11 539 läst · 51 svar
12k läst
51 svar
Beräkning av driftkostnad för villa
Sätter du ny Örnpapp och luftad stående panel kan du nog våga dej på 100års avskrivningstid oavsett om du rödfärgar vart 10 år eller inte, ingen växtlighet mot fasad och ordentliga taköverhäng är ju ett par grundförutsättningar för att fasaden ska må bra.M mrsnhp skrev:Vi har dessvärre akrylfärg på fasaden och jag räknade bara in ommålning i summan. Men vi blev kanske skinnade vid ommålningen som gjordes för tre år sedan 🙈
I verkligheten kommer fasaden dock att kosta betydligt mer vid nästa ommålning, för då är det faktiskt dags att byta hela kalaset. Jag tror inte att vindpappen beräknas hålla mer än 100 år, och vi vill bli av med plastfärgen och vad det nu är för dekokt under den som gör att ingen färg fäster ordentligt. Det kan hända att vi tröttnar på bubblorna redan före de 20 åren som nuvarande färg ”ska” hålla.
Moderna vitvaror bör väl bara ha 5 års avskrivningstid, har man tur håller dom det dubbla men reparationer på vitvarorna är ju inte ekonomiskt rimligt om man inte gör det själv.M mrsnhp skrev:Fasadmålningen inklusive byte av enstaka panelstumpar kostade 200 papp eftersom vi hyrde in gubbar. Det är möjligt att dom skinnade oss, men det var ändå fyra gubbar som höll på i ett par-tre veckor. Den gamla färgen flagade och behövde skrapas/slipas ner ordentligt, så det kan ha varit ett större jobb än ”normalt”.
Livslängden på badrum beror på hur nojig man är, men ett modernt kan säkert hålla i 30 år som du säger. Vårt var senast renoverat på 70-talet, dvs 40-50 år gammalt när vi renoverade. Ytskikten var riktigt risiga eftersom någon tyckte att det var lattjo med träfaner på badrumsväggarna, men undertill fanns inga spår av fuktskador. Så det håller ju om man vill och om man struntar i utseende och ”teknisk livslängd”.
Kök är en smaksak, men (minst) 30 år är kanske rimligt för stommar och luckor om man har kvalitetsgrejer. Samtidigt har jag sett fem år gamla luckor som svällt av fuktskador pga kass kvalitet och felaktig hantering. Moderna vitvaror kan behöva bytas redan efter 10-15 år, så köket borde kanske delas upp i separata poster för vitvaror och inredning.
Vi har brun liggande stockpanel och kommer att fortsätta med det, men stockpanel verkar ju också hålla bra om man bara underhåller det på rätt sätt på den solutsatta sidan (vilket tidigare ägare inte har gjort).F fribygg skrev:
Allt beror väl på dels vilken standard man vill ha samt hur mycket man väljer att göra själv?
Spenderar du semestern på att måla om huset så har du ju tjänat in en bra slant. Samma sak om du väljer att lägga om taket själv.
Samma sak inomhus. Vissa har inte bytt ut ett kök på 50 år. Bara för att det är gammalt och slitet så behöver det inte vara obrukbart. Det kanske räcker med att du målar köksluckorna för att få ett intryck av ett "nytt" kök?
Likaså med taket. Det kanske räcker med att du rengör takpannorna från påväxt istället för att byta ut hela taket?
I överlag så kan man få en förlängd livstid på saker och ting om man är noga med underhållet. Så då kanske man inte behöver byta ut det bara för att ett försäkringsbolag har bedömt att den "tekniska livslängden" har uppnåtts.
Spenderar du semestern på att måla om huset så har du ju tjänat in en bra slant. Samma sak om du väljer att lägga om taket själv.
Samma sak inomhus. Vissa har inte bytt ut ett kök på 50 år. Bara för att det är gammalt och slitet så behöver det inte vara obrukbart. Det kanske räcker med att du målar köksluckorna för att få ett intryck av ett "nytt" kök?
Likaså med taket. Det kanske räcker med att du rengör takpannorna från påväxt istället för att byta ut hela taket?
I överlag så kan man få en förlängd livstid på saker och ting om man är noga med underhållet. Så då kanske man inte behöver byta ut det bara för att ett försäkringsbolag har bedömt att den "tekniska livslängden" har uppnåtts.
Intressant vinkelM mrsnhp skrev:Jag roade mig lite med att räkna på driftkostnaden för vårt hus inklusive renovering/underhåll utslaget på respektive åtgärds livslängd. Huset är 125 + 125 kvm (dvs enplans med källare) med träfasad.
