Den kommer bli mycket mindre svajig ifall du har en snedsträva utifrån spetsen och in mot kippans bas.
 
Den ”slickar” klippan, så kommer få svårt med snedsträvor.

4 meter är inte hugget i sten, kan göra den kortare också. Virket köps i längden 4,8 sen får jag köra en längd där svajet är acceptabelt.

Jag kan ju konstatera att i infästningen finns det lite marginal med en gängstång M20.
 
  • Wow
Sernando
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Ja det är lite olika bud vad som är mitt bekymmer, några säger infästningen andra säger nedböjningen.
Infästningen av din träkonstruktion i stålbeslaget kommer vara en kritisk punkt. Sen är frågan om 30000 N verkligen är något som stolpfästet sitter i berget med om man cyklar lasten.

Oavsett så skulle en stålbalk vara en sundare stomme om du vill kunna belasta bryggan mycket. Men ska du bara gå ut och bada så kanske det kvittar om det svajar lite
 
  • Gilla
Den ofrivillige klåparen
  • Laddar…
Cyklar lasten, vet inte riktigt vad du menar. Men får jag till gängstången med massan så ska den ju klara drygt 3000N därutöver har jag en stolpsko med M12 bult rakt igenom sparren.

Kan eventuellt gå upp till en sparre på 100x200 också men det blir jobbigt att konka.
 
D Derbyboy skrev:
Cyklar lasten, vet inte riktigt vad du menar. Men får jag till gängstången med massan så ska den ju klara drygt 3000N därutöver har jag en stolpsko med M12 bult rakt igenom sparren.

Kan eventuellt gå upp till en sparre på 100x200 också men det blir jobbigt att konka.
Lastar cykliskt. Ställ på 3 ton längst ut. Lyft av. Upprepa.
 
Ok, tack.

Stål är inte ett alternativ. Bryggan ligger väldigt otillgängligt till tyvärr.

Jag hade tänkt använda bryggan till att gå på och av en båt. Anledningen till att jag vill ha ett så pass stort övergång är att vattennivån varierar ganska mycket över året.
 
D
Jag tolkar det som att du inte tänkt ha 3000 kg längst ut på bryggan, utan vill förstå hur mycket du kan ställa där utan att dessa 3000 kg för infästningen överskrids.

Sen är det svårt att identifiera laster i praktiken, cykliska laster, vind, etc. Därför har en ofta flera olika lastfall att dimensionera mot samt ett antal säkerhetsfaktorer att förhålla sig till. Sätt en faktor 5 eller så på infästningen på din förväntade maxlast på bryggan så ska det nog hålla. Notera nog.
 
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Jag tolkar det som att du inte tänkt ha 3000 kg längst ut på bryggan, utan vill förstå hur mycket du kan ställa där utan att dessa 3000 kg för infästningen överskrids.

Sen är det svårt att identifiera laster i praktiken, cykliska laster, vind, etc. Därför har en ofta flera olika lastfall att dimensionera mot samt ett antal säkerhetsfaktorer att förhålla sig till. Sätt en faktor 5 eller så på infästningen på din förväntade maxlast på bryggan så ska det nog hålla. Notera nog.
Jag skulle nog säga faktor 10. Men om bryggan byggs symmetriskt med två balkar med varsina infästningar (eller kanske flera stycken?) så blir ju ändå tillåten last 600 kg. Det är massor.

Bryggan blir styvare och stabilare om den fästs i berget på fler ställen än vid 10 cm och 200 cm. Kanske var 50 cm.
 
  • Gilla
Den ofrivillige klåparen
  • Laddar…
Jag noterar nog

Jo jag förstår att det är svårt att få till en exakt beräkning men det var precis så, jag ville få ett hum om jag kanske ska gå upp till M24 när det kommer till gängstången.

Jag misstänker att jag kanske slutligen hamnar på en brygga på omkring 3,5m, alltså där svajet är acceptabelt. Vid den längden så är ju den maximala belastningen en bit över 3 ton.

Men det är ju två olika faktorer

När infästningen släpper och när svajet är oacceptabelt.
 
D
Byurn Byurn skrev:
Jag skulle nog säga faktor 10. Men om bryggan byggs symmetriskt med två balkar med varsina infästningar (eller kanske flera stycken?) så blir ju ändå tillåten last 600 kg. Det är massor.

Bryggan blir styvare och stabilare om den fästs i berget på fler ställen än vid 10 cm och 200 cm. Kanske var 50 cm.
Jag köper en faktor 10 också. Är alltid för marginaler vid dimensionering. :)
 
Bryggan kommer ha tre stycken balkar, bärlinor med ett avstånd av 70 cm. Två av balkarna kommer kunna föstas med flera fästpunkter, antingen genomgående gängstång eller med L-stolpsko.
 
M24 gör ju att du tar upp ett större hål i virket med. Och lasten i det tvärsnittet är nog en känslig punkt.

Du skulle kanske fundera på att ha en gängstång på var sida om balkarna och en stålbricka emellan så att du klämmer balken istället för att borra i den.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Ahh det där är inte så dumt.

Då måste jag få tag på syrafast plattjärn….men men. Blir dock dubbelt så många gängstången a 300 kr.
 
  • Wow
Sernando
  • Laddar…
Skiss av en fyrkant markerad i svart med vertikala linjer på båda sidor i lila, och två blå horisontella linjer över och under fyrkanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär alltså
 
mm jag fattar, det är smart men dyrt!

Eventuellt hade jag också en tanke på att fylla betong mellan ”facken” som balkarna bildar. Sen gängstång horisontellt genom träbalkarna.
 
  • Wow
Sernando
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.