M Martin Lundmark skrev:
om kontaminering av ditt dricksvatten är vanligt där du bor.
Inte hos mig, jag har egen brunn.

Men, jag hade tidigare hög tilltro till vattenkvaliteten i kommunala näten, men med stigande ålder på näten och bristande proaktivt underhåll har min tilltro minskat.

Svenskt Vatten säger:

Nästan 40 procent av alla kända dricksvattenrelaterade sjukdomsutbrott kan härledas till händelser i distributionsanläggningen (dricksvattenledningsnätet).

De flesta kommuner har över 80 procent av dricksvattenledningsnätet i samma rörgrav som avloppsledningar. En tredjedel saknar backventiler i servisledningar i över 80 procent av distributionsanläggningen.

Den risk som flest kommuner bedömer som störst är samtidigt ledningsbrott på dricksvatten- och avloppsledningar.

Dricksvattenproducenter har i allmänhet inte tid att invänta svar från provtagningar i samband med ledningsarbeten (undantag vid exempelvis nyanläggningar). Att ta prov är trots detta relevant, eftersom det kan användas som ett redskap för att utvärdera befintligt arbetssätt för att minska mikrobiologisk risk(15).

Cirka 30 procent av kommunerna tar aldrig eller i enstaka fall vattenprov för analys i samband med arbeten på distributionsanläggningen.

https://www.svensktvatten.se/global...n/mikrobiologiska-risker-vid-distribution.pdf
 
  • Gilla
  • Wow
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Har 2x25l, byter två gånger per år (iaf är det planen). En gång lagom på våren när jag kan hälla över det gamla i vattentunnan som används till bevattning.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Som sagt med klorin kan man göra exakt samma som vattenverken gör för att klora upp vattnet och är det egen brunnsvatten bör man kolla dagligen till en början att det fortfarande behåller klordoften (eller mäts med mätsticka) - försvinner det fort får man ta några kryddmått till för en 25-litersdunk och räkna dessa tills klordoften verka stabilt över tiden och inte försvinner längre.
Är det inte en tveksam metod att lukta på vattnet? Vatten som luktar klor har typiskt bundet klor (kloraminer) och inte fritt klor som kan oxidera smuts. Häller du klor i rent vatten luktar det inte klor eftersom inga kloraminer bildas.
 
  • Gilla
antett
  • Laddar…
Jag tycker att det låter som en bra lösning med 200L fat (så länge det är livsmedelsgodkända fat). Byt vatten en gång i halvåret och förvara det mörkt och svalt så är det inga problem.
 
I Ironside skrev:
Ni som kör på 20-25 liters dunkar, hur anser ni att dem är att hantera? Spontant låter det ganska tungt och jobbigt? Dessutom svårt att få under kranen?
Kranen funkar bra, ska jag vara ärlig får jag kanske bara i 24L i varje.
En dunk i varje näve går fint.

Det stökiga är väl att lyfta ner dem i krypgrunden. Det är faktiskt rätt logistiskt jobbigt speciellt att göra det själv, då får man välta dunken på sig och sen halvkrypa undan med 24kg typ på nacken. Upp är lättare, bara ett snöre och dra 🙂
 
D Dilato skrev:
Inte hos mig, jag har egen brunn.

Men, jag hade tidigare hög tilltro till vattenkvaliteten i kommunala näten, men med stigande ålder på näten och bristande proaktivt underhåll har min tilltro minskat.

Svenskt Vatten säger:

Nästan 40 procent av alla kända dricksvattenrelaterade sjukdomsutbrott kan härledas till händelser i distributionsanläggningen (dricksvattenledningsnätet).

De flesta kommuner har över 80 procent av dricksvattenledningsnätet i samma rörgrav som avloppsledningar. En tredjedel saknar backventiler i servisledningar i över 80 procent av distributionsanläggningen.

Den risk som flest kommuner bedömer som störst är samtidigt ledningsbrott på dricksvatten- och avloppsledningar.

Dricksvattenproducenter har i allmänhet inte tid att invänta svar från provtagningar i samband med ledningsarbeten (undantag vid exempelvis nyanläggningar). Att ta prov är trots detta relevant, eftersom det kan användas som ett redskap för att utvärdera befintligt arbetssätt för att minska mikrobiologisk risk(15).

Cirka 30 procent av kommunerna tar aldrig eller i enstaka fall vattenprov för analys i samband med arbeten på distributionsanläggningen.

