2 984 läst · 23 svar
3k läst
23 svar
Bensinpump till veteranbil?
Medlem
· Västernorrland
· 10 920 inlägg
Tack för alla svar!
Hittade en Facet-pump till ett rimligt pris, bättre än Biltemas hoppas jag, men inte samma som en Hardi. Oavsett ljudnivå på pumpen så kommer den inte att höras i mullret av viktigare saker.
Pumpen ska sitta på en brittisk bil av högsta klass. Amerikanare har stort baksäte för att man ska kunna vila bekvämt i väntan på bärgare...
Hittade en Facet-pump till ett rimligt pris, bättre än Biltemas hoppas jag, men inte samma som en Hardi. Oavsett ljudnivå på pumpen så kommer den inte att höras i mullret av viktigare saker.
Pumpen ska sitta på en brittisk bil av högsta klass. Amerikanare har stort baksäte för att man ska kunna vila bekvämt i väntan på bärgare...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västernorrland
· 10 920 inlägg
Värt att poängtera är att många bränslepumpar ska helst monteras gummiupphängda. Då slipper man det värsta ljuden....
Titta annars på www.veteranshop.seMaveric77 skrev:Hej alla,
Jag har en gammal veteranbil i bra skick. Den är ombyggd av tidigare ägare så det är mycket förändrat i bland annat bränslesystemet. Saken är att det idag sitter en nyare bränslepump av modell Hardi 14412, en tryckande pump som enligt specifikation ger 0,2 bar (110 l/h). Dock så levererar den inget alls just nu då den verkar ha gett upp... Den klickar/pumpar bara till en enstaka gång, sen är den död.
Är det någon som har en tanke om det skulle funka med en tryckpump från Biltema istället ( [länk] ) som ger 0,38 bar (130 l/h)?
Motorn är en Rover 3,5 liters V8.
Det skiljer så pass mycket i pris, 299 kr kontra 1500 kr, att det kan vara värt att gå på den billigare om den funkar rent tekniskt. Den nuvarande Hardipumpen höll ca 100 mil, men då det var 3 år sen som den byttes så gäller inte garantin. Vill helst inte lägga 1500 kr för en pump som inte håller längre än så.
Ska inte de där ha en SU-pump?
Det var väl tur att engelsmännen till slut kunde övertala GM att sälja verktygen till derasMaveric77 skrev:
Buick 215 cu,in motor så engelsmännen fick en V8 att använda i sina bilar också
Rover V8 engine - Wikipedia
Precis så var det ju, men så står bilen still nu också...galento skrev:
...fast det är svårt att skylla motorn för en havererad eftermonterad elektrisk bensinpump...