Renovering/underhåll jag räknade med var:
Tak 250 tkr / 40 år
Fasad 150 tkr / 20 år
Badrum 250 tkr / 20 år
Kök 200 tkr / 20 år
VVS 100 tkr / 30 år
Bergvärmepump 150 tkr / 20 år
Ytskikt inomhus 50 tkr / 10 år
Dränering 400 tkr / 30 år
Snitt per månad blir ca 5500 kr
Vad har jag över/underskattat? Vad har jag missat? En del siffror är baserade på renoveringar vi har gjort sedan inflytt 2020 och en del är rena gissningar.
Sammanlagd driftkostnad enligt denna kalkyl:
Renovering/underhåll: 5500 kr/månad
El (inkl uppvärmning med bvp): 2500 kr/månad
Övriga räkningar (försäkring, sophämtning, bredband osv): 1500 kr/månad
Saker jag glömt räkna med: 500 kr/månad 😉
Summa 10000 kr/månad. Det får givetvis räknas upp löpande med inflation och andra prishöjningar.
Vad tror ni, känns det rimligt?
Trädgård och förbättringar har jag inte räknat in. Trädgården betraktar jag som hobby och förbättringar i stil med inglasat uterum får man budgetera för separat.
Generellt tänker jag mig ngt längre avskrivningstider, men däremot underhåll mellanåt
Typ:
Tak 250 tkr / 40 år (520 kr/m)
Fasad Målning 30 tkr / 10 år (250 kr/m)
Badrum 250 tkr / 25 år (833 kr/m)
Kök 200 tkr / 30 år (555 kr/m)
VVS 10 tkr / 10 år (85 kr/m)
Bergvärmepump 150 tkr / 20 år (625 kr/m)
Ytskikt inomhus 10 tkr / 5 år (166 kr/m)
Dränering 400 tkr / 30-200 år (0 - det bör man inte behöva göra, igen, under sin livstid)
Tot ca: 3100 kr/mån
Dvs mycket mindre kostnader för underhåll av tex fasad, VVS och ytskikt, men mer kontinuerligt
Dränering bör man ju i princip aldrig behöva göra om, men det beror säkert på många faktorer. Samma sak med fasad, den bör "aldrig" behöva bytas om man målar och underhåller den rätt.
Kök anser jag skall hålal bra mycket mer än 20 år. Vårt kök byggdes kring 2000, och vi har uppdaterat det - men inte bytt det - så där kan man tänka sig målning/luckor osv med mindre kosntader men kortare intervall kanske
Vitvaror generellt är kanske ngt att ta med ?
Summan för att lägga om taket borde inte hamna på 250.
Behövde bara betala 110 för mitt tak (90kvm boyta) vilket motsvarar 150 för ditt
så 250 känns för högt enl mitt tycke
Sen kök ... det är en lyx renovering att göra om det var 20 år.
Mitt är fortfarande från 60talet (lite nya vitvaror bara)
Lika så tycker jagatt VVS har längre avskrivning än 30år .. minst 50 troligen 60 eller mer
Sen som många skrivit dränering ... betydligt längre avskrivningstid (såtillvida det inte finns massor med buskar o träd nära väggen)
Frågan är också priset ... 400k känns dyrt, men ska erkänna att jag inte har koll på var det kostar
Badrum har nog längre avskrivningstid än så ... men för att ta det säkra före det osäkra så skulle jag nog med ta dina siffror på det.
Behövde bara betala 110 för mitt tak (90kvm boyta) vilket motsvarar 150 för ditt
så 250 känns för högt enl mitt tycke
Sen kök ... det är en lyx renovering att göra om det var 20 år.
Mitt är fortfarande från 60talet (lite nya vitvaror bara)
Lika så tycker jagatt VVS har längre avskrivning än 30år .. minst 50 troligen 60 eller mer
Sen som många skrivit dränering ... betydligt längre avskrivningstid (såtillvida det inte finns massor med buskar o träd nära väggen)
Frågan är också priset ... 400k känns dyrt, men ska erkänna att jag inte har koll på var det kostar
Badrum har nog längre avskrivningstid än så ... men för att ta det säkra före det osäkra så skulle jag nog med ta dina siffror på det.
Siffran för takbyte är baserad på vad vi betalade för fyra år sedan. Det var mer än jag trodde att det skulle bli, men ytan var tydligen rätt stor (mycket överhäng, ett garage m.m.) och numera måste dom ha byggställning. Jag vet inte vad byggställning kostar, men dom skyllde åtminstone delvis på det.M MrDizzy skrev:
Jag hoppas på att inte behöva byta tak igen, men det ingår i driftkostnaden även om vi redan har betalat den punkten.
ah inkl garage och byggställning då blir det ju mer än för mig iaf.M mrsnhp skrev:Siffran för takbyte är baserad på vad vi betalade för fyra år sedan. Det var mer än jag trodde att det skulle bli, men ytan var tydligen rätt stor (mycket överhäng, ett garage m.m.) och numera måste dom ha byggställning. Jag vet inte vad byggställning kostar, men dom skyllde åtminstone delvis på det.