[länk]
Detta hände mig och min familj för många år sedan.

Avlopp och dricksvattenledningar gick sönder och blandades.
Vi var så sjuka, blev ju inte direkt bättre av att råden var "drick mycket vätska". Ju mer vi drack desto sjukare blev vi...
Men jag tror inte det är vanligt förekommande!
 
  • Ledsen
  • Gilla
freka859 och 2 till
  • Laddar…
Vi har ca 50l vatten i gamla saft- och mjölkdunkar (åsenmjölk) på 2-5 liter. Diskar ur och fyller med kommunens vatten. Står sig 2-3 år utan problem i mörk och sval källare, använt det flera gånger.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Klorgranulat/reningstabletter eller filter är en betydligt enklare lösning. Vatten finns nästan alltid att tillgå, det är bara rent vatten som brukar saknas. Filter tar inte kemiska föroreningar men det är väldig sällan ett problem om man får välja plats att ta vatten på.

När jag är på tur använder jag ett sawyer mini filter, det funkar väldigt smidigt så skulle krisen komma, så använder jag det hemma också. Jag har tidigare bara druckit vatten direkt ur sjöar/vattendrag i många långa år utan problem men det lär väl straffa sig förr eller senare. Så senaste åren har jag använt filter och kunnat ta vatten lite mindre noggrant.

Sen är det väl rimligt att ha 10l ändå, det är ju säkrare än att börja rena vattnet i regntunnan/dammen eller smälta snö.
 
Ni som roterar vatten, ni borde ju också ha en backup för backupen.

Alltså, när ni har hällt ut det gamla vattnet och ska fylla på nytt, vad gör ni om krisen kommer just då, innan ni har hunnit fylla på nytt?
 
I
S slugger75 skrev:
Ni som roterar vatten, ni borde ju också ha en backup för backupen.

Alltså, när ni har hällt ut det gamla vattnet och ska fylla på nytt, vad gör ni om krisen kommer just då, innan ni har hunnit fylla på nytt?
Den risken är långt mycket mindre än att du blir sittande helt utan vatten. Den intressanta frågan är hur du då löser det, räkna inte med att det finns något att hämta i butikerna.
 
  • Gilla
SuperMarius83
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej

Varför inte låta inkommande vatten passera en 100–300 liters genomströmningstank med backventil med ett utlopp i botten försett med en kran för tömning.

Placeras genomströmningstanken på inloppet till varmvattenberedaren då slipper men förvärmning av kallvattnet. Vattnet i genomströmningstanken byts hela tiden.

Vid strömavbrott i det kommunala vattnet hindrar backventilen tömning av tanken ut i det kommunala vattennätet.
Den idén har jag också funderat på ett tag. Men man måste ha nån tryckreducering typ mottrycksventil på inkommande kallvatten så man inte spränger plastdunkarna.
 
S slugger75 skrev:
Ni som roterar vatten, ni borde ju också ha en backup för backupen.

Alltså, när ni har hällt ut det gamla vattnet och ska fylla på nytt, vad gör ni om krisen kommer just då, innan ni har hunnit fylla på nytt?
Då får du inse att Gud vill straffa dig och jag rekommenderar bön som ett sätt att få nytt friskt vatten.

Eller så byter man vatten i en dunk i taget eftersom du aldrig vet när moderskeppet från Andromedagalaxen öppnar eld med laser kanonen.
 
  • Haha
  • Gilla
Mathildatiger och 6 till
  • Laddar…
S slugger75 skrev:
Ni som roterar vatten, ni borde ju också ha en backup för backupen.

Alltså, när ni har hällt ut det gamla vattnet och ska fylla på nytt, vad gör ni om krisen kommer just då, innan ni har hunnit fylla på nytt?
Byter 2/4 dunkar vid varje tillfälle 😉
 
  • Gilla
slugger75
  • Laddar…
Walle85
S slugger75 skrev:
Ni som roterar vatten, ni borde ju också ha en backup för backupen.

Alltså, när ni har hällt ut det gamla vattnet och ska fylla på nytt, vad gör ni om krisen kommer just då, innan ni har hunnit fylla på nytt?
Har du fler än en dunk så kan man lätt lösa det genom att rotera en eller två per månad/kvartal.
 
  • Gilla
Mathildatiger och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.