Den bästa spegeln jag testat var en spegel som var runtlysande och med ställbar temperatur och ljusstyrka.
Vet inte märke, men när jag googlar så påminner den om Philips Hue Adore. Vi har en del HUE hemma, kanske är det därför just den kommer upp i mitt flöde.
 
Har Svedbergs Ista och tycker att den är trevlig för att det går att justera ljusstyrka och temperatur. Kolla den i butik.
 
BirgitS
A athena skrev:
Men bas belysningen i badrummet är det bara att placera spottar så man täcker in hela ytan utifrån spridningsvinkeln?
Man kan även placera spottar efter var de gör mest nytta, t.ex. så att man ser att städa även i vrårna utan att toalett och kommod skuggar samt just där det är fri golvyta. Indirekt belysning är trevligt också. Hide-a-lite har en bra ljusguide med exempel tycker jag: https://www.hidealite.com/sv-se/inspiration/ljussattning/snabbguider

Hos oss är det två ledlister längs långväggarna som lyser upp i taket, ger ett jämnt sken och man kan inte bli bländad av att titta upp i taket.

Undvik framför allt spottar ovanför takduschen eftersom det ger konstiga reflexer i taket och skugga på golvet.
 
Det finns speglar och spegelskåp med integrerad belysning med ställbar färgtemperatur och ljusstyrka. Vi har t.ex. en Svedbergs Skuru som vi är nöjda med. Sen har vi en helt vanlig rund led-panel/plafond som taklampa, för jag blir bara bländad av spotar.
 
Jag tänker väldigt likt din sambo och har hundratals gånger undrat vem i hela friden är det ens som har uppfunnit alla dessa bländande, nedåtriktade spotlights som förutom att förstöra restaurangbesök även gör att man inte kan se hur man ser ut i en badrumsspegel? ;)
Badrumsrenovering pågår och jag har bestämt mig för lampetter på varsin sida spegeln, med opalt glas (viktigt), samt en plafond i taket även den med opalt glas. Då borde ansiktet synas ordentligt samtidigt som belysningen i taket ger avskärmat ljus i hela rummet. Båda med dimmer såklart!
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
I ett tidigare badrum hade vi en badrumsspegel med integrerad belysning och relativt varmt ljus samt spottar i taket, all dimbart och jag tyckte det var perfekt! Inga konstiga skuggor eller att man såg sjuk/död/spöklik ut. Vet tyvärr inte märket på spegeln (förra ägaren som hade köpt) men kommer satsa på något liknande när vi gör om vårt badrum.

Hittade bara en halvkass bild (croppad) där den ser skev ut men var helt vanligt rektangulär.
 
  • Modern spegel med integrerad belysning på kakelvägg i ett badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Holypain
  • Laddar…
A athena skrev:
Ja vi får åka ut och titta känns kanske som backlight och typ den du skickade med ledramp fast då är man nog bunden till kantiga speglar. Måste se i verkligheten hur det är med ljus integrerat framåt.

Men ska erkänna att jag inte blir riktigt klok på hur man vill att ljuset ska träffa. Spegeln, ansikte eller både och.
Det finns numer speglar med inbyggd LED som INte är backlight, utan framåt

Modernt badrum, rund spegel, marmormönstrad vägg, handfat, tvålkopp, enkel belysning, minimalistisk design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då får man ljus från alla vinklar. Ofta kan man också ställa ljusstyrka, och det kan finnas varma eller kalla (välj då varm om ni inte vill ha "sjukhusljus" kanske :)

På Hornbach såg jag ett antal när vi letade spegel. Sambon gillde inte dom då hon tyckte hon blev bländad dock :/
 
  • Gilla
Holypain
  • Laddar…
A athena skrev:
Då tänker jag "backlight" men har du något tips på där man får ljuset på rätt ställe utan en ful "keps" ovanför med spottar i
Tänk på färgsättningen så den är varmvit . Jag som börjar bli gammal skulle nog hänga dit två spottar i taket också..
 
H Harald Blåtumme skrev:
Förutom ovan nämnda faktorer så är det viktigt att välja ljuskällor med högt färgåtergivningsindex, helst Ra (CRI) > 90. Läs mer tex här: [länk]
Nämen räcker det inte snart, blir nog ingen renovering :) alltså vart hittar man denna data? inte lyckats se hos någon leverantör.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Macro Design gör det: [länk]
Ja det stämmer, vi har en modell med valbar färgtemp och dimbar LED rampbelysning i ett av badrummen och ger mycket bra färgåtergivning. På vår modell ändras bara färgtemperaturen i rampbelysning, inte i spotarna som belyser handfatet som är konstant satta på den litet varmare färgtemperaturen.

I övrigt finns takspotar i taket men inget som stör kollande i spegel. En grej som var litet störigt var att den där fiffiga förstoringsspegeln med magnetfäste ramlade ner och gick i kras första veckan... men man klarar sig utan. I övrigt bra grejer.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Ja det stämmer, vi har en modell med valbar färgtemp och dimbar LED rampbelysning i ett av badrummen och ger mycket bra färgåtergivning. På vår modell ändras bara färgtemperaturen i rampbelysning, inte i spotarna som belyser handfatet som är konstant satta på den litet varmare färgtemperaturen.

I övrigt finns takspotar i taket men inget som stör kollande i spegel. En grej som var litet störigt var att den där fiffiga förstoringsspegeln med magnetfäste ramlade ner och gick i kras första veckan... men man klarar sig utan. I övrigt bra grejer.
Låter intressant, fastnade faktiskt för denna hos Macro Design

https://www.macrodesign.se/sortimen...msspeglar/speglar-med-rampbelysning/?width=60
 
C
H Harald Blåtumme skrev:
Förutom ovan nämnda faktorer så är det viktigt att välja ljuskällor med högt färgåtergivningsindex, helst Ra (CRI) > 90. Läs mer tex här: [länk]
Helt rätt. Spökfenomenet med många av dessa ljusramper beror nog i första hand på bedrövlig ljuskvalitet snarare än färgtemperaturen. Annars skulle man ju se ut som ett spöke även i vanligt dagsljus.

De tillverkare som inte anger detta skulle jag hoppa över eller åtminstone kolla på dem i verkligheten innan. Alternativt välja en armatur där man själv kan sätta i valfria ljuskällor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.