingen håller!

S Sofriko skrev:
Nja, jag är inte heller överförtjust i exteriören – min hyllning tidigare i tråden rörde helt och hållet den i mitt tycke fantastiska interiören. Med det sagt tycker jag ändå att "lådan" fungerar i sitt sammanhang, sett till hur huset ligger i omgivningen så tycker jag att det ändå blir helt ok, ett "vackrare" hus hade ändå inte riktigt kommit till sin rätt där (och jag menar inte att dissa tomten eller placeringen), Så ja, jag har absolut sett vackrare hus vad gäller exteriören, men sett till tomtens förutsättningar så tycker jag att det ligger en tjusning i att verkligen satsa helt och hållet på interiören istället, men så är jag också en sådan typ som ofta älskar hur någots innandöme totalt överglänser dess yttre,.

Apropå interiören så är en av de saker jag gillar så mycket med den att entréplanet andas lite offentlig miljö men på ett bra sätt. Jag tänker då på tex en ambitiöst utformad konsthall eller museum. Jag gillar verkligen sådana miljöer även om jag inte vill bo i ett sådant museum etc, och här kommer vi till det som jag kanske tycker är det allra sinnrikaste med det här huset: entréplanets air av offentlig miljö i väldigt smakfullt utförande i kombination med den mycket mer privata övervåningen – när man går uppför trappan förflyttas man från den där museimiljön till en mycket intimare privat miljö, men ändå med tydligt bibehållen estetik från entréplanet. Ingen lätt uppgift! DET imponerade rejält på mig.

• Gilla
Villabergskuben och 1 till
  • Laddar…
S
Villabergskuben Villabergskuben skrev:
Soffan heter ”The Sofa Fiftyone” av Morten Voss. Googlade lite snabbt och den verkar tyvärr ha utgått. Vi köpte vår för över tre år sedan på auktion.
Hej igen, det var ju synd. Jag får leta vidare efter soffa. Det blir troligtvis något liknande.... En annan sak som fastnade på näthinnan är taklampan som hänger över bordet, väldigt läcker. Har inte sett den förut heller. Var kan man hitta den?

Många har sagt det innan mig, men grattis till ett fantastiskt projekt och hus! Ni har gjort det så vansinnigt smart, genomtänkt och smakfullt. Huset tilltalar mig i varenda lösning och millimeter. Oerhört intressant också med den tekniska genomgången som gavs här i tråden.

Vad gäller vissa kommentarer mot slutet angående designen, och att det finns gator med "likadana hus" så kan jag absolut förstå att man kan tycka så. Beror helt enkelt på betraktaren. För mig så är det det rena, funktionella och enkla uttrycket som blir vackert och ger ett lugn. Och placerat på detta berg tycker jag det blir storslaget, men fortfarande enkelt. Vågat att bygga på berget, men resultatet visar att det var helrätt tycker jag. Nu vet jag inte hur denna gatan ser ut, men gator med likadana hus och färgskalor tycker jag också ger ett stort lugn i området. Där jag själv bor så är det en rejäl villamatta med mängder utav hus tätt inpå varandra. Här uppskattar jag verkligen att mycket är likt vartannat, annars hade det spretat för mycket tycker jag. Men men, olika tycke och smak bara.

I sammanhanget så tycker jag att ni har lyckats bygga detta huset till ett riktigt rea pris, imponerande även det. Om ni vill dela med er av det så vore det intressant att veta vad marknadsvärdet är på huset färdigt?

Önskar er all lycka med huset och livet däri!

• Gilla
Villabergskuben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.