Rad 2 behövdes väl redan för 60-70år sedan

Tabell för att välja bränslepump baserat på motorkonfiguration och hästkrafter (hp); bensinmotorer; flödeshastigheter i gph/lph.
 
Tokslut Tokslut skrev:
Rad 2 behövdes väl redan för 60-70år sedan

[bild]
nja hur många effektstinna jänkare fanns då förutom rena specialbilar? De flesta normala hade enkla enportare typ.....
 
Tack för alla svar!

Hittade en Facet-pump till ett rimligt pris, bättre än Biltemas hoppas jag, men inte samma som en Hardi. Oavsett ljudnivå på pumpen så kommer den inte att höras i mullret av viktigare saker.

Pumpen ska sitta på en brittisk bil av högsta klass. Amerikanare har stort baksäte för att man ska kunna vila bekvämt i väntan på bärgare...

Grön Land Rover Series II parkerad i ett skogsglänta, med terrängdäck och vinsch.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Älska
  • Wow
LoweW och 1 till
  • Laddar…
Värt att poängtera är att många bränslepumpar ska helst monteras gummiupphängda. Då slipper man det värsta ljuden....
 
Maveric77 Maveric77 skrev:
Hej alla,

Jag har en gammal veteranbil i bra skick. Den är ombyggd av tidigare ägare så det är mycket förändrat i bland annat bränslesystemet. Saken är att det idag sitter en nyare bränslepump av modell Hardi 14412, en tryckande pump som enligt specifikation ger 0,2 bar (110 l/h). Dock så levererar den inget alls just nu då den verkar ha gett upp... Den klickar/pumpar bara till en enstaka gång, sen är den död.

Är det någon som har en tanke om det skulle funka med en tryckpump från Biltema istället ( [länk] ) som ger 0,38 bar (130 l/h)?

Motorn är en Rover 3,5 liters V8.

Det skiljer så pass mycket i pris, 299 kr kontra 1500 kr, att det kan vara värt att gå på den billigare om den funkar rent tekniskt. Den nuvarande Hardipumpen höll ca 100 mil, men då det var 3 år sen som den byttes så gäller inte garantin. Vill helst inte lägga 1500 kr för en pump som inte håller längre än så.
Titta annars på www.veteranshop.se
 
Ska inte de där ha en SU-pump?
 
galento
Maveric77 Maveric77 skrev:
Pumpen ska sitta på en brittisk bil av högsta klass. Amerikanare har stort baksäte för att man ska kunna vila bekvämt i väntan på bärgare...

[bild]
Det var väl tur att engelsmännen till slut kunde övertala GM att sälja verktygen till deras
Buick 215 cu,in motor så engelsmännen fick en V8 att använda i sina bilar också ;)

Rover V8 engine - Wikipedia
 
Fotografen Fotografen skrev:
Ska inte de där ha en SU-pump?
Jo, original så är det väl så. Men i mitt fall så är hela drivlinan utbytt och motorn kommer från en lite nyare Range Rover, så jag har satt på en Holleyförgasare för att få det lite trevligare. :)
 
galento galento skrev:
Det var väl tur att engelsmännen till slut kunde övertala GM att sälja verktygen till deras
Buick 215 cu,in motor så engelsmännen fick en V8 att använda i sina bilar också ;)

Rover V8 engine - Wikipedia
Precis så var det ju, men så står bilen still nu också... :(

...fast det är svårt att skylla motorn för en havererad eftermonterad elektrisk bensinpump...
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.