29 875 läst · 30 svar
30k läst
30 svar
Benders tegelpannor eller Vittinge?
Sitter & funderar ... ??? goda vänner la på ett (enkupigt?) gult ursnyggt lertegel med namn Heidelberg på ett gammalt 1700-talshus här i Skåne. Det är bara ett par år sedan men jag finner detta inte trots idogt letande på nätet. Teglet var tyskt men köpt via svenskt företag. Någon?
Vi har köpt Vittinge T11 2-kupiga och det verkar vara rätt så många luftbubblor eller "luftkörtlar" som det kallas så fint i broschuren. Det påstås att detta är normalt, hur många är normalt? Är det andra sortering vi har fått? Jag knackade på en sådan bubbla och det gick sönder rätt lätt och var väldigt poröst under. Hur mycket frost tål en sådan luftbubbla innan det sprickar?
Bubblor är aldrig bra. Teglet ska kännas jämnt och homogent.
Därför är det bra att ha några stycken i reserv. Försök lägga ut dem så de åldras på samma sätt som de på taket.
Perfekt är om man har någon lite sidobyggnad som man kan ha dem på. Då slipper man de utbytta färggladare pannorna på "stora huset"
Det här är inte helt onormalt. Det finns nästan alltid små anomalier i vissa pannor som gör att man har en bra skörd av trasiga pannor efter första och kanske andra året. Det kan vara inbyggda fel, ovarsam hantering eller någon som gått lite för hårt på dem vid läggningen eller skorstensarbetena...
Därför är det bra att ha några stycken i reserv. Försök lägga ut dem så de åldras på samma sätt som de på taket.
Perfekt är om man har någon lite sidobyggnad som man kan ha dem på. Då slipper man de utbytta färggladare pannorna på "stora huset"
Jag har just lagt ett Vittige tegeltak och ser i släpljus att det är många luftbubblor i det. Bubblorna är stora som 50-öringar och man ser att det är luft i om man delar pannan. Uppskattningsvis är det bubblor i 50% av pannorna. Skall man acceptera det?
Har nyligen lagt Vittinges 2-kupiga lertegel. Tänkte delge lite av våra erfarenheter från då. I tillverkarens broschyr står det att pannornas kan variera i storlek med upp till 2%. Gott och väl så, då det är naturmaterial osv. Det rimmar dock inte så väl med deras monteringsinstruktion det står att de accepterar upp till 30 mm glipor i de fasade hörnen när man lagt taket. Hade de haft den sistnämnda informationen i sin produktbroschyr hade Vittinge inte varit ett så självklart val för mig. Vittinges pannor har fast läktavstånd och med den, av DEM accepterade felmarginalen, riskerar det att bli onödigt snabb väderpåverkan på såväl undertak som läkt. Har löst det hyfsat väl, men det innebar en hel del merarbete för snickaren. Kanske borde Vittinge ändra det fasta läktavståndet, då ingen rad hade glipor som var mindre än 10 mm? De har, förutom ovan nämnda "felmarginal", också såväl hängslen som livrem i sin dokumentation, man skall provlägga några rader, trots fast läktavstånd, samt blanda pannor från olika pallar mm. Att framföra klagomål bemöts bara med dessa argument.
Tyvärr samma erfarenhet av Vittinge enkelkupiga som Hans45, frostsprängningar på ovansidan och det ser bedrövligt ut.
Titta på bilden och bedöm själva.
Garantin var inget värd heller.
Moniers Vittinge E13 enkelkupigt = undvik !
/Fredrik
Titta på bilden och bedöm själva.
Garantin var inget värd heller.
/Fredrik
För några år sedan la min gamla BRF om taket med nya tegelpannor - då sa vår konsult att Vittinge hade bytt lergrop och att de nya inte höll samma kvalitet. Valet föll då istället på Höjslev som nämnts tidigare, kostade mer men blev bra och var inget som blivit dåligt innan jag flyttade ut ett antal år efter.
Hej PatrikP patrikd84 skrev:För några år sedan la min gamla BRF om taket med nya tegelpannor - då sa vår konsult att Vittinge hade bytt lergrop och att de nya inte höll samma kvalitet. Valet föll då istället på Höjslev som nämnts tidigare, kostade mer men blev bra och var inget som blivit dåligt innan jag flyttade ut ett antal år efter.
Det skulle kunna förklara varför mina svärföräldrars Vittinge tegeltak ser bra ut efter alla år men vårat vittrar sönder efter inte ens 10 år.
Vi ville ha ett tak för 30-40 år framåt minst, inte 10 år som det ser ut nu.
Som jag skrev i mitt förra inlägg
/Fredrik