94 634 läst · 32 svar
95k läst
32 svar
Belastning på kabel??
Det kanske säger mer om lärarna eller kursplanen, jag vet inte hur planen ser ut på dessa utbildningar, men om man på en elutbildning inte tar upp en enkel tillämpning på fundamentala begrepp ser jag inte heller hur man ska kunna använda program eller tabeller på ett bra sätt.Patrik_Hed skrev:
Ni kanske inte antas behöva göra dessa överväganden som montörer men en liten orientering om bakgrunder till olika ting skulle åtminstone jag se som självklart.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 164 inlägg
Det var tänkt att vi skulle få gå igenom och lära oss El-vis i stället, men det har tyvärr inte blivit av ännu.GK100 skrev:Det kanske säger mer om lärarna eller kursplanen, jag vet inte hur planen ser ut på dessa utbildningar, men om man på en elutbildning inte tar upp en enkel tillämpning på fundamentala begrepp ser jag inte heller hur man ska kunna använda program eller tabeller på ett bra sätt.
Ni kanske inte antas behöva göra dessa överväganden som montörer men en liten orientering om bakgrunder till olika ting skulle åtminstone jag se som självklart.
//Patrik
Ditt exempel är verkligen tecken på att du i det fallet saknar insikter, kunskaper. Matematiken är det språk med vilket naturen beskrivs brukar det ju heta, utan alla framsteg av yppersta klass som skett på området skulle vi inte ha någon teknisk nivå att tala om, närmast "grottstadie". De 1000 år du tar till täcker väl in de landvinningar som krävs på området, med ett särskilt språng börjande från 1600-talet och framåt.elmont skrev:du låter som domsom idiotförklarade miniräknaren när den kom och påstod att räknestickan var överlägsen. Och att ha synkroniserade växellådor är ju helt onödigt, det är ju bara att dubbeltrampa, varför använda en motorsåg då man lika bra kan använda en svans osv. Naturligtvis är det viktigt att folk lär sig varför med det är minst lika viktigt att man lär sig att använda ny teknik. För att ta ett exempel, det är inte för att matematikernas förståelse ökat dom senaste 1000 åren som utvecklingen gått "framåt" utan det är för att tekniken utvecklats och människan förmåga att utnyttja den.
Utan den gode JC Maxwell vars berömda demon frekventerar forumet, skulle vi tex ha grumliga föreställningar inom fundamenta för elektromagnetism och därtill hörande fält. Raden av framstående banbrytare från några hundra år tillbaks är närmast ändlös, och jag törs försäkra dig om att de var mycket skickliga inom tillämpad matematik av för varje tid högsta nivå.
Läser ni AB så kan jag lova att det blir räkna på allt. Men även en fördjupning i de förenklade metoderna.
Det är ingen som kräver att en elektriker ska kunna räkna, eller kunna allt vad gäller dimensioneringsregler. Främst därför att det inte finns något krav på utbildning för en elektriker, dvs. vem som helst får jobba som elektriker.
Givetvis borde det finnas med i studieplanen på en elutbildning, iaf. grunderna.
För att bli behörig elinstallatör krävs att man är ingenjör eller har motsvarande erfoderlig utbildning. Eftersom allt ansvar ligger på den behöriga i företaget så är det dennes ansvar att allt blir rätt.
Det finns ingen skola eller utbildning i Sverige som bannlyser miniräknare, urlöjligt påstående!
Det är ingen som kräver att en elektriker ska kunna räkna, eller kunna allt vad gäller dimensioneringsregler. Främst därför att det inte finns något krav på utbildning för en elektriker, dvs. vem som helst får jobba som elektriker.
Givetvis borde det finnas med i studieplanen på en elutbildning, iaf. grunderna.
För att bli behörig elinstallatör krävs att man är ingenjör eller har motsvarande erfoderlig utbildning. Eftersom allt ansvar ligger på den behöriga i företaget så är det dennes ansvar att allt blir rätt.
