1 425 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Bensindriven flismaskin, Zipper Hornbach vs Scheppach Bauhaus
Funderar på en bensindriven flismaskin i prisklass max 10kkr. Ser att de flesta av dessa maskiner har en väldigt optimistisk spec på grendiameter, men tänker mig att det bör fungera upp till 6 cm max (större blir ved).
Kikat lite efter begagnade (mer maskin samma peng) men ganska ont om objekt.
Finns många varianter att beställa på nätet, men köper gärna i en fysisk butik (lättare vid problem) och har därför varit och kikat på nedan två. Finns det någon med erfarenhet av dessa eller andra märken som är identiska? Båda är Kinamaskiner...
ZIPPER ZI-HAEK4100 från Hornbach
Ser hyffsat rejäl ut, Loncin-motor, 2 års garanti.
Testad i Rickards Garage som dissade den totalt, lyckades få den att välta väldigt lätt mm. Kikar man på andra videoklipp, ser det betydligt bättre ut. Hittar även en tysk positiv recension
Reservknivar finns inte i sortimentet, men Hornbach lovade undersöka saken och återkomma.
SCHEPPACH WCP4800 från Bauhaus
Motortillverkare oklart, ingen säkerhetsbygel på tratten, lite lägre utblås och onödigt hög inmatningstratt.
Verkar ha en spak för att koppla in/ur drivrem, kanske bra?
Kände på den i butik och den står stadigt, men lite tveksamma svetsfogar. 5 års garanti.
Reservknivar finns inte i sortimentet och Bauhaus var totalt ointresserade av att undersöka om det gick att beställa.
Lutar ganska starkt åt Zippern, men 5 års garanti och 2000 mindre på Scheppach lockar klart...
Vad kan vara fördel/nackdel med konstruktionen på de två maskinerna ovan? Zipper hugger längs med materialet, medan Scheppach hugger från sidan...
Kikat lite efter begagnade (mer maskin samma peng) men ganska ont om objekt.
Finns många varianter att beställa på nätet, men köper gärna i en fysisk butik (lättare vid problem) och har därför varit och kikat på nedan två. Finns det någon med erfarenhet av dessa eller andra märken som är identiska? Båda är Kinamaskiner...
ZIPPER ZI-HAEK4100 från Hornbach
Ser hyffsat rejäl ut, Loncin-motor, 2 års garanti.
Testad i Rickards Garage som dissade den totalt, lyckades få den att välta väldigt lätt mm. Kikar man på andra videoklipp, ser det betydligt bättre ut. Hittar även en tysk positiv recension
Reservknivar finns inte i sortimentet, men Hornbach lovade undersöka saken och återkomma.
SCHEPPACH WCP4800 från Bauhaus
Motortillverkare oklart, ingen säkerhetsbygel på tratten, lite lägre utblås och onödigt hög inmatningstratt.
Verkar ha en spak för att koppla in/ur drivrem, kanske bra?
Kände på den i butik och den står stadigt, men lite tveksamma svetsfogar. 5 års garanti.
Reservknivar finns inte i sortimentet och Bauhaus var totalt ointresserade av att undersöka om det gick att beställa.
Lutar ganska starkt åt Zippern, men 5 års garanti och 2000 mindre på Scheppach lockar klart...
Vad kan vara fördel/nackdel med konstruktionen på de två maskinerna ovan? Zipper hugger längs med materialet, medan Scheppach hugger från sidan...
Tänker du dig att göra flis och elda med, kan du se hur knivarna är monterade. Trumma. Det är då ett antal små knivar som sitter med skruvar runt på trumman, eller på en axel som snurrar runt. Risken med knivar är att dom kan bli slöa och inte skära som dom ska.
Nej, ska inte elda med det, men har väldigt mkt grenar från hamling varje år.J jonaserik skrev:
Det jag undrar är bla skillnaden prestandamässigt om trumman sitter på ena eller andra hållet.
Och ja, klart knivar blir slitna, men går ju att både slipa och sen byta.
OK inte elda med det, då har du tänkt att den ska vara med på hygget och inte ha nägon el fram till den.H hfjn skrev:
Det med trumman på ena eller andra sidan har jag ingen susning om. Nästa fråga då, sitter det något dussin mindre knivar på en roterande vals då. Då är den lika som dom stora flismaskinerna då och hugger av som mindre fyrkantiga bitar. Det är rätt effektiv flisning. Tänkte mig mera som roterande knivar nertill.
Så där kan jag inte ge något tips, då jag bara har en för trädgårdsbruk och kvarnmodell, som knäcker med en räfflad vals.
Den första är en kompostkvarn med en skiva med 2 knivar på en skiva troligen.
Den andra är en flismaskin, även den med skiva för knivarna.
Så lite skilnad är det på dom. med hur dom tuggar i sig och vilket fragment det blir är frågan.
Går att hitta på blocket och då är det mera för yrkesbruk och kanske stadigare och inte för lite större trädgårdsbruk, som dina länkar.
Klicka här för att svara