2 518 läst · 55 svar
3k läst
55 svar
Belastning längst ut på en brygga.
Den ”slickar” klippan, så kommer få svårt med snedsträvor.
4 meter är inte hugget i sten, kan göra den kortare också. Virket köps i längden 4,8 sen får jag köra en längd där svajet är acceptabelt.
Jag kan ju konstatera att i infästningen finns det lite marginal med en gängstång M20.
4 meter är inte hugget i sten, kan göra den kortare också. Virket köps i längden 4,8 sen får jag köra en längd där svajet är acceptabelt.
Jag kan ju konstatera att i infästningen finns det lite marginal med en gängstång M20.
Produkter som diskuteras: "gängstång"
Gängstänger
Gängstänger, även kända som ankarstänger, är långa metallstänger med gängade ändar som används för att sammanfoga material eller för fixering i konstruktioner av betong, murverk och trä.
Läs mer
Infästningen av din träkonstruktion i stålbeslaget kommer vara en kritisk punkt. Sen är frågan om 30000 N verkligen är något som stolpfästet sitter i berget med om man cyklar lasten.D Derbyboy skrev:
Oavsett så skulle en stålbalk vara en sundare stomme om du vill kunna belasta bryggan mycket. Men ska du bara gå ut och bada så kanske det kvittar om det svajar lite
Cyklar lasten, vet inte riktigt vad du menar. Men får jag till gängstången med massan så ska den ju klara drygt 3000N därutöver har jag en stolpsko med M12 bult rakt igenom sparren.
Kan eventuellt gå upp till en sparre på 100x200 också men det blir jobbigt att konka.
Kan eventuellt gå upp till en sparre på 100x200 också men det blir jobbigt att konka.
Lastar cykliskt. Ställ på 3 ton längst ut. Lyft av. Upprepa.D Derbyboy skrev:
Ok, tack.
Stål är inte ett alternativ. Bryggan ligger väldigt otillgängligt till tyvärr.
Jag hade tänkt använda bryggan till att gå på och av en båt. Anledningen till att jag vill ha ett så pass stort övergång är att vattennivån varierar ganska mycket över året.
Stål är inte ett alternativ. Bryggan ligger väldigt otillgängligt till tyvärr.
Jag hade tänkt använda bryggan till att gå på och av en båt. Anledningen till att jag vill ha ett så pass stort övergång är att vattennivån varierar ganska mycket över året.
Jag tolkar det som att du inte tänkt ha 3000 kg längst ut på bryggan, utan vill förstå hur mycket du kan ställa där utan att dessa 3000 kg för infästningen överskrids.
Sen är det svårt att identifiera laster i praktiken, cykliska laster, vind, etc. Därför har en ofta flera olika lastfall att dimensionera mot samt ett antal säkerhetsfaktorer att förhålla sig till. Sätt en faktor 5 eller så på infästningen på din förväntade maxlast på bryggan så ska det nog hålla. Notera nog.
Sen är det svårt att identifiera laster i praktiken, cykliska laster, vind, etc. Därför har en ofta flera olika lastfall att dimensionera mot samt ett antal säkerhetsfaktorer att förhålla sig till. Sätt en faktor 5 eller så på infästningen på din förväntade maxlast på bryggan så ska det nog hålla. Notera nog.
Jag skulle nog säga faktor 10. Men om bryggan byggs symmetriskt med två balkar med varsina infästningar (eller kanske flera stycken?) så blir ju ändå tillåten last 600 kg. Det är massor.Den ofrivillige klåparen skrev:Jag tolkar det som att du inte tänkt ha 3000 kg längst ut på bryggan, utan vill förstå hur mycket du kan ställa där utan att dessa 3000 kg för infästningen överskrids.
Bryggan blir styvare och stabilare om den fästs i berget på fler ställen än vid 10 cm och 200 cm. Kanske var 50 cm.
Jag noterar nog
Jo jag förstår att det är svårt att få till en exakt beräkning men det var precis så, jag ville få ett hum om jag kanske ska gå upp till M24 när det kommer till gängstången.
Jag misstänker att jag kanske slutligen hamnar på en brygga på omkring 3,5m, alltså där svajet är acceptabelt. Vid den längden så är ju den maximala belastningen en bit över 3 ton.
Men det är ju två olika faktorer
När infästningen släpper och när svajet är oacceptabelt.
Jo jag förstår att det är svårt att få till en exakt beräkning men det var precis så, jag ville få ett hum om jag kanske ska gå upp till M24 när det kommer till gängstången.
Jag misstänker att jag kanske slutligen hamnar på en brygga på omkring 3,5m, alltså där svajet är acceptabelt. Vid den längden så är ju den maximala belastningen en bit över 3 ton.
Men det är ju två olika faktorer
När infästningen släpper och när svajet är oacceptabelt.
Jag köper en faktor 10 också. Är alltid för marginaler vid dimensionering.Byurn skrev:Jag skulle nog säga faktor 10. Men om bryggan byggs symmetriskt med två balkar med varsina infästningar (eller kanske flera stycken?) så blir ju ändå tillåten last 600 kg. Det är massor.
Bryggan blir styvare och stabilare om den fästs i berget på fler ställen än vid 10 cm och 200 cm. Kanske var 50 cm.
M24 gör ju att du tar upp ett större hål i virket med. Och lasten i det tvärsnittet är nog en känslig punkt.
Du skulle kanske fundera på att ha en gängstång på var sida om balkarna och en stålbricka emellan så att du klämmer balken istället för att borra i den.
Du skulle kanske fundera på att ha en gängstång på var sida om balkarna och en stålbricka emellan så att du klämmer balken istället för att borra i den.