Hej alla,
Jag har en gammal veteranbil i bra skick. Den är ombyggd av tidigare ägare så det är mycket förändrat i bland annat bränslesystemet. Saken är att det idag sitter en nyare bränslepump av modell Hardi 14412, en tryckande pump som enligt specifikation ger 0,2 bar (110 l/h). Dock så levererar den inget alls just nu då den verkar ha gett upp... Den klickar/pumpar bara till en enstaka gång, sen är den död.
Är det någon som har en tanke om det skulle funka med en tryckpump från Biltema istället ( https://www.biltema.se/bil---mc/bil...risk-tryckpump-for-bransle-038-bar-2000047780 ) som ger 0,38 bar (130 l/h)?
Motorn är en Rover 3,5 liters V8.
Det skiljer så pass mycket i pris, 299 kr kontra 1500 kr, att det kan vara värt att gå på den billigare om den funkar rent tekniskt. Den nuvarande Hardipumpen höll ca 100 mil, men då det var 3 år sen som den byttes så gäller inte garantin. Vill helst inte lägga 1500 kr för en pump som inte håller längre än så.
Jag har en gammal veteranbil i bra skick. Den är ombyggd av tidigare ägare så det är mycket förändrat i bland annat bränslesystemet. Saken är att det idag sitter en nyare bränslepump av modell Hardi 14412, en tryckande pump som enligt specifikation ger 0,2 bar (110 l/h). Dock så levererar den inget alls just nu då den verkar ha gett upp... Den klickar/pumpar bara till en enstaka gång, sen är den död.
Är det någon som har en tanke om det skulle funka med en tryckpump från Biltema istället ( https://www.biltema.se/bil---mc/bil...risk-tryckpump-for-bransle-038-bar-2000047780 ) som ger 0,38 bar (130 l/h)?
Motorn är en Rover 3,5 liters V8.
Det skiljer så pass mycket i pris, 299 kr kontra 1500 kr, att det kan vara värt att gå på den billigare om den funkar rent tekniskt. Den nuvarande Hardipumpen höll ca 100 mil, men då det var 3 år sen som den byttes så gäller inte garantin. Vill helst inte lägga 1500 kr för en pump som inte håller längre än så.
Jag satte något liknande på min gräsklippare. Den höll inte särskilt länge. Men höll inte den dyra länge heller så kanske det kvittar.
Medlem
· Västernorrland
· 11 124 inlägg
En vanlig förgasare klarar sig på ganska låga tryck. 0.38 bar är väl kanske på gränsen vad en normalsliten nålventil klarar men det är ju bara prova.........
Vill bara flika in att den biltemapumpen väsnas ganska mycket. Panikmonterade en sådan på en av mina entusiastfordon här om året, ersatte en pump av roterade typ som var ljudlös i jämförelse.
Men pumpa bränsle gör den!
Men pumpa bränsle gör den!
Tack för era svar!
Den nuvarande Hardi ska enligt spec ge 0,2 bars tryck, så alternativet från Biltema blir ju dubbelt så högt tryck vilket kanske blir ett problem... Lutar nog trots allt mot att köra på en ny Hardi, men får kolla vilka alternativ som finns i den prisklassen också.
Den nuvarande Hardi ska enligt spec ge 0,2 bars tryck, så alternativet från Biltema blir ju dubbelt så högt tryck vilket kanske blir ett problem... Lutar nog trots allt mot att köra på en ny Hardi, men får kolla vilka alternativ som finns i den prisklassen också.
Brillko kanske har nått som passar, vet inte hur din tank ser ut
https://www.holleyefi.se/holley/branslepumpar-forgasare/elektriska?tm=webshop
https://www.holleyefi.se/holley/branslepumpar-forgasare/elektriska?tm=webshop
Varken tryck eller flöde kommer, sannolikt, bli något problem. Du måste helt oavsett justera bränslemängden på förgasaren, när du byter pump. Dock har jag ingen erfarenhet av Biltemas pump. Men jag skulle inte tvekat att prova den i din sits. Biltema har bra garantier och det är aldrig några problem med återköp, om varan fungerar dåligt.Maveric77 skrev:
Ja man har ju kört med gräsklippartank under huven ibland , ser en del som har elektriska bränslepumpar på gamla jänkare också , har ju funkat bra med mekanisk bränslepump som man undrar varför man byter.S Stefan1972 skrev:
Till vissa bilar finns det inga nya membran till de mekaniska pumparna, alternativt att de nytillverkade membranen är tillverkade av kinesium som inte tål modern bensin.galento skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 11 124 inlägg
Medlem
· Västernorrland
· 11 124 inlägg
Medlem
· Västernorrland
· 11 124 inlägg