Det finns ingen skola eller utbildning i Sverige som bannlyser miniräknare, urlöjligt påstående!
ag är rätt övertygad om att INGEN normal intalatör sitter och för hand räknar på utlösningsvilkoret, en del läser i tabeller man den stora majoriteten för in värdena i ett dataprogram och får omedelbart rätta uppgiterna.
Så det jag menar det är viktigare att kunna hantera verktyget och förstå varför man måste använda det än att man helt förstår vad verktyget utför. För det enda som i det dagliga arbetet har nått värde är resultatet och inte hur man kommer fram till det.
Så det jag menar det är viktigare att kunna hantera verktyget och förstå varför man måste använda det än att man helt förstår vad verktyget utför. För det enda som i det dagliga arbetet har nått värde är resultatet och inte hur man kommer fram till det.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 164 inlägg
Jag tänker satsa på att läsa in ABL i sinom tid och bli elinstallatör och då får man ju, som nämnt, lära sig att räkna på sånt. Lär mig då i stället.
//Patrik
//Patrik
Medlem
· Västerbottens län
· 17 887 inlägg
Det är väl inte mera än Ohm:s lag, vilken ström får säkringen att lösa på max 0,4 sekunder, fås ur datablad eller standard, vilken blir den största impedans ledningen får ha för att prestera den strömmen vid kortslutning.
Protte
Protte
Det är lite mer än ohms lag om man ska räkna på det fullt ut. Du ska räkna från transformator till uttag. Olika kablar har olika resistan och reaktans per meter. Kablarna ska adderas. Du ska räkna fram impedansen utifrån Rtot och Xtot+Xtrafo.
Sen får man fram kortslutningströmmen via typ ohms lag. Sen jämföra mot säkringskurvor. Olika typer av säkringar har olika kurvor.
I verkligheten jämför man Zför mot tänkt säkring i en lämplig standard, så har man maxlängden på kabeln där. Klart!
Det finns ingen som sitter och räknar på kabellängder och utlösningsvillkor.
På byggarbetsplatser och trädgårdmästeri är det förresten 0,2s maxtid.
Sen får man fram kortslutningströmmen via typ ohms lag. Sen jämföra mot säkringskurvor. Olika typer av säkringar har olika kurvor.
I verkligheten jämför man Zför mot tänkt säkring i en lämplig standard, så har man maxlängden på kabeln där. Klart!
Det finns ingen som sitter och räknar på kabellängder och utlösningsvillkor.
På byggarbetsplatser och trädgårdmästeri är det förresten 0,2s maxtid.
För dagligt yrkesbruk är det alldeles säkert helt vansinnigt att sitta och räkna på det. Då får det bli tabeller, program och tumregler osv.spinout skrev:
Men man kan ju tycka att under utbildningstiden borde det väl ingå dels ett resonemang kring det hela, men även några smärre räkneövningar då man åtminstånde tar hänsyn till de mer dimensionerande faktorerna.
Att faktiskt manuellt räkna på det lite kan göra fantastiskt mycket för förståelsen för de värden som program och tabeller spottar ut.
Görs inte detta på elutbildningarna är dom ju rätt kassa.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 887 inlägg
Kan inte bli mer än Ohms lag, U/(Ztrafo+Zservis+Zledare+Zannat osv)=Ik Men det är nog inte så många ELEKTRIKER som kan räkna eller förstå imagenära tal.spinout skrev:Det är lite mer än ohms lag om man ska räkna på det fullt ut. Du ska räkna från transformator till uttag. Olika kablar har olika resistan och reaktans per meter. Kablarna ska adderas. Du ska räkna fram impedansen utifrån Rtot och Xtot+Xtrafo.
Sen får man fram kortslutningströmmen via typ ohms lag. Sen jämföra mot säkringskurvor. Olika typer av säkringar har olika kurvor.
I verkligheten jämför man Zför mot tänkt säkring i en lämplig standard, så har man maxlängden på kabeln där. Klart!
Det finns ingen som sitter och räknar på kabellängder och utlösningsvillkor.
På byggarbetsplatser och trädgårdmästeri är det förresten 0,2s maxtid.
Protte