46 010 läst · 158 svar
46k läst
158 svar
Bergskuben i Västra Frölunda – Husdrömmar
Medlem
· Västra Götaland
· 85 inlägg
Jag trodde att man vid nybygge var tvungen att ha: sovrum,kök, tvättmöjligheter på ett plan som var handikapptillgänglig. Men här fanns inget sovrum på entréplan?
Hursomhelst fint hus och härliga människor.
Hursomhelst fint hus och härliga människor.
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 960 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 85 inlägg
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 960 inlägg
Tänkte också på det. Men det går kanske att dela av vardagsrummet med ett sovrum? I vårt hus - byggt 2015 - finns inte heller något sovrum på bottenvåningen, men det finns en alternativ ritning där man har delat av allrumet och gjort ett sovrum.J Joakim Alpsten skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 85 inlägg
Så kan det förstås vara, jag är inte påläst nog. Men en vän var tvungen att montera en ramp eller hiss för 2 trappsteg han byggde i hallen. Det var en höjdskillnad på ~2-3dm. Kändes sjukt oflexibelt. Att kommunen går med på att bygga en vägg låter med det i bakhuvudet svårt.J jocke31 skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 85 inlägg
Självbyggare
· Göteborg
· 128 inlägg
T twoody skrev:
Ang tomten så funderade vi många gånger på det. Men det positiva övervägde så starkt det negativa och närheten till stan är nog det vi uppskattar mest. Kommuniktionerna är kanon, perfekt för oss som jobbar i stan och slipper bli bilburen, spårvagnen tar 8 minuter in till Linnéstaden. Också cykelavstånd till havet kändes väldigt rätt.Dan_Johansson skrev:
Gällande räcket så är det helt enligt bbr, men vi kommer att ha ett nät där just av den anledningen att det känns säkrare. Antingen över hela hålet och ha lite kuddar och liknande där eller bara på höjden
För att kommentera badet så har vi en extra stor varmvattentank. Vi har bland annat en vattenmantlad kamin som man med fördel kan tända innan man fyller. Vi har också förberett badet så att det kan vara vattenfyllt hela tiden, dock behöver vi i så fall ordna med ett värmeskydd. Det får bli en senare fundering.
Självbyggare
· Göteborg
· 128 inlägg
Självbyggare
· Göteborg
· 128 inlägg
Av tillgänglighetsskäl var det inget alternativ att sätta kök och vardagsrum på våning två. Dock upplever jag våning ett som lite ljusare än vad man kunde se. Tanken var också hela tiden att ha en matplats med högt i tak.P Pankow skrev:
Jag stylade på morgonen innan de kom och vi har inte flyttat in än så blir nog lite mer ombonat när vi väl flyttar in
Medlem
· Stockholm
· 1 393 inlägg
Kul att du är här! Imponerande planering, genomförande och resultat!Villabergskuben skrev:Av tillgänglighetsskäl var det inget alternativ att sätta kök och vardagsrum på våning två. Dock upplever jag våning ett som lite ljusare än vad man kunde se. Tanken var också hela tiden att ha en matplats med högt i tak.
Jag stylade på morgonen innan de kom och vi har inte flyttat in än så blir nog lite mer ombonat när vi väl flyttar in
Självbyggare
· Göteborg
· 128 inlägg
Ang prisskillnad så tror jag inte att det skulle vara så mycket billigare. Det är betydligt mer tidskrävande (och dessutom betydligt mer fuktkänsligt) att bygga i lösvirke. Men svårt att säga!H hapazard skrev:Häftigt bygge och bra att ni inte slarvade bort den underhållsfria fasaden antar att det annars hade varit billigare att bygga med konventionell trästomme i vägg?
Nåt jag tror skulle vara jättesnyggt på fasaden är att hänga spaljé från taket och låta vildvin eller murgröna klättra upp mellan fönstren. Eldigt rött vildvin om hösten skulle vara snyggt mot det svarta...
Vi har planerat att ha någon form av vajrar med murgröna på delar av fasaden. Vi har murgrönan redan på baksidan men har lagt det pt sidan lite och prioriterar annat just nu. Men det kommer nog!