Jag hoppas på att inte behöva byta tak igen, men det ingår i driftkostnaden även om vi redan har betalat den punkten.
Vi har haft vårt hus i 21 år och fört in alla renoveringskostnader i ett dokument. Nu är vårt hus ganska stort, men start på renovering av vårt 20-tals hus (1928), har varit ganska omfattande, men samtidigt har klarat oss bra då huset i grunden är välbyggt. Nu har vi nästan gjort allt, utom vissa VVS-arbeten och större Eljobb.
Hittills har vi lagt ca 6000 kr i månaden i snitt under de 21 åren.
Hittills har vi lagt ca 6000 kr i månaden i snitt under de 21 åren.
Beror på vilka delar man avser också. Borde säkert delas upp i flera poster. Ett nytt FTX-aggregat kostar en hel del och skrivs nog av på 25-30 år.M MrDizzy skrev:
Bergvärmen var separerad ut från VVS, så on det inte finns FTX och bara avser alla rör så är det nog längre tid att skriva av det på.
Något som jag tyckte saknades var tvättmaskin och torktumlare (om man har sån). De håller inte så länge (7 år?) så det blir en del månadskostnad för dessa.
Det kan man, men samtidigt så har inflationen var rätt låg under perioden (utom sista åren), men naturligtvis gör det viss skillnad. Tycker ändå att det kan ge ett visst riktmärke, då förutsättningarna ändå är så olika mellan hus, vilken nivå på renovering som önskas, kan man göra saker själv eller ej.
Herregud vilka siffror.
Man behöver inte lyxrenovera så tätt och be om saltade offerter eller tacka ja till första bästa.
Och framförallt kanske göra något själv.
Jag skulle med lätthet totalrenovera ett normalt badrum för under 100K och ta in behörig arbetskraft till moment som kräver det.
Dränera om huset kostar på topp 200K och räcker betydligt längre.
Fasad? Okej om vindskivor börjar bli slitna efter en generation men fasaden. Kom igen...
Man behöver inte lyxrenovera så tätt och be om saltade offerter eller tacka ja till första bästa.
Och framförallt kanske göra något själv.
Jag skulle med lätthet totalrenovera ett normalt badrum för under 100K och ta in behörig arbetskraft till moment som kräver det.
Dränera om huset kostar på topp 200K och räcker betydligt längre.
Fasad? Okej om vindskivor börjar bli slitna efter en generation men fasaden. Kom igen...
Tja, jag råkar ha byggt mitt hus för lite över 20 år sedan. Jag kan säga att ingen av de poster du satt på 20 års livslängd har fallit ut ännu förutom ytskikt inomhus. Det som ligger närmast är väl bergvärmepumpen, och den kostar mindre än 150 000kr att byta.M mrsnhp skrev:Jag roade mig lite med att räkna på driftkostnaden för vårt hus inklusive renovering/underhåll utslaget på respektive åtgärds livslängd. Huset är 125 + 125 kvm (dvs enplans med källare) med träfasad.
Renovering/underhåll jag räknade med var:
Tak 250 tkr / 40 år
Fasad 150 tkr / 20 år
Badrum 250 tkr / 20 år
Kök 200 tkr / 20 år
VVS 100 tkr / 30 år
Bergvärmepump 150 tkr / 20 år
Ytskikt inomhus 50 tkr / 10 år
Dränering 400 tkr / 30 år
Snitt per månad blir ca 5500 kr
Vad har jag över/underskattat? Vad har jag missat? En del siffror är baserade på renoveringar vi har gjort sedan inflytt 2020 och en del är rena gissningar.
Fasaden för 150 000 begriper jag inte över huvud taget. Taket håller betydligt längre än 40 år. Efter 30 år är det lämpligt att måla takpannorna enligt experterna.
Det mest kostsamma jag gjort i underhåll är att alla vitvaror är utbytta, spishällen är kvar, men den åker ut när som helst.
Vet inte vad VVS för 100 000 skulle vara heller…
Så min bild är att det mesta är felaktigt, med löpande underhåll och skötsel går det att få lång livstid på mycket.
NäppM mrsnhp skrev:Sammanlagd driftkostnad enligt denna kalkyl:
Renovering/underhåll: 5500 kr/månad
El (inkl uppvärmning med bvp): 2500 kr/månad
Övriga räkningar (försäkring, sophämtning, bredband osv): 1500 kr/månad
Saker jag glömt räkna med: 500 kr/månad 😉
Summa 10000 kr/månad. Det får givetvis räknas upp löpande med inflation och andra prishöjningar.
Vad tror ni, känns det rimligt?
M mrsnhp skrev: