Mullvadar, kaniner, kråkor och duvor är exempel på djur som kan ställa till skada i en trädgård, för att inte tala om huggorm. Vi går igenom vad du får och inte får göra för att bli kvitt skadedjuren.

Du kan läsa artikeln här: Bekämpa skadedjur i trädgården

E
Skrivet av: Fredrik

Jakträtt, bla bla. objudna på min tomt ska bort med de medel som krävs, oavsett art. Min tom=mitt område, försök inte lagstifta om det, fåntrattar.
Tror dom på allvar att jag inte kommer att döda en huggorm som är på min tomt? alla hot i min närhet ska bort.

Läs artikeln: " Om det inte är möjligt att fånga in ormen, och någon annan lämplig lösning inte finns samtidigt som det finns risk att någon blir biten, får djuret dödas."

E
Skrivet av: KnockOnWood

Vad är detta för dumheter?

Håller Naturvårdsverket på och inspekterar och godkänner rått- och musfällor?
Har de inte vettigare saker att göra, som till exempel få stopp på vindkraftverken som dödar rovfåglar och fladdermöss en masse?

Får man ha katt som dödar möss? Tydligen inte.
Får man använda flugsmälla mot getingar? Tveksamt.

När Alliansen kom till makten lades "Djurskyddsmyndigheten" ned, så fiskare åter fick lov att agna sina metkrokar.
När läggs Naturvårdsverket ner?

Kontrollfråga: Hur skall folk bli av med mullvadarna i sina trädgårdar?
Sätta upp skyltar?

E
Skrivet av: DF

Lagar tappar sin kraft när de är löjliga och inte ger utrymme för alternativ. Vem ska upprätthålla dessa lagar? Ska vi betala skattepengar till en dumstrut på Naturvårdsverket som ligger i busken och spionerar in i Bengt-Åkes fönster när han får för sig att sätta en musfälla i skafferiet?

Akta så ni inte trampar halvt ihjäl en stackars myra när ni går hem från jobb, så den måste ligga och lida i 12 timmar!

E
Skrivet av: Johan

Jag tycker att det är bra att man inte får plåga ihjäl råttor och möss utan ska döda dem smärtfritt. Sedan håller jag med om att Naturvårdsverkets uppgift borde vara att också hjälpa till att leta fram vettiga sätt att bli av med mullvadar/fåglar/etc när det inte finns godkända sätt att avliva dem på. Det verkar som att de likställer djur och människor. En varg ska vara lika mycket värd som en människa. Nej, de får inse att folk gör vad som behövs för att skydda sig själv och sin egendom.

E
Skrivet av: KnockOnWood

Jag håller med dig i dina värderingar, Johan, men jag har invändningar i hur de skall tillämpas.

Ingen tänkande människa köper en musfälla som inte dödar musen snabbt och smärtfritt. Vem vill vittja en fälla med halvdöda djur i.
Men det är inte Naturvårdsverkets uppgift att ta fram materialet, det finns andra som är bättre lämpade för sådant. De kallas konstruktörer, mekaniker och uppfinnare.
Naturverket skall endast ägna sig åt att kontrollera att reglerna om t.ex. djurskydd följs.

Och om det nu finns ett redskap som kan avliva en mullvad snabbt och smärtfritt, varför skulle det då vara förbjudet att använda det?
Inga andra "humana" metoder står så vitt jag förstår till buds.

Jag har sett otaliga förslag:
Fylla gångarna med vatten, dieselolja, avgaser från förbränningsmotorer, koldioxid från kolsyreis och jag vet inte vad.
Det är knappast humanare. Och jag skulle vilja se den lagparagraf som kan förbjuda oss att fylla mullvadsgångar med vatten.

G
Skottlossningstillstånd är i praktiken omöjligt att få, de hänvisar bara till den lokala länsjägmästaren.

B
En väldigt effektiv musfälla är vattenfylld hink med vippbräda. Har man en sommarstuga som står tom stora delar av året så är det ogörligt att ha enstaka musfällor. Inte speciellt snällt att dränka mössen, men som sagt väldigt praktiskt. Man kan ha i Spolarvätska så vattnet inte fryser till is, och diskmedel för att ta bort ytspänningen och snabba på processen lite. Jag är kluven till det här redskapet men musrika år åker den fram. När det inte är så mycket möss, gillrar jag många fällor istället.

A
Skadedjur är ju en fråga vad det är. Dessutom är "Huggormen" på bilden en Hasselsnok. Snokar äter smågnagare. De flesta slår ihjäl alla ormar i oförstånd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.